Badania marketingowe, które do tej pory zajmowały co najmniej kilka dni, dzięki pojawieniu się nowej technologii i platformy, zajmą nam teraz… kilka godzin. Jak to możliwe?

Nowe narzędzie o którym mowa, to Express Engine, którego działanie w połączeniu z platformą ELLEN, pozwala na mierzenie emocji na podstawie mimiki twarzy, a następnie umożliwia rozpoznanie i analizę emocji widzów w badaniach marketingowych. Działanie programu odbywa się w chmurze w czasie rzeczywistym, a jak zapewniają jego twórcy, jest bardzo prosty w użyciu.

„Klienci, którzy testują reklamy za pomocą naszego systemu oceniają go pozytywnie. ELLEN umożliwia przeprowadzenie badania praktycznie w dowolnym miejscu i krótkim czasie. Nie potrzeba moderatora ani specjalistycznego sprzętu, wystarczy komputer lub smartfon z kamerą i dostępem do Internetu. Wyniki możemy śledzić na bieżąco.” – mówi Konrad Bocian Chief Science Officer z Quantum Lab Poland. – „Dzięki temu czas badania ulega skróceniu z kilku dni do kilku godzin, a koszty można zredukować nawet o 75%. Dodatkowo możemy przeprowadzić kilka testów równocześnie na dużych próbach badawczych przekraczających 150 respondentów.

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

 

Technologia XE, za którą stoi informatyka afektywna, określa wiek, płeć, a także podstawowe emocje respondenta, takie jak radość, smutek, zaskoczenie, złość, wstręt w odpowiedzi na bodźce, np. dźwięk czy tekst reklamowy. Skuteczność XE jest na wysokim, 91-procentowym poziomie, a silnik Express Engine przeanalizował 5 milionów zdjęć, w efekcie czego potrafi rozpoznać emocje na twarzach, które widzi po raz pierwszy.

Zastosowanie

Aktualnie platforma ELLEN wykorzystywana jest w celach badań reklam oraz badań marketingowych, jednakże program jest równie przydatny w badaniach jakościowych i ilościowych, wywiadach terenowych czy badaniach focusowych. Co ciekawe, integralność silnika XE sprawia, że może mieć on zastosowanie w działaniach promocyjnych, w których nagradzany jest konsument w zamian za konkretne zachowanie.

„Główną zaletą XE jest to, że pozwala analizować prawdziwe emocje respondentów a nie ich przekonanie o tych uczuciach. Dzięki temu dostarczane przez nas wyniki są bardziej wiarygodne niż przy klasycznych badaniach opartych o deklaracje.” – dodaje Konrad Bocian, CSO Quantum Lab Poland. – „Respondenci mogą na przykład próbować spełnić oczekiwania osoby przeprowadzającej badanie, dlatego ich odpowiedzi nie zawsze reprezentują rzeczywiste przekonania na temat testowanego materiału. W psychologii takie zjawisko nazywamy efekt Rosenthala, czyli efektem oczekiwań eksperymentatora.

Jak korzystać?

Jak zapewniają twórcy technologii, platforma ELLEN jest bardzo prosta w użyciu. Każdy może skorzystać z przygotowanego tutorialu, który jednocześnie sprawdza, czy użytkownik wykonał wszystkie potrzebne kroki, aby przeprowadzić badanie. Każdy wyświetlany materiał będzie łączony z prośbą o wyrażenie zgody na włączenie kamery i rejestrację emocji respondenta, która tuż po emisji materiału zostanie wyłączona. Nagrania twarzy użytkowników nie są udostępniane, a analiza emocji jest anonimowa, dzięki czemu każdy może czuć się swobodnie i bezpiecznie. Analiza wyników przedstawiana jest graficznie i działa na poziomie platformy ELLEN.

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu