Wśród podłóg interaktywnych królują obecnie te z projektorami wideo. Czy i w jakich sytuacjach warto z nich korzystać? Na te pytania odpowiadamy w pierwszej części naszego przewodnika po interaktywnych podłogach.

Nawet najciekawsza instalacja pozostanie niezauważona, jeśli będzie umieszczona w niewłaściwym miejscu. Większość przechodniów spogląda głównie pod własne nogi i niewiele wyżej. Gdzie zatem najlepiej umieścić to, na co mają zwrócić uwagę? Oczywiście tam gdzie patrzą – na podłodze. Jednak samo zwrócenie uwagi to mało. W jaki sposób utrzymać ją na nieco dłużej? Rozwiązaniem są interaktywne podłogi.

Jest wiele rodzajów takich podłóg. Część z nich to dopiero prototypy, ale wiele jest już używanych w kampaniach. Używanych z powodzeniem. Obecnie najpopularniejszy rodzaj to podłogi wykorzystujące projektory wideo. W pierwszym artykule z serii o interaktywnych podłogach przyjrzymy się właśnie takiemu rozwiązaniu, jego zaletom i wadom.

Wysoka rozdzielczość i duża powierzchnia, ale…

Wideo-podłogi wymagają połączonego działania dwóch głównych elementów: czujnika ruchu, najczęściej w postaci kamery, oraz projektora. Oba te urządzenia są zazwyczaj montowane na suficie. Kamera rejestruje ruchy osób będących w jej zasięgu i na tej podstawie tworzony jest obraz, który projektor wyświetla na podłodze. Zastosowanie projektora wideo pozwala na wyświetlanie realistycznego obrazu w wysokiej rozdzielczości na stosunkowo dużej powierzchni. Standardowo stosuje się interaktywne podłogi o długości i szerokości do kilku metrów. Można tę powierzchnię jeszcze powiększyć, ale wiąże się to z pogorszeniem rozdzielczości.

Inna zaleta podłóg z projektorami wideo montowanymi na suficie to bezproblemowa obsługa kilku użytkowników naraz. Dzięki temu, że kamera obserwuje ich od góry, nie dochodzi do zasłaniania jednego przez drugiego. Poza tym oprzyrządowanie podłogi jest poza zasięgiem użytkowników – bezpieczne i niezauważalne. Są też jednak i wady takiego rozwiązania – przede wszystkim sufit musi być na odpowiedniej wysokości, ani za nisko ani za wysoko, oraz musi być możliwość zamontowania na nim urządzeń.

Możliwe scenariusze

Liczba możliwości wykorzystania takiej podłogi jest ogromna. Przykładowo użytkownik może uczestniczyć w grze albo mieć za zadanie odsłonić z jakichś elementów logo firmy. Wiele z takich marketingowych scenariuszy można zobaczyć na filmie prezentującym możliwości dostępnej w Polsce podłogi iFloor.

Przenośne wyświetlacze

Kiedy nie można skorzystać z sufitu lub byłoby to nieopłacalne, jest też inna możliwość – użycie przenośnego układu kamery i projektora, działających nie w pionie, ale w poziomie. Jest to praktyczne i niedrogie rozwiązanie, ale o dość dużych ograniczeniach. Standardowo powierzchnia interaktywna ma wymiary nie przekraczające metra w każdą stronę. Taka podłoga nadaje się raczej do korzystania przez tylko jedną osobę naraz. Po pierwsze z powodu rozmiaru, po drugie z powodu poziomego rejestrowania ruchu – osoba stojąca bliżej kamery zasłaniałaby stojącą dalej. Jednak mimo tych ograniczeń jest to całkiem dobre rozwiązanie dla niewielkich instalacji. Poręczne, łatwe do instalacji i przenoszenia oraz stosunkowo niedrogie. Możliwe scenariusze są analogiczne jak przy systemach sufitowych. Kilka inspiracji można znaleźć na filmie reklamowych przenośnej podłogi The Cube.

https://www.youtube.com/watch?v=09MEbCzOVfo


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu