Zmęczeni tradycyjną reklamą widzowie oczekują czegoś innowacyjnego i kreatywnego, co przykuje ich uwagę. Takie są właśnie reklamy, które pozwalają na zsynchronizowanie działań digital marketingu i w Internecie z aktualnymi, a czasem z nadchodzącymi zdarzeniami w otoczeniu odbiorcy przekazu reklamowego. Co jeszcze potrafi reklama synchroniczna?

Życie każdego z nas staje się coraz bardziej podporządkowane wciąż rozwijającym się technologiom. Niemalże każdy aspekt naszego życia jest ściśle stechnologizowany. Często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Nie dziwi więc fakt, że od jakiegoś czasu również i reklama stała się miejscem, gdzie technologie napierają z coraz większą siłą, czego świadkami i głównymi odbiorcami są konsumenci.

Zmęczenie tradycją

Reklama synchroniczna, bo o niej mowa, jest wynikiem na “zmęczenie” tradycyjną reklamą, która zniechęca do obejrzenia i nie wywołuje wśród konsumentów żadnych emocji poza znudzeniem, a czasami i nerwami z powodu zbyt długiego czasu jej trwania.

“Reklamy synchroniczne są odpowiedzią na rosnące zjawisko wieloekranowości. Użytkownicy oglądają telewizję z urządzeniami elektronicznymi trzymanymi w rękach i korzystają z obu równocześnie. W blokach reklamowych uwaga zdecydowanie przenosi się na urządzenie trzymane w rękach. Synchroniczne wyświetlanie reklam jest odpowiedzią reklamodawców telewizyjnych na ten problem. W trakcie spotu TV na platformach internetowych emitowane są reklamy powiązane z tymi telewizyjnymi” – mówi Robert Sosnowski, dyrektor zarządzający z agencji Biuro Podróży Reklamy.

fot. bank zdjęć fotolia.com
fot. bank zdjęć fotolia.com

Mariusz Wasak, CEO firmy Intele dodaje, że: “Reklama synchroniczna pozwala na – jak sama nazwa wskazuje – zsynchronizowanie działań Digital Marketing w Internecie z aktualnymi, a czasem z nadchodzącymi zdarzeniami w otoczeniu odbiorcy przekazu reklamowego. W ten sposób Domy Mediowe otrzymują narzędzie pozwalające na znaczne wzmocnienie skuteczności kampanii typu Display czy Search mierzonych w CTR lub Engagement Rate przy jednoczesnym optymalizowaniu kosztów CPC.”

Działanie reklamy synchronicznej jest bardzo proste. Podczas emitowania reklam w telewizji, konsumenci w tym czasie zazwyczaj nie koncentrują się na spotach reklamowych, a na wszystkim innym. Spacer do kuchni, zagotowanie wody, przygotowanie kanapki, przeskakiwanie po innych kanałach, zabawa na telefonie no i sprawdzenie tego, co słychać na Facebooku. I właśnie ten moment, w którym konsument sięga po swój telefon jest szansą dla reklamodawców korzystających z zalet reklam synchronicznych.

Synergia dwóch ekranów

Reklama synchroniczna polega na synergii dwóch ekranów – tego telewizyjnego oraz telefonicznego. W praktyce oznacza to tyle, że odbiorca reklamy, pomimo tego, że nie zobaczy jej w telewizji, będzie miał możliwość odebrania kreacji nawiązującej do niej na ekranie swojego telefonu. Ostatecznie, klient widzi reklamę w telefonie, ale nadal słyszy dzięki odbiornikowi telewizyjnemu, co zdecydowanie zwiększa efektywność reklamy.

fot. bank zdjęć fotolia.com
fot. bank zdjęć fotolia.com

TV Sync

Efekty reklamy synchronicznej uzależnione są od formy na jaką się zdecydujemy. W przypadku TV Sync, a więc synchronizacji z momentem emisji reklamy telewizyjnej, przede wszystkim zwiększa konwersję. Konsument w trakcie emisji reklamy w TV, przenosi się na drugi ekran i tam jego uwaga zostaje ponownie uzyskana. Ponadto, taki rodzaj synchronizacji, jak zauważył Wasek, podaje klientowi poszukiwaną informację “na tacy”: “Zsynchronizowanie reklamy internetowej oferty Telekomu dotyczącej nowego model telefonu z momentem emisji reklamy TV tego modelu zakupionej przez producenta tego modelu zapewni większy stopień konwersji (oczywiście zakładając, ze oferta tego telekomu jest odpowiednio atrakcyjna).” 

fot. konfigurator kampanii TV Sync/ Intele
fot. konfigurator kampanii TV Sync/ Intele

 

TV Sync pozwala również na tzw. “Take Over”, a więc przejęcie uwagi potencjalnego konsumenta w Internecie dokładnie w tym momencie, w którym emitowana w TV reklama należy do konkurencji. Jak się można domyślić, ten rodzaj reklamy synchronicznej zapewnia również odwrotną możliwość. “Pozwala zabezpieczyć się przed Take Over – zsynchronizowanie momentu emisji reklamy w TV z emisja kampanii w Internecie chroni reklamodawcę, który poniósł koszty na reklamę TV przed przejęciem atencji jego potencjalnych klientów przez konkurencję” – dodaje CEO firmy Intele.

Weather Sync

Ta synchronizacja pozwala na dostosowanie reklamy do aktualnego lub prognozowanego stanu pogody. W tej formie chodzi o wykorzystanie pogody do uzyskania atencji konsumentów. Przykładowo, pogoda deszczowa, wietrzna, jednym słowem, nieprzyjazna dla nas, jest świetnym momentem dla kampanii Digital Marketing, aby zaprezentować swoją markę czy produkty.

Ponadto, jak zauważa Mariusz Wasak, Weather Sync może wiele więcej: “Pozwala zaadresować ujemny wpływ pogody „ładnej” na stopień konwersji z kampanii On-line (pogoda „ładna” zwykle przekłada się na mniejszą obecność potencjalnych klientów w sieci) – to jest właśnie synchronizacja z nadchodzącym wydarzeniem – umożliwia to realizować kampanie wyprzedzające – przykładowo reklamowanie kremów z filtrem, kiedy właśnie jest upał może być spóźnione, bo większość potencjalnych klientów jest już w nie zapatrzona i przebywa raczej na plaży – zrobienie takiej kampanii na krótki okres przed nadejściem upału będzie skuteczniejsze.”

Realne wpływy reklamy synchronicznej

Działanie reklamy synchronicznej potwierdzają analizy przeprowadzone przez Intele. Firma zauważyła 60- proentowy zwiększenie odsłon w emisjach z TV Sync. To nie wszystko, bo okazuje się, że TV Sync zwiększył CTR o 34%, a także zmniejszył CPC o 27% w trybie TV Sync Boost. Jak dodaje firma, “Tryb ten jest najefektywniejszym, a otrzymane wyniki potwierdzają jego skuteczność w zwiększeniu zwrotu z inwestycji w kampanie telewizyjne – TV Sync Boost wyraźnie uzupełnia działanie reklamy telewizyjnej i pozwala na zwiększenie jej efektywności. Działania TV Sync zwiększają efektywność emisji reklam zakupionych w telewizji oraz mogą skutecznie chronić inwestycję poniesioną w reklamę telewizyjną.”

Wpływ na odbiorców

Jak reklamy synchroniczne wpłyną na ich odbiorców? Okazuje się, że mogą mieć oni mieszane odczucia. Jak mówi Robert Sosnowski, taka synchroniczna emisja znacząco poprawia efektywność ale jednocześnie u przewrażliwionych odbiorców powoduje poczucie osaczenia i inwigilacji. “W ciągu najbliższych lat można spodziewać się wzrostu udziału reklam synchronicznych emitowanych wraz ze spotami telewizyjnymi. Beneficjentami tej emisji w znacznym stopniu są sieci społecznościowe, bo użytkownicy oglądając TV często jednocześnie poświęcają uwagę właśnie im” – wyjaśnia Sosnowski.

Jednak dla reklamodawców, reklama synchroniczna jest bardzo dobrym i nie wymagającym sporych nakładów pracy, rozwiązaniem. Okazuje się, że marketerzy nie muszą śledzić na bieżąco warunków reklamy i za każdym razem jej uruchamiać, dlatego coraz częściej decydują się oni na właśnie taką formę reklamowania produktów czy usług. “Używanie platformy do reklamy synchronicznej pozwala także na zmniejszenie pracochłonności, a co za tym idzie kosztów obsługi kampanii on-line. Raz skonfigurowana kampania na odpowiednie warunki (np. wspomniana sprzedaż kremów z filtrem podczas miesięcy letnich) będzie spokojnie czekać i się samoistnie uruchamiać w ustalonych przez marketera warunkach”  – dodaje na koniec Wasak.