Polacy są bardzo mobilni, a m-commerce rośnie w siłę. Konsumenci dokonują zakupów na smartfonach ponieważ mają dostęp do urządzenia tu i teraz. Dlaczego jednak firmy nie powinny inwestować jedynie w urządzenia przenośne? Ponieważ wciąż 80% osób kupujących przez Internet wykorzystuje w tym celu laptop lub komputer stacjonarny.

Badanie, na zlecenie Allegro, zrealizował i opracował raport Mobile Institute. Partner merytoryczny Izba Gospodarki elektronicznej e-COMMERCE POLSKA.

M-commerce to przyszłość…

www.magazyn.allegro.pl/
www.magazyn.allegro.pl/

Zacznijmy od tego, ze Polacy są mobilni. Średnio na jednego Polaka przypada 1,7 urządzenia połączonego z Internetem. W zeszłym roku było to 1,6 urządzenia. Mężczyźni wykorzystują smartfon częściej niż kobiety, natomiast kobiety przodują w wykorzystaniu tabletu.

www.magazyn.allegro.pl/
www.magazyn.allegro.pl/

37% wszystkich internautów kupuje na urządzeniach mobilnych, a 53% spośród wszystkich klientów e-commerce kupuje na swoich smartfonach i tabletach. Warto przyjrzeć się, jak sytuacja zmieniła się na przestrzeni dwóch lat- m-commerce cały czas rośnie w siłę, a widać mały spadek jeśli chodzi o zakupy realizowana na komputerach i laptopach (z 87% na 80%).

..ale omnichannel to najlepsze rozwiązanie

Nie należy jednak przerzucać się całkowicie na jeden kanał,ponieważ wciąż aż 80 % osób kupujących przez Internet wykorzystuje w tym celu laptop lub komputer stacjonarny. Zatem najbardziej prawidłowym podejściem byłoby zadbanie o różnorodne formy dokonywania zakupów internetowych. Badanie pokazało, że konsumenci dokonują internetowych zakupów na urządzeniu, które mają akurat pod ręką, albo na tym, które uznają za najbardziej wygodne do tego celu. Osoby kupujące w sieci używają zakupowo średnio 1,5 urządzenia.

Kierunek, w jakim powinni podążać właściciele eBiznesów, który potwierdzają także wyniki badania mShopper, jest oczywisty – należy stawiać na mCommerce i sprzedaż wielokanałową, z naciskiem na to pierwsze – komentuje Sylwia Bilska, Commercial Director PayU Central Europe.

Dlaczego kupujemy mobilnie?

www.magazyn.allegro.pl
www.magazyn.allegro.pl

Najważniejszym czynnikiem jest swoboda, czyli dostęp do urządzenia tu i teraz. M-kupujący cenią też sobie w coraz większym stopniu wygodę mobilnych rozwiązań zakupowych oraz swój czas, który kupowanie mobilne pozwala, według nich, zaoszczędzić. Z kolei oszczędność pieniędzy, czyli możliwość sprytnego „smart” kupowania w oparciu o bycie na bieżąco z ofertami, polowanie na okazje i bieżące analizowanie i porównywanie ofert, to ważna cecha kupowania mobilnego dla 37% m-konsumentów.

Jak oceniamy zakupy mobilne?

www.magazyn.allegro.pl
www.magazyn.allegro.pl

Osoby, kupujące mobilnie oceniają zakupy mobilne jako raczej łatwe i bardzo łatwe. Tego zdania jest już 75% m-shopperów. To o 13 punktów procentowych więcej niż rok temu. Jednocześnie, 34% przyznaje, że z różnych względów zdarzyło im się zacząć zakup na urządzeniu mobilnym i z powodu różnych problemów, nie zakończyć go.

Przerwane zakupy i odczuwane trudności

www.magazyn.allegro.pl
www.magazyn.allegro.pl

Pomimo ogólnego optymizmu i dobrej oceny zakupów mobilnych, 34% kupujących w tym kanale konsumentów z jakiegoś powodu przerwało zakup. W sumie 65% wskazań dotyczy okoliczności zewnętrznych, tzn. niezależnych od samego kanału mobilnego, jak to, że konsument się rozmyślił, czy musiał przerwać ze względu na brak czasu. Obiektywne trudności związane z doświadczeniem zakupowym w kanale mobilnym to przede wszystkim przerwane połączenie internetowe (28%), niewygodne aplikacje i strony sklepów (14%), długi proces zakupowy (12%), niedostosowanie stron do zakupów mobilnych (10%) i konieczność podawania swoich danych (8%). Od sprzedawców zależy bezpośrednio 41% napotykanych przed konsumentów trudności.

Użytkownicy bardzo szybko przyzwyczajają się do większych i szybszych urządzeń, prostych interfejsów systemowych i tego samego oczekują od aplikacji zakupowych. Jeżeli aplikacja nie nadąża za zmianami (nawigacja, GUI) to choć byłaby dobra, w oczach użytkowników starzeje się, nie rozwija i jest trudna w użytkowaniu – skomentował Bartosz Witoń, senior product owner – mobile solutions Allegro.

Jak reagujemy na trudności?

www.magazyn.allegro.pl
www.magazyn.allegro.pl

Często ciężko walczyć jest z napotkanymi trudnościami, w szczególności jeśli nie zależą one od nas. Ponad trzykrotnie – z 38% do 11% – spadła chęć powrotu do klasycznych zakupów na urządzeniach stacjonarnych i offline. Najwyraźniej konsumenci zasmakowali już w zakupach w kanale mobilnym i raczej będą próbować korzystać z niego z nadzieją na dostosowanie sklepów i marek. Skłonność przejścia do konkurencji pozostaje na tym samym poziomie (27%), podobnie ograniczanie korzystania z serwisów sprawiających trudność, a skłonność do dawania drugiej szansy wybranym markom i sklepom wrosła dwukrotnie – do serwisów niemobilnych zniechęca się obecnie 16% konsumentów.

Kategorie zakupowe

www.magazyn.allegro.pl
www.magazyn.allegro.pl

Kobiety znacznie częściej wciąż kupują w kategorii moda i uroda, a panowie w kategorii elektronika i motoryzacja. Co ciekawe, produkty spożywcze mobilnie kupują częściej panowie. Prawie 30% m-kupujących mężczyzn kupuje także produkty dziecięce, co jest również dość wysokim wynikiem. Bardzo wyrównane zainteresowanie, niezależnie od płci, mamy w kategorii wyposażenie domu, a także sport i kultura.

W tym roku zakupów mobilnych dokonało już 37% internautów, wobec 24% rok temu. Co istotne, dotyczy to zarówno różnych grup wiekowych, jak i różnych lokalizacji. Ponadto prawie połowa osób z grupy, która jeszcze nie kupuje w ten sposób deklaruje zainteresowanie i chęć zakupów mobilnych – wyniki badania skomentowała Małgorzata Ciszecka, Senior Manager Regional Product & Market Development (CEE) Visa Europe

Cały raport możecie pobrać na stronie Magazyn Allegro.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu