Wirtualna rzeczywistość to trend, bez którego trudno wyobrazić sobie marketing przyszłości. Co sądzą o niej Polacy? Jakie jej aspekty najbardziej doceniają konsumenci? Jak wykorzystać potencjał VR? 

Virtual Reality to technologia, która pomaga na kreowanie nowych doświadczeń. Już za 10 lat rynek VR będzie wart 80 miliardów dolarów i wyprzedzi rynek telewizyjny. Pod koniec 2016 roku na świecie będzie co najmniej 3 miliony urządzeń tego typu. Warto więc zastanowić się dlaczego warto przejmować się wirtualną rzeczywistością, Jak ten trend mogą wykorzystać marketerzy? Co sądzą o niej eksperci tacy jak Jacek Kotarbiński i Artur Kurasiński?

Co Polacy wiedzą o Virtual Reality?

Dzięki wirtualnej rzeczywistości użytkownicy wchodzą w interakcję z symulowanym komputerowo środowiskiem. VR zyskuje coraz bardziej na popularności i dotyczy niemalże każdej dziedziny życia. Dzięki tej technologii nauczyciele zabierają uczniów nawet na Mount Everest, a turyści mogą cofnąć się w czasie o 1000 lat, by zobaczyć miejsce, w którym właśnie spędzają wakacje. Z VR aktywnie korzystają już dziennikarze New York Times, deweloperzy czy chirurdzy. Nie bez powodu rok 2017 w USA był już zapowiadany jako rok Virtual Reality. Wkrótce ta technologia może stać się naszą codziennością, także w Polsce. Okazuje się, że 34 procent Polaków wie, czym jest wirtualna rzeczywistość, aż 56 procent badanych chciałoby w przyszłości kupić sprzęt VR, a 65 procent osób, które już korzystało z tego typu urządzeń, chciałoby przetestować je ponownie.

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

Jakie aktywności interesują konsumentów?

Największe grono konsumentów interesuje możliwość zobaczenia przedmiotów w prawdziwym rozmiarze, kiedy chcą kupić je online. Wstawienie wirtualnych mebli do swojego salonu albo sprawdzenie w lustrze czy dana torebka jest w odpowiednim rozmiarze. Już niedługo takich doświadczeń będą wymagać klienci. Na kolejnych miejscach znalazły się mapy wyświetlane w technologii VR, filmy odtwarzane wokół nas, wszechstronna internetowa pomoc techniczna oraz oglądanie sportu z różnych pozycji dzięki specjalnym headsetom. Co ciekawe 33% respondentów chciałoby randkować za pomocą wirtualnej rzeczywistości. 

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

Jak można wykorzystać potencjał VR?

Konsumenci najbardziej doceniają to, że dzięki VR mogą zobaczyć przedmioty, które chcą kupić online, w prawdziwym rozmiarze bez konieczności odwiedzenia sklepu stacjonarnego. Na kolejnych miejscach znalazły się mapy wyświetlane w technologii VR, filmy odtwarzane wokół nas, wszechstronna internetowa pomoc techniczna oraz oglądanie sportu z różnych pozycji dzięki specjalnym headsetom. Nawet 33 procent respondentów chciałoby randkować za pomocą wirtualnej rzeczywistości. Dla marketerów w Polsce działania z zakresu VR nie są jeszcze znaczącym priorytetem, ale 36 procent badanych plasuje je w gronie najbardziej ekscytujących działań w obszarze digital marketingu w 2016 roku, zaraz po real time marketingu. Tym samym pokazują, że myślą coraz bardziej o doświadczeniach swoich przyszłych klientów.

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

Dzieci kochają wirtualną rzeczywistość!

Co piąty Polak należy do grupy Rodziców New Tech, którzy najczęściej wykorzystują nowe technologie w wychowywaniu dzieci. Aż 57 procent z nich korzysta z aplikacji mobilnych związanych z rodzicielstwem, a 84 procent interesuje się nowinkami i gadżetami. Ich zainteresowania i styl życia przekładają się bezpośrednio na ich dzieci. Najbardziej podekscytowana jest generacja Z, czyli urodzeni po 1996 roku. 64 procent dzieci w Polsce korzysta z urządzeń mobilnych, a 26 procent z nich posiada już własne urządzenie mobilne, które wykorzystują do oglądania filmów i gier.

Co o VR sądzą eksperci?

W marketingu coraz większą uwagę zwraca się na doświadczenia konsumenta. Jeśli poczuje się zaskoczony albo zachwycony produktem/usługą to bardzo prawdopodobne, że między nim a marką wytworzy się silna emocjonalna więź. VR umożliwia doświadczenia nie tylko w dowolnym miejscu i czasie, ale też takie, które nie byłyby możliwe w realnym świecie. Może to dać znaczącą przewagę nad konkurentami na rynku. Dla polskich producentów gier czy aplikacji VR to doskonałe wyzwanie. Poza przecież czysto rozrywkową funkcją gamingu, otwiera się olbrzymie pole do wirtualnych wycieczek po niedostępnych miejscach, budowanie zupełnie nowych wrażeń wizualnych – mówi Jacek Kotarbiński. Z kolei Artur Kurasiński twierdzi, że „VR dopiero zacznie mieć znaczenie dla marketerów w Polsce. (…) To nie jest ten moment, kiedy cokolwiek można zaplanować, ponieważ w Polsce w zasadzie nie ma jeszcze powszechnego dostępu do technologii VR w rozumieniu masowego klienta końcowego”.

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

Plan Facebooka na najbliższe 10 lat

Virtual Reality zajmuje w nim ważne miejsce Zdaniem Marka Zuckerberga, CEO Facebooka, przyszłość ma należeć właśnie do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Stanie się to za sprawą rosnącej popularności urządzeń mogących nas przenieść do tego świata. Dlatego Facebook chce stworzyć wirtualny świat, który byłby miejscem spotkań użytkowników jego serwisu. Będzie nas tam reprezentował awatar, który w przyszłości ma odzwierciedlać nasz prawdziwy wygląd.

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

Fascynacja Pokémon Go furtką do sukcesu AR i VR?

Warto przyglądać się takim zjawiskom jak szaleństwo, które ogarnęło cały świat za sprawą Pokémon Go. To przykład spektakularnego sukcesu gry na smartfona, która sprytnie wykorzystała Augmented Reality (AR). Przełożyło się to również na niewątpliwy sukces Nintendo – firmy, która grę stworzyła. Przez pierwsze 1,5 miesiąca funkcjonowania gry, akcje firmy na giełdzie w Tokio podwoiły swoją wartość, osiągając poziom 23 mld dolarów. Podczas inspirowania się Pokémon Go, nie można zapomnieć, że gra podbiła serca ludzi, ponieważ Pokemony są swego rodzaju silną i znaną marką z długą historią także w Polsce.

Warto na bieżąco śledzić, jak rozwija się ta technologia i być przygotowanym na jej wykorzystanie w biznesie. Opłaca się także eksperymentowanie i wymyślanie nowych zastosowań. Wygra ten, kto wymyśli naprawdę coś pożytecznego – mówi Artur Kurasiński.

Źródło: informacja prasowa Bluerank


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu