Wyprzedaże w Black Friday kojarzą się głównie z tłumami w sklepach stacjonarnych. Jednak od kilku lat prawdziwe oblężenie w te dni przeżywają sklepy internetowe. Oto dziesięć wskazówek, jak przygotowywać zaplecze techniczne i marketingowe e-sklepu, by weekend największych wyprzedaży w roku zakończył się sukcesem.

Sezon zakupów świątecznych rozpoczyna Black Friday – popularna akcja wyprzedażowa, wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych, organizowana zawsze po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, w ostatni piątek listopada. Najbliższe tego typu wydarzenie odbędzie się za niecałe dwa tygodnie, 25 listopada. Zakończy się w poniedziałek, 28 listopada w Cyber Monday – święto dla tych, którzy lubią robić zakupy… w sieci.

Cyber Week, którym ogólnie nazywamy okres od Czarnego Piątku do Cyber Poniedziałku, co roku bije rekordy w obrotach sklepów internetowych. W zeszłym roku podczas weekendu wyprzedażowego w USA kwota wydana tylko w e-commerce sięgnęła ponad 2,45 mld dolarów. W porównaniu do 2014 roku kwota ta była wyższa aż o 14 proc. (źródło: badanie Adobe). – Nikt jeszcze nie przeprowadził badań na temat wydanej kwoty w Polsce jako, że jest to w naszym kraju zjawisko dosyć nowe, ale szybko nabierające rozpędu. Dla porównania w Hiszpanii, tylko podczas Cyber Monday wydano blisko 2 mln euro w sklepach internetowych. Kwota ta stanowiła 6,4% rocznego obrotu hiszpańskiego e-commerce. – mówi Michał Sołtys, Regional Director Central Eastern Europe z Grupy Kwanko. W Polsce zainteresowanie tymi wyprzedażami z roku na rok rośnie. Według danych z Google Trends już rok temu liczba zapytań związanych z Cyber Week wzrosła prawie 10-krotnie w porównaniu z wynikami z 2013 roku.

Hasła wyszukiwane w Google Polska w okresie październik 2013 – listopad 2016
Hasła wyszukiwane w Google Polska w okresie październik 2013 – listopad 2016
Popularność haseł w wyszukiwarce Google Polska w dniach 15.10-15.11.2016
Popularność haseł w wyszukiwarce Google Polska w dniach 15.10-15.11.2016

Black Friday, czyli szał zakupów na telefonach

Wraz z liczbami zmieniają się też zachowania konsumentów. Z roku na rok liczba użytkowników, którzy kupują za pomocą urządzeń mobilnych rośnie. W zeszłym roku aż 55 proc. zakupów było dokonywanych online, a 1/3 z nich – za pomocą smartfona. Prognozuje się, że podczas tegorocznego Cyber Week sprzedaż w Ameryce osiągnie aż 3 mld dolarów, a liczba zakupów zrobiona na telefonach komórkowych będzie wyższa niż tych zrealizowanych na urządzeniach stacjonarnych.

Cyber Week, tuż przed świętami Bożego Narodzenia, to świetna okazja do zrobienia prezentów świątecznych w atrakcyjnych cenach. Specjaliści z Grupy Kwanko przygotowali listę dziesięciu porad dla sklepów internetowych, by ten gorący weekend zakończył się zyskiem – dla Twoich klientów i Ciebie.

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

10 porad dla e-commerce, czyli jak przygotować się do Black Friday, by odnieść sukces?

1) Przygotuj dedykowany landing page

Stwórz zakładkę, na którą będą trafiać Twoi klienci zainteresowani promocjami z okazji Czarnego Piątku i Cyber Poniedziałku. Powinna być czytelna i treściwa. Zacznij od chwytliwego nagłówka ze słowem kluczem (Black Friday lub Cyber Monday). Poniżej zaprezentuj, co przygotowałeś dla swoich klientów, którzy zdecydują się na zakupy w Twoim e-sklepie w tych dniach. Pokaż swoje bestsellery oraz planowane zniżki i inne akcje promocyjne. To co podnosi konwersję to na pewno wideo, więc warto dodać go do swojej strony.

Na dedykowanym landing page’u bardzo dobrze zadziała funkcja zegara, który będzie odliczał dni i minuty do rozpoczęcia Black Friday. Obok możesz dodać możliwość zostawienia adresu e-mail, dzięki któremu zainteresowana osoba otrzyma powiadomienie nie tylko o rozpoczęciu wyprzedaży, ale również innych atrakcjach przygotowanych dla subskrybentów. Dedykowaną stronę możesz szybko przygotować na podstawie dostępnych w sieci szablonów stworzonych specjalnie na tę okazję.

2) Nie zapomnij o responsywności sklepu

Responsywność sklepów internetowych będzie jednym z największych wyzwań 2016 roku – tak uważają specjaliści z Grupy Kwanko. Liczba osób dokonujących zakupy tylko za pomocą smartfona ciągle rośnie, warto zadbać, by zakupy robione tą drogą nie odbiegały wygodą od tych na desktopie. Dwa najważniejsze wyzwania, z jakimi należy się zmierzyć przed Cyberweek, to szybkość ładowania się strony oraz dostosowanie widoku do różnych rozmiarów ekranów – od małych 4-calowych do tych największych. Przygotowując responsywną wersję e-sklepu, pamiętaj o lekkich zdjęciach oraz krótkich i mocnych tytułach, które będą dobrze wyglądać, szczególnie na małych ekranach.

3) Łap leady!

Akcja wyprzedażowe to świetna okazja do budowania bazy subskrybentów newslettera. Na landing page umieść mocne i widoczne CTA oraz prosty formularz do zapisywania się na newsletter. W zamian za pozostawienie swojego adresu e-mail zaoferuj np. dodatkowa zniżkę lub prezent do zamówienia w Czarny Piątek.

4) Myśl organicznie

Oczywiście, budowanie pozycji w wyszukiwarce to zadanie całoroczne. Okres Cyber Week to stanowczo za mało. Przed wyprzedażą upewnij się jednak, czy zoptymalizowałeś wszystkie dane (URL strony, tytuł strony, opis meta, zdjęć itp.) dla popularnych haseł.

5) Buduj napięcie!

W oczekiwaniu na Cyber Week, zadbaj o to, by Twoim konsumentom nie zabrakło wrażeń. Przede wszystkim włącz zegar, który będzie odliczał czas do rozpoczęcia wyprzedaży. Na swojej stronie i w kampanii e-mail marketingowej używaj zwrotów typu „Do Black Friday pozostało tylko 15 dni! Jesteś gotowy?”. Jeżeli chcesz jeszcze bardziej budować napięcie, zdradzaj codziennie nową szczególną promocję, którą przygotowałeś na te dni.

6) Zainwestuj w content!

Jaki content, pytasz? Co oprócz zdjęć produktów i cen możesz dodać na landing page’a? Możesz zacząć od „Top 10 produktów miesiąca/zeszłego Black Friday”, „Lista prezentów na Święta dla niej/niego/taty/dalekiej rodziny – kup już dzisiaj i oszczędzaj!”, infografiki, badania rynkowe dotyczące prezentów na Święta, recenzje produktów, rady, oceny innych użytkowników, artykuły tematyczne oraz poradnikowe (np. „Jaki kupić prezent do nowego mieszkania znajomych?”), wpisy influencerów, którzy testowali Twoje produkty, czy wideo. Możliwości są ogromne, ważne, by łączył jej jeden mianownik – są użyteczne dla Twoich konsumentów.

7) Spraw, by świat się dowiedział!

W okres poprzedzający Cyber Week nie bój się zainwestować w reklamę. Wykorzystaj SEA, czyli reklamę AdWords w wyszukiwarce Google. Rozszerz swoją kampanie o RTB, które idealnie nadaje się do retargetingu. Nie zapomnij też e-mail marketingu – w zależności od tego, jak duża jest Twoja baza, kanał ten może być jednym z najlepszych źródeł ruchu w e-sklepie. Jeżeli nie jest ona za duża, możesz stworzyć z pomocą specjalistów z Kwanko dedykowaną kampanię, której celem będzie budowa takiej bazy. Cyber Monday to doskonała okazja.

W przypadku powiadomień za pomocą poczty, pamiętaj, aby były one responsywne – w taki dzień Twoi klienci są w galeriach handlowych i sklepach stacjonarnych, czyli w ciągłym ruchu. Odczytanie informacji od Ciebie na smartfonie musi być bezproblemowe. Nie zapomnij również o reklamach na Facebooku, w tym retargetowaniu za pomocą tego serwisu społecznościowego.

8) Influencer marketing, czyli wykorzystaj trendy

Marketing oparty na rekomendacji to jeden z trendów w dzisiejszych czasach. Możesz znaleźć influencerów, którzy wypróbują Twój produkt i opublikują o nim wpis. Mogą również oferować specjalne zniżki dla swoich odbiorców do Twojego e-sklepu. Jak znaleźć tych właściwych? Oto trzy narzędzia, które mogą ci w tym pomóc.

  • Klear – bardzo rozbudowane narzędzie, pomaga w znalezieniu influencerów z podziałem na najpopularniejszych sieci społecznościowych, lokalizację, a nawet specjalizację.
  • BuzzSumo – narzędzie nie tylko do szukania inspiracji przy tworzeniu treści, nadaje się również do znajdowanie influencerów i analizowania ich zasięgów.
  • Socialmention – analizuje, jakie tematy najczęściej się poruszane w social media, pomaga w znalezieniu użytkowników, którzy są obecnie modni i popularni.

9) Bądź gotowy na tłumy… na serwerze

Weekend między Black Friday i Cyber Monday to szalony czas dla konsumentów, którzy próbują złapać najlepsze okazje przed Świętami Bożego Narodzenia. W tych dniach współczynnik prawdopodobieństwa, że klient łatwo wpadnie w frustrację – zależy mu, by znaleźć świetne prezenty dla swoich bliskich w okazyjnych cenach – jest bardzo wysoki. Nie pozwól, by Twoje techniczne zaplecze było źródłem złości i rozczarowania. Przygotuj się na kłopoty ze serwerem (przeciążenie) czy brak towaru (uzupełnij magazyny). Nastaw również swoich pracowników w obsłudze klienta, by byli przygotowani na ciężką pracę z trudnym klientem.

10) Zatrzymaj swoich nowych klientów

Czy wiesz, że w podczas Black Friday w 2015 roku, 70 proc. wszystkich koszyków w sklepach internetowych było porzucanych przed dokonaniem transakcji? Dlaczego? Internauci najczęściej wskazują na dwa problemy: konieczność założenia konta w celu dokonania zamówienia oraz wysokie lub często ukryte prawdziwe koszty dostawy. Co przekona Twojego nowego klienta do dokończenia zakupów? Przede wszystkim usuń wyżej wymienione przeszkody w swoim sklepie. Jeżeli Twój klient porzucił koszyk, wyślij mu powiadomienie z pozostawionymi produktami. Możesz również zaoferować darmową dostawę lub przedłużyć czas na opłacenie zamówienia.

Porada 11, czyli znajdź czas na analizę

Na koniec, pamiętaj o przeprowadzeniu analizy działań, które podjąłeś. Wyciągnij wnioski i zastanów się, jakie dodatkowe działania możesz podjąć, by Cyber Week 2017 okazał się jeszcze skuteczniejszy?

Źródło: informacja prasowa Kwanko


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu