Według szacunków Nielsen Global AdView Pulse wzrost wydatków na reklamę odnotowano głównie w branży FMCG, sektorze motoryzacyjnym oraz na rynku usług finansowych i telekomunikacyjnych. Do pokryzysowych wzrostów w dużej mierze przyczyniła się także bardzo dobra sytuacja na rynkach rozwijających się.

W ujęciu regionalnym największy przyrost wydatków zauważono w Ameryce Łacińskiej (44,5%), na Bliskim Wschodzie i w Afryce (23,8%). W środku stawki plasuje się Azja i Pacyfik z wynikiem 12,1 procent. Wyraźnie poniżej światowej dynamiki rysuje się sytuacja na rynkach dojrzałych, gdzie wydatki na promocję wynosiły 8,5 procent w Europie i 4,7 procent w Ameryce Północnej.

Na 37 państw objętych badaniem jedynymi wyjątkami w zestawieniu, są Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Irlandia, które zanotowały spadki odpowiednio o 5,8 i 3,2 procent. Z 35 państw odnotowujących wzrost aż 26 może pochwalić się dwucyfrowym wynikiem. Prym wśród krajów, które wziął pod uwagę w swoich podsumowaniach Nielsen wiedzie Brazylia (50,2%), Meksyk (40%) oraz Egipt (36,4%). Na rynku europejskim najlepiej poradziły sobie rynki największe, jak Francja (11,6%), Wielka Brytania (10,7) czy Niemcy (9,6%).

Z danych Nielsena wynika również, że zdecydowanym liderem wśród mediów jest telewizja, notująca 15,8 procent zysku, co daje 62 procent udziału w całym rynku. Radio zyskało 11 procent, prasa codzienna 9,5 procent, a czasopisma – 3,7 procent.

Autorka artykułu: Agnieszka Wolak


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu