3 technologie, które musi poznać przedsiębiorca, aby zaistnieć w Internecie

fot. ©Melpomene - bank zdjęć Fotolia.com

fot. ©Melpomene - bank zdjęć Fotolia.com

Prowadzisz własną firmę i rozważasz pojawienie się jej również w sieci? Obecnie posiadanie swojej strony internetowej jest już powszechnością. To twoja wizytówka wśród internautów. Internet służy ci nie tylko do przedstawienia swojej oferty, ale możesz wykorzystać go jako dodatkowy kanał sprzedaży.

Na początku, zanim założysz swoją pierwszą firmową stronę, powinieneś poznać bliżej związane z nią 3 podstawowe technologie. Jak funkcjonują: hosting, domeny oraz, jeśli chcesz prowadzić także sprzedaż w Internecie, system płatności online?

Hosting to usługa polegająca na udostępnianiu miejsca na stale włączonym i podłączonym do Internetu komputerze (zwanym serwerem). Pozwala to na ciągłe wyświetlanie istniejących na nim stron. Jak wybrać odpowiedni dla nas hosting? Firmy specjalizujące się w tego typu usługach będą podawać nam takie wartość, jak np. uptime, czyli wyrażony w procentach bezusterkowy czasu działania serwera. Jest to ważny wolumen, ponieważ każda awaria serwera jest równoważna z nie wyświetlaniem strony www. Po co nam strona, której często nie można poprawnie przeglądać? Przeważnie firmy hostingowe oferują tę wartość na poziomie 99%, a jeśli spadnie do liczby podanej w umowie możemy liczyć na odszkodowanie.

Wybierając ofertę będziemy zwracać też uwagę na parę innych parametrów. Należy wybrać jakie technologie nasz hosting ma obsługiwać. Najbardziej standardowe są PHP i MySQL. Jednak jeśli nasza strona będzie bardzo skomplikowana mogą one być niewystarczające. Dodatkowo wybierzemy swój limit przestrzeni dyskowej. Dla podstawowej strony 200MB powinno być adekwatne. Jeśli planujemy zamieszczać na niej dużo zdjęć i filmów lepiej wybrać już kilka GB. Kolejnym istotnym parametrem będzie transfer, który stanowi ilość danych, które mogą zostać przesłane z serwera do każdego, kto odwiedza naszą stronę www. Najbardziej optymalnie jest wybrać 40 GB.

Należy też zwrócić uwagę, aby nasz usługodawca po przekroczeniu przez nas limitu przestrzeni dyskowej lub transferu, wyłączył wyświetlanie strony. W przeciwnym razie może to spowodować naliczanie dla nas dodatkowych opłat.

Hosting jest płatny w granicach 250-450 zł. Korzystanie z dostępnych w sieci, darmowych usług może mijać się z celem, jeśli zależy nam na dobrej jakości hostingu. Nie chcemy raczej odstraszyć swoich klientów częstymi błędami w wyświetlaniu strony. Godnymi polecenia firmami są np. nazwa.pl lub DreamHost.

Kolejnym naszym krokiem po założeniu hostingu będzie zakup domeny internetowej, czyli nazwy naszej strony www. Nazwa ta jest niepowtarzalna, jest to adres, który kieruje nas na konkretną stronę. W zasadzie jeden adres może posiadać wiele domen tzn. kilka domen prowadzi do jednej strony. Warto już na początku wykupić kilka interesujących nas domen (np. różniącą się tylko końcówką .pl i .com), aby zapobiec późniejszej konieczności zakupu ich za dużo wyższą cenę od użytkownika, który zrobił to przed nami. Domena składa się z ciągu liter, liczb, znaku _ lub – oraz po kropce wspomnianej już końcówki domeny. Może ona mieć formę .pl dla stron polskich, com lub .net dla stron międzynarodowych, .eu dla stron krajów Uni Europejskiej lub inne, jak np.: .tv, .fm, .org i inne. Możemy tworzyć też tzn. subdomeny, czyli domeny z końcówką będąca nazwą naszej głównej domeny np. dla portalu google.pl subdomeną jest news.google.pl. Opłata za domenę jest zależna od końcówki domeny i wynosi 50-100 zł za rok. Później za pośrednictwem tzw. serwera DNS możliwe jest połączenie domeny z konkretną stroną, czyli twoim hostingiem. Od tego powiązania w ciągu 48 godzin (tzw. czas propagacji domeny w Internecie) domena zacznie funkcjonować i kierować internautów na daną stronę. Domeny możemy kupić np. na nazwa.pl.

Tworzenie strony internetowej możemy zlecić specjalistom. Mogą oni stworzyć dla nas tzw. stronę wizytówkę (bardzo podstawowa, za każdą edycję musimy płacić) lub stronę z tzw. CMS (Content Management System), czyli Systemem Zarządzania Treścią, na której sami możemy dokonywać zmian i publikować nowe treści. Najbardziej popularnym CMS jest WordPress (jego profil edycji możemy zobaczyć w wersji próbnej na http://www.opensourcecms.com/scripts/details.php?scriptid=88).

Specyficzną formą strony są sklepy internetowe. Mogą one posiadać takie moduły, jak wystawianie faktur, śledzenie przesyłek kurierskich, reguły dopłat za wielkość i ciężar paczki, czy płatności elektroniczne. Klient może oczywiście płacić zwykłym przelewem lub przy odbiorze paczki jednak dla chcących profesjonalnie zaistnieć w świcie e-handlu przedstawimy bliżej systemy płatności online. Po zakupie i przejściu do “internetowej kasy” klient wpisuje swoje dane z karty debetowej lub kredytowej. Transakcja przebiega podobnie jak przy zwykłym przelewie, jednak tym płatnościom elektronicznym pośredniczy specjalizująca się w tym firma, z którą wcześniej podpisaliśmy umowę. Może to być Przelewy24, DotPay, eCard, PayU, Polcard, a na arenie międzynarodowej także system PayPal. Naliczają oni niewielką opłatę za każdy przelew, jednak jest to duże ułatwianie w kontroli i zarządzaniu rachunkami. Tym samym i my jako sprzedawcy, i internauci jako klienci mogą czuć się bezpieczniej.


Autorka artykułu:
Arletta Mędrzyk


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.