Dotychczas geolokalizacja kojarzyła nam się jedynie z podróżą z punktu A do punktu B. Jak się okazuje, znalazła ona zastosowanie w kilku nietypowych dziedzinach – między innymi w wojsku, bankowości i marketingu. Prezentujemy pięć dziedzin, w których geolokalizacja zadomowiła się na dobre. 

Smart City

Szybko rozrastające się metropolie wymagają wdrożenia coraz to nowszych i bardziej skomplikowanych technologii. Pomagają one w zarządzaniu dużymi miastami oraz ułatwiają życie ich mieszkańców. Z tego powodu pojawiła się koncepcja Smart City, która wspiera między innymi optymalizację ruchu samochodowego, dzięki proponowaniu kierowcom alternatywnych tras. Może ona również obudzić mieszkańca wcześniej jeśli istnieje możliwość, że z powodu dużego natężenia ruchu spóźni się on do pracy. Nie są to słowa i pomysły rzucane na wiatr, gdyż znalazły one już swoje zastosowanie na przykład w Montrealu.

Wskażemy bankomat

Bankowość to następny obszar, w którym geolokalizacja świetnie sobie radzi. Rozwijająca się bankowość mobilna od razu ją podchwyciła i dostosowała do swoich potrzeb. Świetnym przykładem jest tutaj aplikacja IKO udostępniana przez PKO BP.  Uzyskuje ona dane o aktualnym położeniu klienta i na mapie wskazuje mu bankomaty, placówki oraz najbliższe punkty, w których może zapłacić przez IKO.

www.pkobp.pl
www.pkobp.pl

Wyślemy ofertę

Na podobnej zasadzie geolokalizacja została wykorzystana w marketingu SMS. Polega on na przesyłaniu  wiadomości, do odbiorców, którzy przebywają w okolicy danego sklepu lub restauracji. Dzięki znajomości ich aktualnej lokalizacji wiadomości z aktualnymi ofertami i promocjami wysyłane są do wyselekcjonowanej grupy odbiorców, u których łatwiej jest wywołać impuls zakupowy.

Towarzysz podróży

Niektórym mylnie może się wydawać, że nawigacja samochodowa w dobie smartfonów umarła śmiercią naturalną. Jednak tak nie jest. Jej producenci wciąż wzbogacają i rozwijają swoje produkty. Dzięki dodatkowym funkcjom, niedługo będziemy mogli mówić o towarzyszach podróży, a nie tylko o urządzeniach nawigacyjnych. Firma TomTom pracuje nad rozwiązaniami, które zadbają między innymi o bezpieczeństwo pasażerów, zatroszczą się o zakup biletu parkingowego czy wyszukają w okolicy najniższe ceny paliw.

www.tomtom.com
www.tomtom.com

Namierzymy zagrożenie

Geolokalizacja bardzo dobrze sprawdza się również w wojsku. Wykorzystywana jest ona przy ustalaniu pozycji jednostek, wartowników oraz służy do obliczenia prędkości z jaką poruszają się maszyny. Jest ona również bardzo ważna podczas namierzania lokalizacji wroga. Jeden z bojowników Państwa Islamskiego zamieścił na Facebooku zdjęcie, które udostępniło geolokalizację ich centrum dowodzenia, co umożliwiło przeprowadzenie interwencji.

Geolokalizacja wciąż się rozwija oraz znajduje zastosowanie w nowych i nietypowych dziedzinach. Wiele z nich pomoże nam szybciej, sprawniej i łatwiej dostać się tam gdzie chcemy, albo znaleźć to czego szukamy. Jest w porządku dopóki działa ona dla nas, a nie przeciwko nam.