Jak wykorzystać Social Graph do zwiększenia konwersji i dlaczego „lajki” znów wrócą do łask? Prezentujemy pięć wskazówek, które pozwolą zadbać o jak najlepsze miejsce w społecznościowej wyszukiwarce i nie zmarnować szansy, jaką może dać markom i firmom reklamującym swoje usługi na Facebooku nowa wyszukiwarka Zuckerberga.

W połowie stycznia Facebook zaprezentował Facebook Graph Search, czyli nową wyszukiwarkę opartą o rekomendacje znajomych.  Jak działa nowa funkcja Facebooka przekonamy się już w ciągu kilku miesięcy, obecnie Facebook udostępnił swoją usługę amerykańskim użytkownikom, pozostałym facebookowiczom pozostawiając tylko namiastkę wyszukiwarki opartej na socjogramie. Obecnie możemy np. wypróbować wyszukiwanie na hasło: Osoby mieszkające w moim mieście.

Fot. Facebook Social Graph/Facebook

Wyszukiwarka z tak dużym dostępem do prywatnych danych milionów użytkowników z całego świata to ogromna szansa dla marek, które chcą pojawić się w świadomości osób, szukających w serwise oferowanych przez nie usług lub informacji o produkcie. Jak obrazowo wyjaśnia dla AllFacebook Jim Blackwelder z agencji Rokkan:

Powiedzmy, że jesteś dwudziestoletnim mężczyzną, który lubi koszykówkę i właśnie przeprowadził się do Seatlle (…) Możesz wyszukać hasło: „Sale gimnastyczne, które lubią znajomi znajomych , którzy lubią koszykówkę” i znaleźć potrzebne  informacje. Co jeśli w wynikach wyszukiwania natrafisz na reklamę klubu fitness, który posiada boisko do koszykówki i oferuje specjalną promocję dla wszystkich, którzy zapiszą się do końca miesiąca?

Jak podkreśla Blackwelder, Graph Search to niesamowite rozwiązanie dla  marek, które szukają na Facebooku konwersji. Co zrobić, by już teraz zadbać o pozycjonowanie w socjogramie, zyskać nowych fanów i zapewnić sobie pierwsze miejsce wśród polecanych na Facebooku produktów, miejsc czy usług?

1. Przede wszystkim angażować

Jak wyjaśnił przedstawiciel Facebooka na konferencji prasowej, która odbyła się 15 stycznia bieżącego roku, o wyniku wyszukiwania w Graph Search będzie decydować  popularność stron i treści. Popularność mierzona będzie liczbą fanów, polubień postów, komentarzy czy udostępnień. W interesie każdego administratora strony będzie więc dbanie o to, by publikowane wpisy wciągały fanów w interakcję.

Czy jest to właściwy krok ze strony Facebooka? Dla fan page’y marek z całą pewnością nie. Niestety jeżeli faktycznie o pozycji strony w wyszukiwarce będzie decydować liczba like’ów, czeka nas na przestrzeni kilku miesięcy fala tzw. żebrolajków, czyli wpisów, których treść pozostawia wiele do życzenia, ale klikalność pozwoli na osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce.

2. Uzupełnij dane firmy na Facebooku i korzystaj z check-in’ów

Nowa wyszukiwarka to szansa dla małych firm, które nie są w stanie osiągnąć wysokich pozycji w wynikach Google. Znalezienie się w czołówce na Facebooku może się okazać o wiele prostsze, szczególnie jeśli chcemy wypromować działalność na terenie danego regionu.

Warto więc pamiętać o tym, by uzupełnić na fan page’u wszystkie dane adresowe i skorzystać z geolokalizacji, która ułatwi wyszukiwanie usługi osobom, które będą szukać np. „fryzjera w Krakowie, którego lubią moi znajomi”. Skutecznie podnieść wyniki wyszukiwania, np. kawiarni, może więc nawet prosty konkurs, który nagradza naszych fanów darmową kawą za check-in w naszym lokalu.

3. Zadbaj o liczbę polubień

Administratorzy fan page’y od dłuższego czasu głowili się, jak najlepiej optymalizować treść wpisów, by przechytrzyć Edge Rank i uzyskać dostęp do tablic fanów. Od czasu wprowadzenia wpisów sponsorowanych na Facebooku, sprawa stała się nieco łatwiejsza, a liczba polubień strony przestała mieć tak duże znaczenie.

Jak przewiduje Craig Smith z Social Media Today ta sytuacja może się jednak zmienić. – Jeżeli wprowadzenie Graph Search zakończy się sukcesem, o wiele ważniejsze stanie się to, czy twoją stronę lubią znajomi osoby, która właśnie szuka twojego produktu lub usługi. Zaangażowanie fanów nadal będzie ważne z wielu powodów, ale liczba polubień strony wróci do gry jako najważniejszy miernik sukcesu marketingowego na Facebooku.  

Nie warto jednak porzucać dotychczasowej strategii angażowania fanów.  Jak radzi, Smith, kilka dodatkowych form reklamy skierowanej na pozyskanie większej liczby polubień  strony powinno wystarczyć.

4. Optymalizuj dla Bing

Kluczem do sukcesu i wysokiej pozycji w socjogramie może się okazać także dobra optymalizacja strony dla wyszukiwarki Bing. Graph Search będzie, tak jak obecna wyszukiwarka Facebooka, zintegrowany z wyszukiwarką Microsoftu.  W przypadku, gdy Facebook nie będzie w stanie dostarczyć odpowiedzi na nasze pytanie, Bing uzupełni wyniki wyszukiwania, tak jak robił to do tej pory, o treści spoza Facebooka. Dobrze wypozycjonowana strona dla Bing, może być więc skutecznym dodatkowym kanałem promocji w socjogramie.

5. Zainwestuj w reklamę w wynikach wyszukiwania

Wysoką pozycję w Graph Search będzie można także oczywiście kupić.  Warto więc jak najwcześniej zaznajomić się z płatnymi formami reklamy w Facebook Graph Search. Jak przewidują eksperci, rola sponsorowanych  wyników wyszukiwania na Facebooku znacznie wzrośnie w nowej wyszukiwarce Zuckerberga.

 

Autor artykułu:

Kamila Sowiar


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu