Czy rzeczywistość wirtualna i biznes staną się nierozerwalnym duetem na najbliższe lata?

fot. ©Sergey Nivens- bank zdjęć Fotolia.com

fot. ©Sergey Nivens- bank zdjęć Fotolia.com

O innowacyjnym połączeniu wirtualnej rzeczywistości ze sprzedażą, o tym gdzie się najlepiej sprawdza i silnych emocjach jakie wywołuje VR z Łukaszem Kosuniakiem, jednym z prelegentów Filmteractive 2016, rozmawiała Agnieszka Bień.

Czy rzeczywistość wirtualna i biznes staną się nierozerwalnym duetem na najbliższe lata?

Na pewno będzie to coraz ważniejsze narzędzie komunikacji, szkoleń, sprzedaży ze względu na skuteczność i zaangażowanie jakie wywołuje. Bardzo cieszy mnie fakt, że polskie firmy tworzą bardzo zaawansowane i dojrzałe narzędzia wykorzystujące wirtualną rzeczywistość między innymi do projektowania przestrzeni, sprzedaży powierzchni biurowych a nawet to szkolenia lekarzy czy serwisantów skomplikowanych maszyn przemysłowych. Zdecydowanie jesteśmy na początku drogi więc ilość i jakość biznesowych zastosowań VR będzie rosła.

Jak zatem można wesprzeć sprzedaż za pomocą VR?

VR sprawdza się doskonale w prezentacji produktów, które ciężko jest zabrać ze sobą na spotkanie z klientem. Jest to bardzo dobre narzędzie sprzedaży oferty biur podróży (testuje je na przykład biuro LOT Travel), świetnie sprawdza się w roli wirtualnych wycieczek po projektowanych budynkach, pomaga wynająć powierzchnie biurowe lub sprzedażowe zanim zostaną wybudowane. Jedna z polskich firm stworzyła wirtualną jazdę testową dla firmy Cadilac, dzięki której potencjalni klienci mogę sprawdzić jak prezentuje się auto zanim do niego wsiądą.

W jakich rozwiązaniach VR może pomóc marketingowi?

W marketingu konsumenckim rzeczywistość wirtualna pomaga wywołać silne emocje u klienta a przez to zwiększyć jego zaangażowanie. Sam wielokrotnie obserwowałem osoby, które mają na głowach nasze okulary Gear VR – uśmiech nie schodził z ich twarzy. To bezcenna korzyść. Ostatnie badania dowodzą również, że treści prezentowane w formie wirtualnej rzeczywistości są o wiele dłużej pamiętane i szybciej skłaniają do działania. Treści te są bardziej sugestywne, bo mamy wrażenie jakbyśmy tam byli.

Gdzie VR sprawdza się najlepiej?

W marketingu biznesowym VR doskonale sprawdza się jako środowisko wirtualnych showroomów, świetnie sprawdza się na targach, gdzie mała powierzchnia wymusza rezygnację z prezentowania pełnowymiarowych modeli na przykład samochodów. Branża turystyczna i hotelowa bardzo intensywnie eksploruje możliwości tej technologii, zatem spodziewam się, że niedługo będzie to standardowa metoda prezentacji atrakcji turystycznych czy hoteli.

Jak Samsung wykorzystuje VR w marketingu?

Samsung postawił w tym roku na produkcję bardzo wysokiej jakości treści VR. Globalnie korzystamy z faktu bycia partnerem Igrzysk Olimpijskich w Rio. Wspieramy organizatorów w produkcji materiałów VR, które sprawiają że czujemy się jakbyśmy byli w samym środku akcji. Zachęcamy w ten sposób innych twórców VR do tworzenia podobnych treści. Wszelkiego rodzaju wydarzenia – szczególnie imprezy sportowe są wymarzonym środowiskiem dla VR – każdy z nas chce być jak najbliżej akcji a VR sprawia, że sami decydujemy w którą stronę zwracamy wzrok, bo obraz nas otacza.

Jakie było najciekawsze przeprowadzone przez Państwa przedsięwzięcie?

Jako polskie biuro tworzymy samodzielnie lub z partnerami różnorodne treści – jedną z pierwszych takich produkcji była symulacja wybuchu wulkanu w Pompejach zaprojektowana na potrzeby wystawy edukacyjnej „Pompeje”, której byliśmy sponsorem. W części biznesowej, którą ja reprezentuję kończymy właśnie produkcję prezentującą bardzo ciekawy lokalny biznes, który wykorzystując nowe technologie dba o tradycyjny wizerunek swojej marki. Chcemy, aby był to godny naśladowania przykład promocji firm z wykorzystaniem technologii VR.

Wykorzystanie tak zaawansowanej technologii nie jest zbyt wczesne? Nie odstraszy to potencjalnych klientów?

Każda technologia na początku ma tak zwane choroby wieku dziecięcego. W przypadku VR odbiór klientów jest jednak tak entuzjastycznie pozytywny, że nie obawiam się ich rozczarowania. Co ciekawe w wielu przypadkach to sami klienci zgłaszają się do nas z pomysłami wykorzystania VR w ich biznesie. To oznacza, że ta technologia nawet na stosunkowo wczesnym etapie broni się nie tylko jako rozrywka ale też jako źródło realnych korzyści biznesowych.

Łukasz Kosuniak

Łukasz Kosuniak

Łukasz Kosuniak, Head of Enterprise Marketing Team in Samsung Electronics Polska

Szef zespołu Enterprise Marketing w Samsung Electronics Polska. Odpowiedzialny za stworzenie i realizację całościowej strategii komunikacyjnej na rynku biznesowym dla Samsung Electronics Polska. Wystąpi podczas konferencji Filmteractive.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.