E-zakupy pod lupą: Polacy w średniej europejskiej

shopping-bag1
Zarówno dla klientów sklepów internetowych, jak i dla samych sklepów rośnie znaczenie budowy dobrych relacji opartych na zaufaniu i lojalności. Zadowoleni z zakupów internauci najczęściej wracają do sklepu ponownie. A sklepy stawiają przede wszystkim na wysoki poziom obsługi klienta.

Klienci

Serwis Ceneo.pl przygotował raport badający stosunek Polaków do zakupów w sieci. Z pierwszej części raportu zatytułowanego Zaufanie jako podstawa rozwoju w handlu internetowym, dowiadujemy się, że blisko 93% Polaków przynajmniej raz w życiu kupiło coś przez Internet. Ten wynik plasuje nas w średniej europejskiej. Na wirtualne zakupy najczęściej udaje się posiadający wyższe wykształcenie 25-34-letni mężczyzna z dużego miasta. Oczywiście w sieci można kupić niemal wszystko, ale internauci maja swoje preferencje, jeśli chodzi o zakupy online.  Dwóch na trzech ankietowanych najczęściej kupuje odzież, obuwie oraz dodatki. Co trzeci badany kupuje w siec sprzęt RTV/AGD.

W dalszej części raportu skupiono się na głównych barierach ograniczających rozwój wirtualnych zakupów. Ankietowani internauci za największą przeszkodę uznali brak możliwości bezpośredniego obcowania z produktem. Bycia oszukanym przez sklep obawia się 36% badanych.

Kolejną kwestią, jaką podejmuje raport, jest lojalności klientów sklepów internetowych. Zbadano również, czym kierują się Polacy dokonując zakupów w sieci. Najważniejszym aspektem, który wskazało ponad 80% badanych są atrakcyjne ceny. Na zaufanie do sklepu wskazało 57,5% badanych.

W raporcie nie mogło również zabraknąć problematyki bezpieczeństwa zakupów w Internecie. Prawie 76% badanych klientów nigdy nie zostało oszukanych przez sprzedawcę. Za najczęstszą nieuczciwą praktykę uznano  niezgodność kupionego produktu z opisem na stronie internetowej.

Sprzedawców powinna również zainteresować część raportu zawierająca wskazówki i porady dotyczące preferencji klientów oraz regulaminów i niedozwolonych klauzul.

Wirtualne sklepy

Druga część raportu powstała na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród e-sklepów znajdujących się w porównywarce Ceneo. Skupia się na barierach w rozwoju e-commerce oraz na działaniach prowadzących do zwiększania zaufania klientów. Właściciele sklepów za największą barierę uważają starach przed byciem oszukanym przez sprzedawcę.

Z raportu wynika, iż wśród sklepów internetowych rośnie świadomość znaczenia budowy zaufania i lojalności klientów. Najbardziej powszechnym działaniem jakie stosują sklepy, aby zyskać zaufanie klientów jest wysoki poziom obsługi klienta. Tę opcję wskazało 89,5% ankietowanych.

W raporcie znajdują się również artykuły eksperckie oraz ranking sklepów internetowych z uwzględnieniem podziału na kategorie.

Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie http://ranking.ceneo.pl/raporty.

 

Autor artykułu:

Justyna Kot


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.