Już nie tylko telefony i zegarki mogą być „smart”. Swoistą inteligencją może zostać obdarzony każdy produkt, tak jak ta butelka ekskluzywnej whisky.

Można powiedzieć, że na trwającym właśnie Światowym Kongresie Technologii Mobilnych (Mobile World Congress) w Barcelonie prezentowana jest przyszłość. Przede wszystkim przyszłość telekomunikacji, ale również wszystkich innych aspektów naszego życia. Również przyszłość marketingu. Jednym z ciekawszych zaprezentowanych rozwiązań jest inteligentna butelka stworzona we współpracy Diageo, giganta branży alkoholowej, z Thinfilm, norweską firmą specjalizującą się w drukowanej elektronice.

Technologia NFC

Butelka z zerwaną plombą
Butelka po odpieczętowaniu, fot.: materiały prasowe

Butelka ma przyklejony element elektroniczny, zawierający moduł NFC (Near Field Communication – komunikacja bliskiego zasięgu). Dzięki temu po przyłożeniu smartfona z zainstalowaną dedykowaną aplikacją butelka może się z nim komunikować. W tym przypadku wysyłane wiadomości to przede wszystkim oferty promocyjne, kupony oraz inne przydatne treści, takie jak przepisy na drinki. Jednak sama komunikacja to nie wszystko. Butelka posiada umiejętność oceny, czy została otwarta czy nie. Jeżeli plomba przy korku zostanie uszkodzona, uszkodzeniu ulega też część elektronicznej naklejki. Nie jest to uszkodzenie, przez które moduł przestałby działać, ale jest zauważane przez oprogramowanie. Dzięki temu przekazywane do aplikacji treści mogą różnić się w zależności od stanu zaawansowania kontaktu konsumenta z butelką. Jeśli jeszcze jej nie otworzył, to będą wyświetlane np. oferty promocyjne (być może jeszcze jest w sklepie i dopiero zastanawia się nad kupnem) i zachęta do otwarcia. Po otwarciu będą to przepisy na drinki.

Dodatkowa wartość dla konsumenta

Zainstalowanie aplikacji wymaga od użytkownika wykonania dodatkowej pracy, dlatego musi on mieć pewność, że mu się to opłaci. Kupony rabatowe i przepisy mogą go do tego zachęcić, ale ta inteligentna butelka ma jeszcze jedną właściwość, która może być ważna dla koneserów. Przy zakupie można łatwo sprawdzić, czy zawartość butelki jest oryginalna. Jeśli próbowano ją otwierać i podmienić zawartość, to po przyłożeniu smartfona klient to łatwo zauważy. Blue Label to whisky z najwyżej półki Johnnie Walkerów, więc zapewnienie oryginalności jest dla jej konsumentów istotną wartością.

Diageo liderem innowacji w marketingu

Diageo, producent, obok Johnnie Walkera, również m.in. Guinnessa i Smirnoffa, jest uważany za lidera wprowadzania nowych technologii do marketingu.

Technologia mobilna zmienia nasz styl życia i jako firma marek konsumenckich chcemy wykorzystać jej moc aby w przyszłości dostarczyć konsumentom niesamowitych nowych doświadczeń” – tak motywację firmy przedstawia Helen Michels, dyrektor ds. innowacji Diageo.

Będziemy dalej śledzić poczynania Diageo na tym polu. Ciekawe czym jeszcze nas zaskoczy.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu