Najnowsze badanie firmy Salesforce pokazuje zmieniające się priorytety, wyzwania i strategie specjalistów ds. marketingu. 

Poprawa wykorzystania narzędzi i technologii jest priorytetem dla polskich specjalistów ds. marketingu, a ograniczenia budżetowe są dla nich głównym wyzwaniem.

Salesforce, światowy lider w dziedzinie zarządzania relacjami z klientem (CRM), opublikował dziś siódmą edycję raportu „State of Marketing”, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego wśród tysięcy dyrektorów ds. marketingu z całego świata. Z raportu wynika, że polscy specjaliści ds. marketingu pozostają optymistycznie nastawieni do przyszłości swoich organizacji, pomimo bezprecedensowych zmian i wyzwań, które pojawiły się w ostatnim czasie.

Raport wskazuje również na znaczące inwestycje w narzędzia, technologie i kanały, które stały się niezbędne w erze sprzedaży wielokanałowej.

Wyniki raportu

Jednym z widocznych wśród  specjalistów ds. marketingu z całego świata trendów jest fakt, że spodziewają się oni wzrostu przychodów w swoich organizacjach w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy, a spora część z nich twierdzi, że ich praca przynosi większą wartość niż rok temu.

Wyzwania są jednak coraz większe – 56% polskich specjalistów ds. marketingu przyznaje, że oczekiwania klientów są trudniejsze do spełnienia niż rok temu. Aby się dostosować, sięgają oni po cyfrowe rozwiązania, których wdrażanie rozpoczęli jeszcze przed pandemią.

W rzeczywistości 83% polskich specjalistów ds. marketingu twierdzi, że pandemia zmieniła ich strategię zaangażowania cyfrowego, a 84%, że zmieniła ich działania marketingowe.

80% marketerów twierdzi także, że doświadczenie klienta jest kluczowym czynnikiem różnicującym konkurencję.

Trzy najważniejsze zadania i wyzwania wśród polskich specjalistów ds. marketingu

Badani wskazali, że wśród zadań, przed którymi stają, pierwsze trzy miejsca zajmują:

  1. Polepszenie wykorzystania narzędzi i technologii
  2. Modernizacja narzędzi i technologii
  3. Usprawnienie współpracy ORAZ polepszenie zwrotu z inwestycji w działania marketingowe / atrybucji.

Z kolei do głównych wyzwań zaliczono odpowiednio:

  1. Ograniczenia budżetowe
  2. Wprowadzanie innowacji
  3. Kontaktowanie się z klientami w czasie rzeczywistym.

„W ciągu nieco ponad roku specjaliści ds. marketingu w Polsce musieli zmierzyć się ze zmianami w zachowaniach klientów, które normalnie zachodzą latami” – powiedział Krzysztof Augustynowicz, Regional Sales Director CEE Commercial Business Unit. „Spostrzeżenia zawarte w tegorocznym raporcie State of Marketing stanowią dobry punkt odniesienia dla tego, co się zmieniło, co jest stałe oraz w jakim kierunku podąża dziedzina, jaką jest marketing”.

ikony social media smartfon
źródło: unsplash.com

Kanały cyfrowe

Raport Salesforce wskazuje, że polscy marketerzy jako kanały o największym wzroście wartości wskazali:

  1. Media społecznościowe
  2. Wideo
  3. Treści cyfrowe.

Z kolei w przypadku użycia platform do przetwarzania danych klientów, to najczęściej wykorzystywano je do:

  1. Obserwacji zachowań konsumentów
  2. Zarządzania zgodami
  3. Do personalizacji.

Co istotne, kanały cyfrowe mają pierwszeństwo, a 83% marketerów twierdzi, że ich zdolność do spełnienia oczekiwań klientów zależy od ich możliwości cyfrowych.

78% marketerów twierdzi, że angażuje klientów w czasie rzeczywistym za pośrednictwem jednego lub więcej kanałów.

Ponad 2/3 marketerów określa swoją koordynację międzykanałową jako dynamiczną – co oznacza, że wiadomości ewoluują w oparciu o działania klienta.

Jaki rodzaj pracy?

Ciekawie prezentują się poglądy dotyczące miejsca wykonywania obowiązków służbowych. Polscy specjaliści ds. marketingu spodziewają się pracować po pandemii w następujący sposób: 43% praca w biurze, 50% praca hybrydowa, 7% praca zdalna.

Dodatkowo, 69% organizacji wyspecjalizowanych w marketingu wdrożyło z powodu pandemii nową technologię ułatwiającą współpracę, a 34% specjalistów ds. marketingu ocenia szkolenia, w których bierze udział, jako znakomite.

symbol budżetu marketingowego
źródło: unsplash.com

Podział budżetów

Dane płynące z regionu EMEA (w tym od polskich respondentów) wskazują na następującą alokację budżetów:

SEKTOR B2C

  • 23% Personel
  • 22% Reklama
  • 18% Technologia
  • 16% Treści (kontent)
  • 15% Wydarzenia i sponsoring
  • 6% Inne

SEKTOR B2B

  • 20% Reklama
  • 16% Technologia
  • 16% Treści (kontent)
  • 15% Marketing ukierunkowany
  • 15% Personel
  • 14% Wydarzenia i sponsoring
  • 4% Inne

Trendy ujawnione w raporcie State of Marketing zostały zebrane na podstawie badania przeprowadzonego wśród ponad 8200 dyrektorów ds. marketingu z 37 krajów i sześciu kontynentów, w tym 287 z Polski.

Wnioski z raportu:

  • Klienci przechodzą na rozwiązania cyfrowe, a marketing musi dotrzymać im kroku. Specjaliści ds. marketingu przyspieszają swoje cyfrowe transformacje. Media społecznościowe to kanał marketingowy, którego wartość w Polsce najbardziej wzrosła w czasie pandemii.
  • Współpraca napędza erę marketingu wielokanałowego. Rozproszeni pracownicy, którzy nie są już przywiązani do biur, zmieniają sposób, w jaki angażują nie tylko klientów, ale i siebie nawzajem. 72% działów marketingu w Polsce wprowadza nowe zasady dotyczące pracy zdalnej.
  • W marketingu chodzi o DANE. Zarządzanie danymi staje się coraz bardziej złożone w miarę mnożenia się ich źródeł. Polscy specjaliści ds. marketingu spodziewają się wzrostu liczby źródeł danych, z których korzystają w latach 2021-2022. O ile w roku 2020 było to średnio 8 źródeł, tak w 2021 już 10. W roku 2022 oczekuje się, że liczba źródeł danych wzrośnie do 15.
  • Wskaźniki wciąż ewoluują. W miarę jak praca działów marketingu staje się coraz bardziej strategiczna i wartościowa dla całego biznesu, specjaliści ds. marketingu redefiniują pojęcie sukcesu. Wskaźniki KPI są coraz bardziej dopasowane do wskaźników KPI kreowanych przez dyrektorów generalnych.

Pełny raport dostępny jest na stronie SALESFORCE.COM/STATEOFMARKETING

Źródło: informacja prasowa

 


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu