SEO i PR są obszarami prowadzonymi przez firmy oddzielnie. Jednakże dynamiczny rozwój środowiska digital sprawił, że zakres działań stał się nie tylko szerszy, ale przede wszystkim wzajemnie się przenika. Dotyczy to także SEO i PR, które wbrew pozorom mają wiele wspólnego i mogą się wzajemnie wspierać zwiększając efektywność. Jak zatem wykorzystać zależności między tymi dwoma obszarami? Jak sprawić by strategia PR była uzupełniana przez SEO?

Jak rozumieć przenikanie się SEO i PR-u?

Nadal wielu specjalistów postrzega SEO i PR, jako odrębne obszary działania firmy, które nie mają ze sobą nic wspólnego. Strategie tych działów w firmie rozwijane są oddzielnie bez wzajemnej komunikacji i współpracy.

Szybki rozwój ery digital, nowych technologii i wiążących się z tym zmian w zachowaniach konsumentów sprawił, że szeroko pojęty biznes musiał dostosować się do nowych realiów rynku. SEO i PR, jak i wiele innych obszarów nie są już dwoma zupełnie rozbieżnymi dziedzinami komunikacji. Najlepiej pokaże to poniższa grafika.

Przenikanie SEO i PR

Zatem co łączy SEO i PR?

Zanim znajdziemy odpowiedź na to pytanie, warto popatrzeć na grafiki pokazujące główne działania tych dwóch obszarów.

działania seo

DZIAŁANIA PRGrafiki te bardzo wyraźnie pokazują, że dziedziny te przenikają się w jednym miejscu – w SEO, jak i w PR, wykorzystuje się treść. I właśnie w tym wymiarze SEO i PR mogą się wzajemnie wspierać.

Jak PR może wspierać SEO?

Jednym z obszarów działania SEO są linki. To właśnie odnośniki prowadzące z innych stron do naszej strony są ważnym czynnikiem decydującym o wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Należy pamiętać o jednym – w SEO coraz mniej liczy się ilość, a zaczyna przeważać jakość. Dlatego też właśnie PR ma tu kluczowe znaczenie.

Dlaczego treści publikowane przez specjalistów PR są atrakcyjne z punktu widzenia SEO?

1. Jakość serwisów

Content przygotowywany przez specjalistów PR zazwyczaj jest publikowany w serwisach wysokiej jakości, często z długą historią w wyszukiwarce. Dla Google ważne są linki z takich miejsc.

2. Koszt

Działania z obszaru marketingu i publikacje artykułu w celach pozyskania odnośnika przekładają się na duże koszty. Dzięki działaniom z obszaru PR możemy znacznie zminimalizować koszty – publikacja notki prasowej zazwyczaj nie kosztuje nic.

3. Naturalność

Dla efektywności w obszarze SEO ważna jest naturalność działań. Publikacja linku w notce prasowej, artykule eksperckim wygląda naturalnie. Treści publikowane w celach SEO nie zawsze wyglądają w ten sposób.

Nie ma wątpliwości, że działania z obszaru PR mogą mieć realny wpływ na wyniki osiągane w SEO. Aby jednak miały one sens i przynosiły zamierzone efekty musi być spełnionych kilka warunków.

1. Treść musi być unikalna

Nie jest tajemnicą, że informacje prasowe zazwyczaj nie są tworzone konkretnie dla danego medium. To format podatny na kopiowanie i cały czas powielany. Google nie lubi kopiowanej treści. Jeśli zatem wysłana zostanie jedna informacja prasowa do wszystkich portali branżowych i w części z nich się ona ukaże, to moc zawartego w niej linka będzie dużo mniejsza. Inaczej będzie w przypadku przygotowania i publikacji unikalnych informacji prasowych. Nie ulega wątpliwości, że włożona praca w takie działania jest większa, ale są one skuteczniejsze. Dlatego też tak bardzo zyskały na znaczeniu materiały eksperckie i treści przygotowywane na wyłączność.

2. Linki w treściach

Często można spotkać np. informacje prasowe bez linków wychodzących. Z punktu widzenia SEO jest to działanie o nikłej skuteczności. Aby taka informacja miała jakikolwiek wpływ na działania SEO, musi się w niej znaleźć link do strony objętej kampanią SEO.

3. Follow/Nofollow?

Linki wychodzące można oznaczyć atrybutem follow lub nofollow. Co one oznaczają? Pierwszy jest śledzony przez wyszukiwarkę, drugi nie podlega takim działaniom. Wiele testów pokazuje, że dodawanie takich linków jest sensowne, to warto jednak zadbać, aby linki wychodzące z informacji prasowych takiego atrybutu nie posiadały.

4. Linki ze słowami kluczowymi

Słowa kluczowe są bardzo ważnym elementem strategii SEO. Warto zadbać, aby nie tylko pojawiły się w informacji prasowej lub materiale, ale jeśli jest taka możliwość zostały podlinkowane. Najczęściej w informacjach prasowych linkiem jest nazwa strony internetowej lub nazwa produktu. Oczywiście linkowanie adresem strony jest ważne i skutkuje tym, że Google postrzega takie linki jako naturalne. Warto jednak pamiętać, aby w co poniektórych publikacjach pojawił się link, który jest właśnie słowem kluczowym.

Jak SEO może wspierać PR?

Czytając materiał do tego momentu można odnieść wrażenie, że współpracy pomiędzy tymi dwoma obszarami nie ma, a korzyść jest jednostronna – PR daje, a SEO bierze. Zgodzić się można z faktem, że rzeczywiście to PR w większym stopniu wspiera działania SEO, ale nie oznacza to, że SEO nic nie daje w zamian. Można wyróżnić co najmniej dwa obszary, gdzie SEO może być kluczowe dla efektywności Public Relations.

1. Optymalizacja publikacji

Era digital spowodowała niesamowity wzrost ilości treści w sieci. Bardzo często publikacje PR, szczególnie informacje prasowe – szybko giną wśród innych materiałów, których z dnia na dzień pojawia się coraz więcej. To właśnie dzięki odpowiednio przygotowanym działaniom SEO publikacje te mogą stać się dosłownie nieśmiertelne.

Poprawna optymalizacja publikacji PR-owych może sprawić, że pojawią się ona w wyszukiwarce na wysokich pozycjach. Wszystko to dzięki użyciu w tekstach odpowiednich słów kluczowych. To one powodują, że informacja ta może zostać znaleziona przez użytkowników w wyszukiwarce jeszcze długo po jej publikacji. Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe? W chwili obecnej najlepiej skorzystać z wielu dostępnych na rynku narzędzi, które bardzo szybko je nam określą i pokażą, które dają największe prawdopodobieństwo pojawienia się na pierwszej stronie wyszukiwarki.

2. Zarządzanie reputacją w wyszukiwarce

Jednym z zadań Public Relations jest budowanie reputacji marki czy też osoby. Żyjemy w świecie, gdzie online przenika się z offline, a w zasadzie ta granica mocno się zaciera. Każdy poszukując informacji o produkcie, usłudze czy marce zaczyna od Internetu i wyszukiwarki.

Co zatem zrobić, kiedy na pierwszej stronie wyszukiwarki pojawi się niezbyt przychylna opinia na temat naszej marki lub produktu? Ratunkiem w takich sytuacjach jest właśnie SEO. Odpowiednio zoptymalizowana kampania SEO może sprawić, że nasza reputacja w wyszukiwarce będzie uratowana, a w miejscu złych opinii mogą pojawić się wybrane przez nas wpisy.

Współpraca SEO i PR. Jak zacząć?

Podane powyżej przykłady pokazują, że SEO i PR mają więcej wspólnego niż nam się wydaje. Można pokusić się o stwierdzenie, że w pewnych obszarach są od siebie zależne i przynoszą wymierne korzyści dla obu stron. Jak zoptymalizować współpracę tych dwóch działów w naszej firmie? Warto postawić na komunikację i wzajemne wsparcie, które powinny rozpocząć się nie w momencie realizacji działań, a wcześniej na etapie przygotowywania strategii. Zatem tworząc strategię PR-ową trzeba spojrzeć w kierunku SEO i odwrotnie – przygotowując strategię SEO wziąć pod uwagę PR.

DAMIAN SAŁKOWSKI-SENUTO

Damian Sałkowski, CEO SENUTO

Założyciel i CEO Senuto – systemu do kompleksowego wsparcia i analizy SEO. Aktualny Mistrz Polski SEO A.D. 2013. Od kilku lat realizuje projekty z zakresu marketingu internetowego dla dużych i małych przedsiębiorstw, także na rynkach zagranicznych. Autor książki “Twoja firma w Google, czyli jak przeprowadzić skuteczną kampanię AdWords”. Zamierza podbić branżę SEO z Senuto, nie tylko w Polsce.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu