Jaki będzie interfejs przyszłości? Wnioski z Marketing and Technology Congress

fot. © sellingpix - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © sellingpix - bank zdjęć Fotolia.com

16 kwietnia w Warszawie odbył się Kongres Marketingu i Technologii. Wśród wielu poruszanych zagadnień poczesne miejsce zajmowały interfejsy – ich kierunki rozwoju oraz związki z produktem i marką.

Jednym z zaproszonych zagranicznych prelegentów na Kongresie Marketingu i Technologii był Philipp Sackl z Mozilli, główny projektant Firefoksa. Opowiadał on o zmianach jakie przechodziła Mozilla i jej przeglądarka, dużo uwagi poświęcając sprawie interfejsu i marketingu Firefoksa.

Przypadek Firefoksa

Początkowo marketingu tej przeglądarki nie było wcale. Firefox był o tyle lepszy od dominującego wówczas Internet Explorera i miał tak silną społeczność wokół siebie, że dodatkowe działania marketingowe nie były potrzebne do jego ekspansji. W latach późniejszych, kiedy poziom przeglądarek internetowych wyrównał się, marketing stał się już niezbędny dla dalszego rozwoju produktu. Wsparciem dla tych działań było udoskonalanie tego elementu programu, który jest najbliżej użytkownika – interfejsu. W ostatnich latach nastąpiły poważne zmiany w tym aspekcie przeglądarki Mozilli. Jedną z poważniejszych modyfikacji była zmiana wielkości poszczególnych elementów programu. Przede wszystkim przeznaczono więcej miejsca na wyświetlanie oglądanej strony internetowej. Oprócz tego postawiono na spersonalizowaną konfigurację.

Zmiany interfejsu wpłynęły pozytywnie na popyt na Firefoksa. Jeden z prezentowanych przez Sackla wykresów przedstawiał skok popularności tej przeglądarki, jaki nastąpił po aktualizacji na wiosnę 2014 roku. Co najważniejsze, ta zmiana okazała się trwała i po początkowym wzroście zainteresowania nie nastąpił powrót do stanu wcześniejszego.

Interfejs to podstawa

Taki wpływ zmiany interfejsu na popularności nie dotyczy tylko przeglądarek. Ma on znaczenie dla każdego programu i aplikacji oraz dla każdego urządzenia. Nie bez powodu wiele reklam urządzeń mobilnych to tak naprawdę skrócona instrukcja obsługi (Przykład z prezentacji na Kongresie – reklama pierwszego iPhone’a). Interfejs to ta cześć produktu, z którą styka się użytkownik i to na jego podstawie ocenia produkt a za nim markę w ogólności.

Obrazowo Sackl przedstawił te powiązania przy użyciu równań: „interfejs = produkt” i „produkt = marka”, z których wynikło podsumowujące wszystko: „interfejs = marka”.

Jaki będzie interfejs przyszłości?

Wracając do pytania sformułowanego w tytule. Jaki powinien być interfejs i w którą stronę będziemy podążać? Pewną wskazówką może być wymieniona wcześniej zmiana w Firefoksie – więcej miejsca na oglądaną stronę. Musiało się to wiązać ze zmniejszeniem lub usunięciem wielu elementów interfejsu. Elementy te nie były tak ważne jak to, do czego przeglądarka jest stworzona – przeglądanie stron. Dobry interfejs to taki, który nie przeszkadza w podstawowych funkcjach produktu. Dobry interfejs to taki, który spełnia swoje funkcje niepostrzeżenie. Dobry interfejs to taki, którego użytkownik nie zauważa.

Future of interface is no interface” – „Przyszłość interfejsu to brak interfejsu”– tak podsumował to prowadzący konferencję Dominik Kaznowski.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.