Temat marki osobistej nie jest nowy, ale wciąż aktualny. Warto pomyśleć o tym pojęciu i wdrożeniu go w życie zwłaszcza dziś, kiedy świat walczy z pandemią, a coraz więcej osób traci pracę.

Czas pandemii nie oszczędził nawet tych spędzających w firmach większość swojego życia. Wiele osób wciąż nie potrafi odnaleźć się w nowej rzeczywistości, a LinkedIn zalany jest postami z hashtagiem #szukampracy. Niestety jest ich znacznie więcej niż tych będących ofertą pracy. I zdecydowanie łatwiej na tym polu miały osoby znające i realizujące pojęcie: marka osobista. Co dokładnie ono oznacza i na kim możemy się wzorować?

Personal branding to Ty

Personal branding, czyli marka osobista, to pojęcie odnoszące się w pełni do Ciebie. Tylko Ty jesteś odpowiedzialny za to, w jaki sposób odbierają Cię inni. W zasadzie, dotyczy ona nie tylko Twojego życia zawodowego, ale również tego prywatnego. To jaki jesteś w życiu prywatnym, może być bowiem pełnym odzwierciedleniem tego, jak będą lub już odbierają Cię Twoi współpracownicy bądź osoby z branży. A rynek potrafi być naprawdę wymagający i skrupulatnie sprawdzać Twoje działania, budujące Twoja markę. Zatem powinieneś pamiętać, że wszystko co robisz, powinno Ciebie określać. Twoje działania musza być przemyślane, a wtedy Twoja marka osobista pozwoli Ci się wyróżnić na tle innych.

O budowaniu marki osobistej

Na każdym etapie naszego życia rozwijamy naszą markę osobistą. Doskonalimy ją poprzez rozwój talentów, doświadczenie zawodowe i nabyte umiejętności. Działania, które podejmujemy, również na nią wpływają. Definiując swoją markę, musimy odpowiedzieć sobie na nieco egzystencjalne pytanie: Kim jestem i do czego zmierzam?

źródło: unsplash.com

Gdy znajdziemy na nie odpowiedź, pomyślmy lub wypiszmy nasze wady, zalety, unikatowe umiejętności, talenty i zadania, z którymi radzimy sobie bardzo dobrze. Warto też przyjrzeć się na tym etapie swojemu zachowaniu i reakcjom na poszczególne sytuacje. Postarajmy się wyeliminować jak najwięcej wad i popracować nad tym, na co mamy realny wpływ. Jeżeli już wiesz jak wygląda Twoja marka osobista, zadbaj też o to, aby była ona widoczna.Możesz w tym celu stworzyć własne logo. Natomiast pamiętaj, musi ono symbolizować Twoja markę, gdyż to właśnie ta identyfikacja wizualna będzie się z Tobą kojarzyła.

Jak Cię widzą, tak Cię komentują

Budując swoją markę osobistą, nie zapominaj o mediach społecznościowych. Niech Twoje profile nie będą jej przeciwieństwem. Znane przysłowie mówi bowiem: Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Pamiętaj, aby komunikaty łączące życie prywatne z marką osobistą były spójne i wzajemnie się uzupełniały. Ludzie bowiem szybko odkryją, gdy postanowisz ich oszukać. Nie musisz również na samym początku decydować się na wszystkie kanały aktywności. Wprowadzaj je stopniowo. Tak, aby odbiorca mógł nadążyć za Twoimi publikacjami. Daj sobie czas i nie zarzucaj się zbyt wieloma obowiązkami, naśladując inne, znane i lubiane przez Ciebie marki. Nic nie dzieje się za jednym pstryknięciem palca i na wszystko, także na swój personel branding trzeba ciężko zapracować. I uwierz lub nie, ale to naprawdę się opłaca. Budowanie własnej marki powinno być ważne dla każdej osoby bez względu na to, czy jest marketerem, politykiem, lekarzem, nauczycielem bądź pilotem samolotu.

Webinary a marka osobista

Webinary podczas pandemii mają się naprawdę dobrze! I nie ma co tu kryć, to również dobra forma nauki. Często, zupełnie za darmo. Biorąc na tapet ten rodzaj szkoleń online, zauważymy dwie ogromne zalety w kwestii budowania personel brandingu. Pierwszy z nich to możliwość pojawienia się na webinarze w roli specjalisty i eksperta. Jeżeli jesteś dobry w tym co robisz, masz wiedzę na tematy niszowe lub takie, na które jest zapotrzebowanie – wykorzystaj to. Odbiorca będzie mógł poznać Twoje kompetencje, reakcje, np. na stres czy występ przed kamerą. Dzięki temu na pewno zyska Twoja marka osobista, a i nabędziesz nowe umiejętności. Drugą, dobrą stroną webinarów jest to, że pozwalają Ci dotrzeć w łatwy sposób do źródeł wiedzy. Często ta wiedza jest solidna i darmowa.

Co więcej, zainteresowanie nimi na rynku wciąż rośnie. Widać to chociażby po wypełnionych po brzegi formularzach zgłoszeniowych do webinarów organizowanych przez ContentHouse, w ramach Akademii Marketingu. Jest to darmowy cykl spotkań na temat polityki redakcyjnej serwisów czy automatyzacji content marketingu. Ciekawą formę zaproponowała też Janina Bąk, organizując charytatywny webinar. Każda obecna na nim osoba to kolejna wpłata na rzecz  116 111 Telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzonego przez Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. A zatem uczymy się i pomagamy jednocześnie! Oby więcej takich inicjatyw.

Przykłady w praktyce

Zapewne rozglądając się dookoła siebie dostrzegasz wiele osób, które w sposób przemyślany bądź nie, określasz w głowie jako marka osobista. I nie musi nim być Mark Zuckerberg czy inne osoby stojące za wielkimi przedsiębiorstwami. Może nią być również pani Krysia z osiedlowego sklepu “Krystyna”, bo zawsze gdy na nią patrzysz myślisz sobie: Oho! To pani właścicielka. Dlatego przedstawimy Wam różne przykłady, na które warto zwrócić uwagę.

  • Robert Lewandowski

źródło: instagram.com/rl9

Niech pierwszy rzuci kamień ten, kto nie kojarzy Roberta Lewandowskiego i jego żony. Piłkarz ma na swoim Instagramie ogromną i stale rosnącą liczbę obserwatorów. Często, staje się inspiracją dla wielu ludzi, a dla marek, współpraca z nim to szczyt marzeń. Jego zdjęcia w kilka sekund pobudzają użytkowników do interakcji. Kluby sportowe pragną mieć go w swoich drużynach, a ludzie na całym świecie potrafią go zidentyfikować. Żona sportowca również zdążyła już wykreować swoja markę poprzez, np. produkcję właśnej, zdrowej żywności czy chociażby linii kosmetyków.

  • Janina Bąk

źródło: instagram.com/janinadaily

Świetnym przykładem marki osobistej jest także Janina Bąk z bloga Janinadaily.com. Zajmuje się ona statystyką i pracuje w branży marketingowej. Nie jest być może znana na całym świecie (jeszcze), natomiast ma na swoim koncie wystąpienia, np. na konferencji naukowej organizowanej każdego roku przez amerykańską fundację non-profit Sapling Foundation – TED. Jej nazwisko i osoba od razu przywodzą na myśl to kim jest, czym się zajmuje.

  • Michał Sadowski

źródło: instagram.com/michaleksadowski

Kolejny przykład będzie na pewno bliski środowisku marketingowemu, ale nie tylko. Michał Sadowski jest bowiem twórcą serwisu Brand24 i jednym z najprężniej działających przedsiębiorców. Wydał swoją książkę pod tytułem: “Rewolucja Social Media” i prowadzi bloga michalsadowski.pl. Na swoim kanale na YouTube udostępnia porady dla przedsiębiorców. Oprócz tego dzieli się w sieci efektami swojej pasji do fotografii i podróży, a zyski ze sprzedaży zdjęć przekazuje na wrocławskie hospicjum. Jego nazwisko, to marka sama w sobie i przykład jak dobrze prowadzić biznes.

  • Doktor Ania

Doktor Ania, czyli Ania Makowska to dobry przykład osoby pomagającej ludziom w walce ze złymi nawykami żywieniowymi. Jest m.in. autorką książki „SMART SHOPPING. Kupuj świadomie, żyj zdrowiej” oraz prowadzącą program „Zdrowo dla odmiany” w stacji Food Network. Z wykształcenia jest doktorem nauk farmaceutycznych i pedagogiem. Jest wręcz postrachem producentów żywności, gdyż w trosce o nasze zdrowie, demaskuje produkty, których skład mógłby być lepszy i uczy, jak zdrowo żyć. Jej znakiem charakterystycznym jest więc odwaga go mówienia głośno o tym, co źle robią marki żywieniowe, brak tabu i język, jakim się komunikuje z odbiorcami, a także hashtag #kiszynkebydż.

źródło: instagram.com/doktorania

Kolejnym przykładem możesz być również Ty. Bez względu na to w jakim miejscu i etapie swojego życia aktualnie się znajdujesz, budujesz swoja markę osobistą. Postaraj się dążyć do tego, aby inni patrząc na Ciebie od razu kojarzyli Cię z Twoimi talentami, umiejętnościami, a może nawet firmą czy wypracowanymi przez Ciebie kompetencjami. My, trzymamy za Ciebie mocna kciuki, abyśmy kiedyś mogli napisać także o Twojej marce osobistej. ;)


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu


Niech Cię widzą w sieci! - Grzegorz Miłkowski