Badaniu poddano specjalistów ds. marketingu z 200 średnich i dużych przedsiębiorstw amerykańskich. Autorzy raportu wskazują, że firmy coraz mocniej w swoich działaniach skupiają się na kliencie i jego potrzebach. W tym celu wymagają od swoich pracowników zaangażowania w sferze mediów społecznościowych, prowadzenia dialogu z konsumentami.

Co ważne, coraz więcej firm dostrzega efektywność takiego podejścia w dłuższej perspektywie, nawet jeśli początkowo nie prowadzi ono do znaczącego wzrostu zysków. Wyniki finansowe to zresztą nie jedyna korzyść w takim modelu marketingowym. Jak mówi jeden z badanych, pracownik dużego banku: – Wierzę, że największą korzyścią jest to, że nasi klienci korzystający z mediów społecznościowych i kontaktujący się z nami za ich pomocą postrzegają nas jako bardzo rozwojową firmę, ponieważ używamy różnych kanałów komunikacji.

Różne branże, różne wykorzystanie social mediów

Raport skupił się na 3-ech gałęziach gospodarki: usługach bankowych, przemyśle medialnym i rozrywkowym oraz hi-tech. Okazuje się, że każda z tych branż wykorzystuje media społecznościowe w swoich działaniach w inny sposób. Dla banków to przede wszystkim platforma służąca do obsługi klienta, koncerny medialne chcą uzyskać jak największy zasięg odbiorców, natomiast przedsiębiorstwa high-tech skupiają się na wykreowaniu popytu.

Żeby nie było tak różowo, analitycy z Forrester Consulting wskazują, że firmy w dalszym ciągu nie są skłonne umiejscowić mediów społecznościowych w centrum ich strategii marketingowych, pomimo wszelkich przemawiających za tym przesłanek. Dotyczy to 80% badanych firm. Niemniej jednak, 97% ankietowanych stwierdza, że podjęło już działania w sferze społecznościowej, a 50% traktuje je poważnie.

Social media a strategie marketingowe przedsiębiorstw / fot.: dellsociallistening.com

88% badanych marketingowców monitoruje feedback od konsumentów, a także dyskusje między nimi. Bardzo wielu, bo aż 80%, idzie jeszcze dalej i stara się reagować na odzew klientów. Szeroko rozpowszechnione (76%) jest również puszczanie w obieg informacji zwrotnych od klientów wewnątrz firmy.

Sposoby angażowania się marketingowców w Internecie / fot. dellsociallistening.com

W czym zaangażowanie w social mediach pomaga w największym stopniu? Zdaniem respondentów wpływa na postrzeganie marki przez klienta przy podejmowaniu decyzji o zakupie danego dobra (68%), sprzyja rozwijaniu długofalowych relacji, tak z klientami, jak i partnerami biznesowymi (56%), szybkiej reakcji na feedback od konsumentów (42%) oraz wdrażaniu kampanii marketingowych opartych na potrzebach klientów (42%).

W czym zaangażowanie w social mediach pomaga najbardziej? / fot.: dellsociallistening.com

Pełen raport przygotowany dla Della dostępny jest na stronie dellsociallistening.com.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu