Mapy Google to prawdopodobnie jedno z najbardziej użytecznych narzędzi w skali globalnej. Mało kto potrafi się bez nich obyć, nawet we własnym mieście. Dlatego warto wzbogacić strategię marketingową o Google Maps.

Marketing w Google Maps – na czym polega?

Czym jest Google Maps marketing? To wszelkie działania optymalizujące obecność firmy w Mapach Google. Dzięki nim wyszukiwarka kieruje potencjalnych klientów do wybranej firmy, co ma szczególne znaczenie przede wszystkim w marketingu lokalnym. To sprawia, że jest to proces idealny nawet nie dla dużych, lecz dla mniejszych firm, o mniejszej rozpoznawalności. Dlaczego?

Wystarczy wyobrazić sobie, że znajdujemy się w obcym mieście i chcemy znaleźć restaurację jednej ze znanych sieci – z pewnością nie będziemy mieli z tym problemu. Być może skierujemy się do najbliżej galerii handlowej, na dworzec lub inne tego typu miejsce. Co innego, gdy będziemy mieli ochotę zasmakować specjałów regionalnej kuchni, najlepiej w niewielkim, tanim, miejscowym barze – w tym wypadku wyniki wyszukiwania wraz z nawigacją GPS będą nam niezbędne. I w tym zawiera się właśnie istota Google Maps marketing.

Google Moja Firma

Pierwszym krokiem do zaistnienia w mapach Google jest utworzenie wpisu w panelu Google Moja Firma. Usługa jest całkowicie bezpłatna, ponieważ u jej podstaw nie leży reklama firmy, lecz poinformowanie wyszukiwarki o jej istnieniu.

Należy starannie wpisać adres firmy i dodać obszar swojej działalności. Następnie trzeba poczekać na kod weryfikacyjny, który dotrze na podany adres pocztą tradycyjną. W międzyczasie można wpisać wszystkie ważne informacje dotyczące działalności. Im bardziej precyzyjne dane umieścimy w tym miejscu, tym lepiej.

Po zweryfikowaniu adresu firma pojawi się na mapach Google. Na tym etapie warto poprosić klientów o opinie. Choć nie wiadomo do końca, w jakim zakresie opinie użytkowników mają wpływ na pozycję firmy w wynikach wyszukiwania, to na pewno ma do ogromne znacznie dla tych, którzy dokonują selekcji wśród otrzymanych rekordów. Dobre opinie już na starcie pomagają osiągnąć przewagę konkurencyjną. Warto pamiętać również, że mapy Google chcą wyświetlać jak najbardziej trafne wyniki, dlatego istotne jest, by dbać o aktualizacje wpisu na przykład w momencie zmiany godzin otwarcia. Bez tego wprowadzamy klientów w błąd, a to na pewno nie przysporzy naszej firmie popularności.

widok firmy w Google
źródło: business.google.com

Dobre praktyki dla marketingu w Google Maps

Trzeba pamiętać, że marketing w Google Maps kieruje się innymi czynnikami rankingowymi, niż klasyczne wyniki wyszukiwania. W tym wypadku najważniejsza jest lokalizacja, ale wpływ ma też obecność firmy w różnych miejscach w internecie. Przez obecność w sieci rozumiemy między innymi posiadanie własnej strony www lub występowanie danych firmy w katalogach firm. Dlatego też wsparciem dla Google Maps marketing będzie również przemyślana strategia link-buildingu.

Skutecznym sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji jest publikowanie ciekawych informacji bezpośrednio na mapach Google i w wyszukiwarce. Mogą to być informacje o aktualnych wydarzeniach, o specjalnych ofertach czy też sezonowych usługach.

Dla kogo marketing w Google Maps?

Google Maps marketing ze względu na swoją specyfikę idealnie nadają się dla firm, które świadczą usługi stacjonarne, w tym takich, które są nastawione na działalność lokalną. Mapy Google poinformują potencjalnego klienta o istnieniu firmy na danym terenie i pomogą mu odnaleźć jej siedzibę. To zatem idealne narzędzie dla lokali gastronomicznych, punktów usługowych, sklepów itd.

Obecność w mapach Google jest wyjątkowo istotna dla tych, którzy oferują usługi z myślą o turystach, a zatem obiekty noclegowe, atrakcje turystyczne, wypożyczalnie samochodów itp. Nie oznacza to jednak, że z Google Maps marketing powinny zrezygnować firmy skupiające się na działalności w sieci. Niejednokrotnie klienci poszukują stacjonarnej siedziby firmy, choćby po to, by uzyskać adres do korespondencji. Obecność w mapach Google pozwala im też wyrazić opinię o firmie. A obecność stacjonarnej siedziby firmy internetowej jest elementem, który wpływa na jej wiarygodność.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu