Muzyka i reklama – dwa światy, które nie mogą bez siebie żyć

fot. © Vagengeym - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © Vagengeym - bank zdjęć Fotolia.com

Raport „Audio Online. Reklama i muzyka” skonstruowany przez IAB Polska skupił się na rozwoju rynku audio w Polsce jako nowego medium reklamowego. Opisano w nim możliwości reklamy w powiązaniu z muzyką.

Koniec z piractwem

W Polsce coraz głośniej mówi się o poszanowaniu własności intelektualnej w środowisku reklamowym. Zaczęło się na świecie, doszło i do Polski. Modne staje się nieumieszczanie reklam w nielegalnych źródłach. Istnieją liczne, dobrze nagłośnione przykłady, kiedy to firmy usunęły reklamy z pirackich witryn (na przykład firma Levi’s). Mamy więc pierwsze dobre praktyki w zakresie poszanowania własności intelektualnej twórców. Podobny krok zrobiła w 2013 roku firma Google, która zapowiedziała zaprzestanie współpracy reklamowej w ramach swojej sieci z serwisami, które łamią prawa autorskie.

Użytkownikom nie przeszkadzają reklamy

Sami odbiorcy coraz częściej godzą się na istnienie reklam w serwisach muzycznych. Między innymi przez to, że świat nielegalnej muzyki, także nie jest pozbawiony reklam i to niejednokrotnie dużo bardziej nachalnych, mniej ciekawych oraz źle stargetowanych. Dodatkowo wzrasta współczynnik świadomego odbioru reklam – użytkownicy serwisów muzycznych zaczynają rozumieć, że mają oni darmowy dostęp do muzyki właśnie dzięki banerom reklamowym czy reklamom przed, po, w trakcie konsumpcji muzyki. Reklama zaczyna być postrzega jako zapłata – coś za coś.

Kto, co oferuje

Polsce funkcjonują już firmy, które coraz aktywniej sprzedają powierzchnie reklamowe w miejscach, w których konsumenci zaopatrują się w legalną, cyfrową muzykę. Polsat Media ma możliwości sprzedaży reklam nie tylko na nowoczesnych nośnikach reklamowych. Inni gracze również w swojej ofercie mają ciekawe rozwiązania około muzyczne. Platformy radia internetowego takie jak eskaGO z powodzeniem emitują obok swoich treści reklamy audio i video, a także dedykowane dla klientów akcje specjalne i sponsoringi. Operator sieci Plus od kilku już lat umożliwia zewnętrznym klientom jak domy mediowe, na zakup nowoczesnych powierzchni reklamowych – kampanii SMS, banerów na portalu mobilnym, czy bramce SMS i wielu innych.

Pierwszy był Google

Konsumpcję muzyki „za darmo”, w zamian za kontakt z reklamą, rozpropagowała firma Google poprzez Youtube. Szwedzki Spotify oferuje model reklamowy, a ma już na świecie ok. 75 mln użytkowników, z czego ok. 20 mln to użytkownicy płatni. Odcięcie wpływów finansowych nielegalnym serwisom umożliwi jeszcze lepsze, kontekstowe targetowanie kampanii oraz poprawę klikalności reklam, co da w konsekwencji wzrost średniej wartości CPM/CPC. Nie jest to bez znaczenia dla klienta. Ściśle targetowana reklama cieszy się lepszym współczynnikiem konwersji oraz nie wywołuje złych doznań podczas wizyty w serwisie.

Nieznana przyszłość sektora premium

Również sektor premium powinien się rozwinąć, co wiąże się z potrzebą wyszczególnienia treści i ofert podlegających dodatkowym opłatom w zamian za określone funkcje, przywileje, czy też nowy content. Do tej pory przywilejem było usunięcie reklam, bądź dostęp do funkcjonalności poprzez urządzenia mobilne. Wkrótce może się okazać, że reklamy będą na tyle akceptowalne przez użytkowników, iż stosowanie opłat dodatkowych będzie miało zastosowanie wyłącznie w przypadku np. unikalnych treści, jak nowości, czy dostęp do katalogu muzyki. Około 10-25% klientów legalnych serwisów muzycznych to osoby, które decydują się na wyłączenie reklam, co oznacza, że stanowcza większość toleruje produkty reklamowe, jako opłatę za korzystanie z serwisu i dostępu do muzyki.1

Zdanie zainteresowanych

Zdaniem piosenkarki Mariny: „Ekosystem pomiędzy światem reklamy i muzyki jest zwarty i nierozerwalny, a nowe kierunki rozwoju serwisów muzycznych, jak Spotify, czy Youtube, wskazują, że synergia tych obszarów będzie nadal postępować, mam nadzieję, z korzyścią dla artystów i poszanowania ich twórczości, oraz prawa do wynagrodzenia”. 

Połączeni

Rozwój rynku muzycznego jeszcze nigdy nie zależał w tak dużym stopniu od nastawienia i zrozumienia rynku reklamy. W ewolucji muzycznych modeli biznesowych dotarliśmy do miejsca, w którym najpopularniejszym sposobem dostępu do muzyki jest konsumpcja za darmo i to tu właśnie muzyce pomaga zestawienie z reklamą.

Pełny raport znajdziecie tutaj.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.