Na czym polega marketing zróżnicowany?
Co kryje się pod pojęciem marketing zróżnicowany oraz jakie mocne i słabe strony ma jego zastosowanie?
Co kryje się pod pojęciem marketing zróżnicowany oraz jakie mocne i słabe strony ma jego zastosowanie?
Strategia marketingu zróżnicowanego znajduje się pomiędzy marketingiem masowym, prowadzącym jednolite działania reklamowe do możliwie jak najszerszej grupy konsumentów, a marketingiem kierowanym, zakładającym konieczność dostosowania przekazu do każdej z grup docelowych. Marketing zróżnicowany, podobnie jak marketing masowy, ma na celu dotarcie do jak największej grupy potencjalnych nabywców, ale z uwzględnieniem podziału rynku na segmenty. Dzięki temu możliwe jest kierowanie produktów lub usług do wszystkich konsumentów, jednak przy uwzględnieniu potrzeb i preferencji odbiorców należących do poszczególnych segmentów.
Marketing zróżnicowany to coś, co nie jest nam obce. Wystarczy spojrzeć na reklamy w środkach masowego przekazu i w internecie. W czasie gdy jeden ubezpieczyciel reklamuje ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków dla każdego, inny proponuje ubezpieczenie NNW dla uczniów, studentów, sportowców, kierowców i pasażerów, nauczycieli, lekarzy itp. Jedna firma farmaceutyczna może proponować multiwitaminy uzupełniające codzienną dietę, a inna – suplementy diety dedykowane kobietom, dzieciom i młodzieży, seniorom, a nawet wegetarianom i weganom. Na tych samych zasadach marketing zróżnicowany wykorzystują producenci kosmetyków, odzieży, elektroniki użytkowej, sklepy internetowe, banki, dostawcy usług cyfrowych i inne podmioty.
Z marketingu zróżnicowanego chętnie korzystają duże przedsiębiorstwa, ale nie ma przeciwwskazań, by strategię tą zastosować też na mniejszą skalę. Szczególnie jeśli firma skoncentruje się na rynkach niszowych.
Chcąc wdrożyć działania oparte o założenia marketingu zróżnicowanego, należy wyjść od podziału na segmenty rynku docelowego. Im dokładniejszy podział, tym łatwiejsze będzie przygotowanie oferty odpowiadającej potrzebom odbiorców z każdego z segmentów. Zanim jednak przejdziemy do przygotowywania oferty, musimy zdefiniować wspomniane potrzeby i określić, jak nasze produkty lub usługi mogą je zaspokajać. Na tej podstawie można zróżnicować ofertę tak, aby dopasować ją do poszczególnych segmentów rynku. Można wziąć pod uwagę rozróżnienie produktów i form ich prezentacji, zastosowanie odmiennej polityki cenowej, jak i wdrożenie różnorodnych form dystrybucji. Ostatni krok to znalezienie punktów styku marki z klientami z wyodrębnionych grup i dopasowanie formy komunikacji do poszczególnych kanałów.
Zastosowanie zróżnicowanego marketingu pozwala odwoływać się do różnych potrzeb klientów, dzięki czemu oferta firmy staje się o wiele bardziej atrakcyjna. Przykładowo smartfon o dobrych parametrach przyciągnie mniejszą uwagę niż dobrze zaprezentowany smartfon gamingowy. W końcu mówi się, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Ponadto zróżnicowanie oferty oraz podejścia do sprzedaży produktów i usług, paradoksalnie zwiększa, a nie ogranicza zasięg oferty, pozwalając dotrzeć do większej liczby klientów. W efekcie można zwiększyć sprzedaż oraz zyskać znaczną przewagę konkurencyjną. Strategia marketingu zróżnicowanego może się też doskonale sprawdzić w przypadku identyfikowania nisz na rynkach i wypełnianie ich odpowiednimi produktami lub usługami.
Oczywiście z zastosowaniem marketingu zróżnicowanego wiążą się pewne zagrożenia. Największym niebezpieczeństwem jest utrata spójności w komunikacji, co może prowadzić do ogólnego osłabienia wizerunku marki. Strategia marketingu zróżnicowanego, która zakłada dotarcie do masowego klienta, ale jednocześnie z podziałem na segmenty i z uwzględnieniem rynków niszowych może też generować większe koszty niż tradycyjne działania, oparte na marketingu masowym. Ostatnim z poważnych niebezpieczeństw wynika z nieprawidłowego podziału rynku, z mylnego odczytania potrzeb konsumentów i tym samym z prowadzenia nietrafionych, a więc nieefektywnych działań.
Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!
Send this to a friend