W Google Analytics pojawiło się nowe narzędzie pozwalające ocenić długofalowe skutki poszczególnych kampanii marketingowych – to analiza kohortowa.

Jeszcze do niedawna, jeśli ktoś chciał przeprowadzić analizę kohortową ruchu na swojej witrynie przy użyciu Google Analytics, musiał eksportować dane do arkusza kalkulacyjnego i dokonywać obliczeń „na piechotę”. Na szczęście ten rodzaj analizy jest już dostępny w Google Analytics.

Co to są kohorty?

O co w ogóle chodzi w analizie kohortowej? Najprościej mówiąc, kohorta w statystyce to zbiór obiektów, dla których równocześnie nastąpiło jakieś zdarzenie. Przy analizie witryny te obiekty to oczywiście użytkownicy. Tak jak kiedyś cała kohorta armii rzymskiej przybywała w tym samym czasie na pole bitwy, tak teraz kohorta to ci użytkownicy, którzy w tym samym czasie po raz pierwszy odwiedzili stronę, dokonali zakupu itp. Tak jak kiedyś zastosowanie kohort dawało Rzymianom przewagę taktyczną, tak i teraz zastosowanie analizy kohortowej daje nam wiele ważnych informacji, które można wykorzystać przy planowaniu dalszej strategii witryny.

Analiza kohortowa w Google Analytics

Aby przejrzeć raporty analizy kohortowej należy w menu bocznym w Google Analytics wybrać pozycję „Odbiorcy”, a następnie „Analiza kohortowaBETA”. W opcjach analizy kohortowej ustawia się typ kohorty (na razie może to być tylko data pozyskania użytkownika), wielkość kohorty (użytkownicy pozyskani jednego dnia, tygodnia lub miesiąca), zakres dat (w przedziale od ostatniego tygodnia do ostatniego miesiąca) oraz analizowane dane. W tym ostatnim parametrze zawiera się całe bogactwo opcji. Możemy zobaczyć jak długo użytkownicy pozyskani danego dnia przebywali na stronie, ile wykonali transakcji lub jakie generowali przychody. A to wszystko nie tylko dla dnia pozyskania, ale przede wszystkim dla kolejnych dni.

To jeszcze nie wszystko. Analizę kohortową można połączyć z segmentami Google Analytics. To znaczy, że można wybrać, aby analizowane były kohorty ruchu płatnego lud bezpłatnego, kohorty ruchu z komórek, tabletów lub komputerów albo też kohorty wejść z wyszukiwarek, z innych witryn lub wejść bezpośrednich. Można też wybrać kilka segmentów i porównywać je ze sobą.

Strategia długofalowa witryny

Jak widać, możliwości konfiguracji analizy kohortowej jest w Google Analytics mnóstwo. A zauważmy, że jest to na razie wersja beta, więc pewnie za jakiś czas pojawią się nowe opcje. Jakie korzyści możemy wyciągnąć z tego co jest do tej pory? Przede wszystkim jest to świetne narzędzie do oceny skuteczności kampanii marketingowych i różnych kanałów pozyskiwania użytkowników. Wybierając okres, w którym dana kampania była prowadzona, możemy zobaczyć nie tylko, ilu użytkowników udało nam się pozyskać, ale też jakie były ich zachowania po pewnym czasie: ilu z nich zostało na dłużej oraz jaki długofalowy zysk przynieśli. Dzięki zastosowaniu segmentów można też porównać skuteczność kampanii w różnych mediach nawet jeśli była prowadzona w nich wszystkich jednocześnie.

To co trzeba podkreślić, to długofalowość tej analizy. Wiadomo, że wiele działań marketingowych przynosi zyski dopiero w dłuższej perspektywie. Analizy kohortowe w Google Analytics to narzędzie, które pozwala przeprowadzić diagnozę kampanii właśnie pod tym względem. A wyniki analizy przedstawione są wygodnej, przejrzystej formie.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu