Nowy poziom audiomarketingu: pejzaże dźwiękowe + technologie mobilne

fot. © william87 - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © william87 - bank zdjęć Fotolia.com

Sztuczne pejzaże dźwiękowe mogą wpływać na zachowanie konsumentów. Dzięki zastosowaniu nowych technologii dodatkowo możliwa jest personalizacja pejzażu i uaktywnienie słuchacza.

Pejzaż dźwiękowy (ang. soundscape) to dźwięki wypływające z otoczenia, powiązane z miejscem, w którym przebywa słuchacz. Pejzaże dźwiękowe powstają samoistnie z odgłosów natury, ruchu drogowego, rozmów itp., ale mogą też być tworzone intencjonalnie. Takie sztuczne pejzaże możemy spotkać w dużych, zamkniętych przestrzeniach np. galeriach handlowych, sklepach wielkoformatowych i multimedialnych muzeach. W różnych częściach tych miejsc odwiedzający słyszą różne dźwięki, mające wprowadzić ich w odpowiedni nastrój lub przekazać jakąś informację.

Co zmieniają technologie mobilne

Dzięki technologiom mobilnym pejzaże dźwiękowe mogą być tworzone również w otwartej przestrzeni oraz dzięki nim konsument przestaje być biernym odbiorcą. Co jest potrzebne, aby odbierać bodźce takiego pejzażu? Ze strony słuchacza są to: smartfon, dedykowana aplikacja, słuchawki i przede wszystkim chęć uczestnictwa. Pejzaż dźwiękowy przestaje być tylko tłem, odbieranym często podprogowo, a wymaga aktywność od konsumenta. Ma to swoje minusy – trzeba zachęcić użytkownika do zainstalowania i uruchomienia aplikacji. Ale są też wyraźnie plusy – zaktywizowany konsument intensywniej odbiera bodźce i mocniej się angażuje w przekaz.

Przykładowa realizacja

Tego typu sztuczne pejzaże dźwiękowe często przybierają postać podobną do gier rozszerzonej rzeczywistości. Nie tylko położenie, ale i wybory uczestnika wpływają na to, co słyszy. Poziom interakcji może być różny w zależności od instalacji. Przykładem pejzażu dźwiękowego o umiarkowanym stopniu interaktywności może być projekt „Soundscapes/Landscapes”, zrealizowany wokół Centrum Kulturalnego Onassisa w Atenach.

Do uczestniczenia w tym projekcie była potrzebna darmowa aplikacja, dostępna zarówno na Androida jak i na iOS. Pozycja słuchacza ustalana była na podstawie odczytu GPS. Oprócz dźwięków, które uczestnik odbierał poprzez słuchawki, aplikacja wyświetlała również filmiki (np. wywiady z właścicielami okolicznych sklepików) i wiadomości tekstowe (praktyczne informacje o danym miejscu oraz fragmenty poezji i prozy). O możliwości zapoznania się z takim dodatkowym elementem słuchacz był informowany poprzez wibracje telefonu.

Ponieważ słuchawki blokują część naturalnego krajobrazu dźwiękowego, wszystkie odgłosy były nagrywane w tych miejscach, w których miały być odsłuchiwane. Dźwięki odtwarzane w słuchawkach odbiorcy były tak skomponowane, aby manipulować odczuwaniem realności – w niektórych miejscach naturalny pejzaż był tak przekształcany, aby uzyskać wrażenie nadrealności. Jest to tylko jedna z możliwości. Manipulacja poziomem głośności różnych dźwięków może wprowadzać słuchacza w różne odczuwane stany. A projektant pejzażu dźwiękowego (sound designer) planuje, w którym miejscu się to wydarzy.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.