Dobrym przykładem kreatywnego podejścia do sprzedaży za pomocą smartfona jest supermarket internetowy Frisco.pl, który wdrożył do swojej aplikacji technologię rozpoznawania obrazu i wykorzystuje ją we wszystkich swoich działaniach promocyjnych.

Wielu właścicieli sklepów internetowych uważa, że aby odnieść sukces rynkowy w branży e-commerce, trzeba posiadać lepsze produkty, niższe ceny, a najlepiej jedno i drugie. A takie myślenie to jedna z najczęstszych przyczyn porażek. Jeśli mamy niewielki udział w rynku i aby zaistnieć, jesteśmy zmuszeni toczyć walkę na ceny z większymi od siebie graczami, to najprawdopodobniej jest to efekt naruszenia podstawowych zasad marketingu. Jedna z nich mówi, że lepiej być pierwszym niż lepszym. Oznacza to, że znacznie łatwiej doprowadzić do tego, aby konsument najpierw pomyślał o naszym produkcie, niż przekonać go, że nasz wyrób jest lepszy od tego, o którym pomyślał na początku.

W Polsce ciągle panuje przekonanie, że jedyną słuszną strategią marketingową jest tzw. marketing mix i związana z nim koncepcja 4P, podczas gdy specjaliści zza oceanu twierdzą, że zdezaktualizowała się ona już w latach 80 ubiegłego wieku. Obecnie, różnice w jakości, cenie, czasie dystrybucji, są znikome albo żadne. Wiele osób ciągle jednak uważa, że marketing jest walką na produkty i ceny. Mało kto zdaje sobie sprawę, że za decyzjami zakupowymi stoją najczęściej percepcja i emocje.

Ma to szczególne znaczenie dla dystrybutorów, którzy nie mają wpływu na to jaki de facto jest sam produkt i jak jest on postrzegany przez klienta. Mają wpływ jedynie na dobór asortymentu, częściowo na jego cenę, ale przede wszystkim na pozycjonowanie swojego sklepu wśród konkurencji. I od tego jak to zrobią i czy znajdą sposób na to aby zaistnieć jako pierwsza myśl w umysłach klientów, zależy czy odniosą sukces na rynku.

Na pierwszy rzut oka, sklepy internetowe mają utrudnione zadanie, jeśli chodzi o dotarcie do klienta i zaskoczenie go. Jeśli głównymi kanałami dotarcia są porównywarki cen, serwisy aukcyjne, portale społecznościowe i mailingi, łatwo zostać niezauważonym w natłoku innych ofert. Wygrywają Ci, którzy się wyróżniają i zaistnieją w świadomości klienta jako pierwsze skojarzenie. Ale jak się wyróżnić, posiadając tą samą ofertę co inni, te same czasy i sposoby dostawy, ten sam poziom obsługi klienta?

Być bliżej klienta, odpowiadać na jego potrzeby

Świetnym przykładem niestereotypowego podejścia jest internetowy supermarket Frisco.pl, który zamiast konkurować z dużo większymi od siebie graczami, stworzył nową kategorię – supermarket w komórce, będący zawsze blisko klienta. Na pierwszy rzut oka, nie ma w tym nic nadzwyczajnego – model sklepu internetowego z produktami pierwszej potrzeby i dostawą do domu jest już dobrze znany, tego typu usługi świadczą niemal wszystkie hipermarkety w dużych miastach. Aplikacje m commerce również nie są żadną nowością.

W przypadku Frisco, nowatorskie podejście polega na byciu przy kliencie wszędzie tam gdzie on jest i odpowiadaniu na jego potrzeby w momencie, kiedy zaistnieją. Obecnie, gdy prawie połowa Polaków ma smartfony, oczywistym wydaje się być przypuszczenie, że telefony przestały służyć wyłącznie do dzwonienia i pisania wiadomości. Dlaczego więc nie ułatwić robienia zakupów na urządzeniach mobilnych, skoro jest to nie tylko możliwe, ale także – dzięki odpowiednio zbudowanej aplikacji m commerce – wygodne i szybkie.

Wyobraźmy sobie, że podczas robienia porannej kawy kończy się nam mleko. Bierzemy do ręki telefon, uruchamiamy aplikację Mobilne Frisco i przy pomocy funkcji SmartScan, bazującej na technologii rozpoznawania obrazów, robimy zdjęcie opakowania. Aplikacja automatycznie rozpoznaje produkt i oferuje dodanie go do koszyka. Można zapomnieć o tworzeniu tradycyjnych list zakupowych i traceniu czasu na szukanie produktu w bazie sklepu. Aplikacja robi to za nas.

Frisco wychodzi również naprzeciw potrzebom kulinarnym swoich klientów, wydając drukowany magazyn lifestylowy „Fridge”, w którym czytelnik odnajdzie nie tylko smakowite inspiracje kulinarne, ale także porady żywieniowe i dietetyczne. Skanując zdjęcie gotowego dania za pomocą aplikacji Mobilne Frisco, na ekranie smartfona wyświetla się pełna lista produktów niezbędnych do przygotowania potrawy i jednym ruchem można dodać je wszystkie do koszyka.

Intrygować i zaskakiwać

Jak pokazują wyniki badania CBOS, 86% osób w Polsce deklaruje, że nie lubi reklam. A gdyby tak wyobrazić sobie reklamę użyteczną, która nie przeszkadza, a wręcz pomaga w codziennym życiu? Tym tropem poszło Frisco, stawiając pierwszy w Polsce sklep internetowy na stacji metra i umieszczając na warszawskich ulicach Frisco Vany. Celem akcji było pokazanie klientom, że w dzisiejszych czasach po codzienne zakupy nie muszą już jechać specjalnie do supermarketu, bo za pomocą aplikacji mobilnej, we Frisco mogą zrobić niezbędne zakupy w drodze z pracy do domu, bez tracenia czasu na chodzenie między półkami hipermarketu i stanie w kolejkach do kasy, praktycznie z każdego miejsca i o dowolnej godzinie, nawet wykorzystując chwilę oczekiwania na środek transportu.

Pierwszą tego typu akcję na świecie przeprowadzono na stacji metra w Korei Południowej, gdzie Tesco Homeplus utworzyło wirtualny sklep, działający na podobnych zasadach, identyfikując produkty za pomocą kodów QR. Założenia akcji były jednak identyczne – być tam, gdzie bywa klient, zaskoczyć go prostotą i szybkością procesu zakupowego, zmienić jego nawyki.

Nieustannie badać i udoskonalać

Sukces nie leży jednak tylko w stworzeniu nowej drogi dotarcia do klienta, czy zaistnieniu w jego umyśle jako pierwsze skojarzenie. Kluczem do sukcesu jest nieustanna praca nad poznawaniem opinii odbiorcy i odpowiednim reagowaniu na jego zmieniające się potrzeby. Bo nawet jeśli mamy świetną strategię marketingową, dysponujemy nowoczesnymi narzędziami i jesteśmy pewni naszych pomysłów, może się okazać, że zderzą się one z rzeczywistością w postaci galopującego postępu technologicznego czy oporem konsumentów związanym ze zmianą ich nawyków.

Pierwsza aplikacja mobilna, którą wypuściło Frisco nie spotkała się oczekiwanym sukcesem. Użytkownicy mieli wiele zastrzeżeń względem jej działania. W odpowiedzi na głosy swoich klientów Frisco postanowiło przebudować aplikację mobilną, a w zasadzie, we współpracy z Witchcraft Studios, napisać ją na nowo, wdrażając przy okazji nowatorską technologię rozpoznawania obrazów Scanup Technology, która umożliwia rozpoznanie produktu w przestrzeni trójwymiarowej, bez użycia kodu QR.

Obecnie, aplikację można zainstalować na smartfonach z systemami Android i iOS, a w niedalekiej przyszłości zostanie również udostępniona wersja na tablety.

Źródło: Witchcraft Studios
Firma jest producentem oprogramowania i dostawcą usług realizujących obsługę procesów biznesowych. Specjalizuje się w rozwiązaniach na urządzenia mobilne Android, iOS, Windows Phone i Samsung Smart TV. Prowadzi działalność badawczo-rozwojową, opracowując autorskie technologie i produkty. Spółka z powodzeniem realizuje projekty na całym świecie uwzględniając uwarunkowania kulturowe i językowe. Realizuje projekty między innymi dla Lancome, Samsung, Toshiba, Mercedes-Benz, Porsche, Prudential, Warner Bros, Astellas, Jannsen, Merck, Warta czy Energa.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu