Pozyskanie i utrzymanie relacji z klientem jest dla każdej firmy celem zasadniczym. Co zatem powinniśmy zrobić, aby marketing był skuteczny? Z pomocą przychodzi coraz bardziej popularne na rynku rozwiązanie, czyli automatyzacja marketingu.

Automatyzacja marketingu – przyszłość biznesu

Marketing Automation to zintegrowane systemy, umożliwiające pozyskiwanie informacji o klientach. Monitorują działanie konsumentów 24 godziny na dobę, dlatego dzięki ich wsparciu, możemy gromadzić dane z wielu źródeł.

Taki system dostarcza informacji, kiedy i skąd pozyskaliśmy kontakt, dzięki czemu dowiadujemy się, które kanały wytwarzają największy ruch na stronie i poświęcić im więcej uwagi. Dowiadujemy się również, jakie operacje były przez użytkownika podejmowane, co pomaga stworzyć jego profil i dostarczyć mu odpowiednie oferty. Natomiast wiedza o tym, na jakim etapie cyklu sprzedaży jest konsument, pozwala wysłać naszą propozycję we właściwym momencie. Możemy zatem dzięki automatyzacji marketingu pogrupować klientów i poprowadzić ścieżką dopasowaną do ich potrzeb, a co za tym idzie, zmaksymalizować prawdopodobieństwo kupna naszego produktu. Automatyzacja marketingu umożliwia więc, usprawnienie pracy działu sprzedaży i sprawia, że jest ona bardziej efektywna.

Z systemów automatyzacji marketingu na świecie korzysta już ok. 30% firm, a do 2015 roku liczba przedsiębiorstw ma wzrosnąć jeszcze o 50%. Zgodnie z danymi pochodzącymi ze strony pardot.com (http://www.pardot.com/infographic/the-roi-of-marketing-automation-infographic/), 77% firm, które wdrożyły taki system, cenią w nim to, że wygenerował większy dochód , dzięki większej efektywności sprzedaży i marketingu, 65% za plus uważa posiadanie całkowitego wglądu we wszystkie działania sprzedażowe. 58% przedsiębiorstw w których działa system, twierdzi natomiast, że ułatwił on pomiar i opracowywanie wyników oraz raportów, jak również obliczanie zwrotu z inwestycji (ROI).

Wprowadzenie systemu prowadzi też do poprawy relacji z przyszłymi klientami, a to skutkuje zwiększeniem o 20% liczby okazji sprzedażowych, zmniejszeniem się kosztów pozyskania leadów sprzedażowych o 33% i zwiększeniem tych leadów o 50%.

Jak zatem działa ten system? Automate Marketing oddziałuje na potencjalnego konsumenta przeglądającego serwis internetowy i sortuje klientów w zależności od ich zaangażowania na prowadzone działania marketingowe. Część z nich wypada wtedy z tzw. lejka marketingowego, zaś część przepuszczana jest dalej, gdzie zbiera się więcej informacji na temat potencjalnych klientów. Kiedy użytkownik na serie wysyłanych przez system komunikatów, zareaguje tak, jak chcieliśmy, dalszy kontakt prowadzony jest już przez człowieka.

Wprowadzamy automatyzację marketingu do firmy

Jak widać, zastosowanie automatyzacji marketingu może wnieść wiele dobrego w naszej firmie. Oszczędzamy czas i pieniądze, a zasoby ludzkie naszego przedsiębiorstwa mogą być wykorzystane w bardziej efektywny sposób. Jak zatem wdrożyć system Marketing Automation w nasz biznes?

Na rynku istnieje już wiele firm oferujących usługi związane z automatyzacją marketingu w firmie. Wdrażanie marketing automation to proces składający się z kilku etapów. Na początku oczywiście trzeba zrozumieć, na czym polega automatyzacja marketingu i zastanowić się nad tym, jak ten system mógłby pomóc w naszej firmy. Uświadomienie sobie jakie korzyści możemy otrzymać w zamian za wdrożenie systemu jest bardzo istotnym aspektem.

Jednym z najważniejszych czynników podczas wcielania Automate Marketing jest balans pomiędzy działami sprzedaży i marketingu w firmie. Po wdrożeniu systemu, będą one współpracować razem, muszą więc znaleźć się na tym samym poziomie. Przed jego wprowadzeniem, konieczne jest zatem określenie różnic między tymi działami i poświęcenie czasu, by zlikwidować wszelkie możliwe dysproporcje i konflikty. Ważna jest współpraca i dążenie do tego samego celu.

Nie bój się zadawać pytań, dowiedz się jak to działa. Wprowadzenie nowych programów w firmie zawsze wiąże się ze zmianami. Musisz wiedzieć, jak można usprawnić prace działów w firmie, jakie środki będą potrzebne do zarządzania nową kampanią, jakie szkolenia będą potrzebne i dla kogo. Poza tym, konieczne będzie zbadanie jaki jest twój rynek docelowy, w jaki sposób dopasować marketing, aby był odpowiedni do każdego indywidualnego nabywcy. Ważne jest, aby wiedzieć jakie obawy, potencjalny konsument ma na każdym etapie cyklu sprzedażowego.

Przy poszukiwaniu firmy, która zapewni usługi w zakresie automatyzacji marketingu, trzeba pamiętać, że systemy te ciągle ewoluują, aby być dopasowanym do obowiązujących trendów. Dlatego ważne jest, by firma potrafiła działać szybko, żeby móc zapewnić sukces twojemu biznesowi.

W Polsce, wdrażaniem systemów służącym automatyzacji marketingu zajmują się takie firmy, jak: benhauer.pl, clickray.pl, waynet.pl czy metamarketing.eu. Firmy te oferują nie tylko wdrożenie systemu, ale również opracowanie i dopasowanie do potrzeb konkretnej firmy odpowiednie rozwiązania automatyzacji marketingu, szkolenia pracowników czy opracowanie i analiza raportów oraz wiele dodatkowych usług takich jak: tworzenie formularzy i szablonów wiadomości email, segmentacje klientów czy optymalizacje bazy danych. Ceny zaś, w zależności od zakresu zadań wahają się od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Ważne jest również, aby współpracować z zespołem wdrożeniowym, tak by cały system dopasowany był indywidualnie do potrzeb konkretnej firmy. Stworzenie spersonalizowanych reguł segregacji potencjalnych klientów, przystosowanych do profilu przedsiębiorstwa pozwoli później na lepsze efekty.

Czytaj dalej: Dlaczego to się opłaca?

 


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu