Zaprezentowane podczas PR Forum 2010 badanie miało na celu określenie trendów oraz nastawienia branży PR do wykorzystania social media jako kanału komunikacji biznesowej. Specjaliści dostrzegają ten potencjał i już starają się go wykorzystywać w marketingu i PR swoich marek. 64 procent z firm, w których pracują posiada profile na portalach społecznościowych. Jeśli firma rozpoczyna działania social media, najczęściej wykorzystuje kilka platform (66 procent respondentów wśród wszystkich obecnych w social media), nie ograniczając się wyłącznie do jednej z nich.

Strach bez cenzury

75 procent specjalistów marketingu i PR ocenia, że narzędzia social media są skutecznym kanałem komunikacji biznesowej (zdecydowanie tak – 22 procent, raczej tak – 53 procent). Dla większości z nich portale społecznościowe służą jednak bardziej rozrywce (61 procent) niż celom biznesowym (29 procent). Dostrzegają oni również bariery rozwoju szerszego wykorzystania tego typu mediów w komunikacji firm. Co drugi respondent wskazał na ciągle zbyt mały potencjał mediów społecznościowych i samego Internetu w Polsce. Co ciekawe, pytani specjaliści PR wskazują również na brak kontroli nad treścią i możliwość zamieszczania negatywnych komentarzy o firmie (45 procent). Wśród innych opinii na temat ograniczeń dominowały: mała skuteczność w przełożeniu na sprzedaż, zbyt wysokie koszty oraz brak wiedzy i umiejętności działania w social media.

Agencja korzystają z mediów społecznościowych. Fot: ZFPR

– Wyniki wskazują, że środowisko PR dostrzega potencjał mediów społecznościowych, jednak należy zwrócić uwagę na jednoczesny problem z brakiem zrozumienia, czym są i jak się w nich poruszać – tłumaczy Paweł Trochimiuk, prezes Związku Firm Public Relations. – Istotą social media jest prowadzenie dialogu, wsłuchiwanie się w opinie klientów, a nie pełna kontrola ich wypowiedzi – dodaje.

Moda na Facebooka

Największym uznaniem środowiska marketingu i PR cieszą się portale Facebook.com (96 proc.), YouTube.com (44 proc.), Goldeline.pl (40 proc.), Blip.pl (36 proc.) i Twitter.com (34 proc.). Największy portal społecznościowy w Polsce NK.pl (Grupa Nasza-klasa.pl) jest najmniej wykorzystywaną przez środowisko PR i marketingu platformą w komunikacji biznesowej (12 proc.). O sukcesie Facebooka może świadczyć rosnąca popularność i wszechstronność narzędzi, które
dają szerokie możliwości dotarcia do użytkowników

Facebook miażdży konkurencję. Fot: ZFPR

Z firmy o firmie

Badania zaprezentowane przez ZFPR wskazują na kolejny trend, który może świadczyć o roli mediów społecznościowych. 62 procent respondentów przyznało się do poruszania tematów związanych z pracą na swoich prywatnych profilach (38 proc. sporadycznie, 14 proc. często a 10 proc. bardzo często). Jednocześnie 86 procent firm nie wprowadziło zasad dostępu pracowników do portali społecznościowych w godzinach pracy, stąd też prawie 60 procent specjalistów PR przyznaje się do swobodnego korzystania z nich w godzinach pracy.

Mówimy, nie słuchamy

Przeprowadzone przez Millward Brown SMG/KRC badania zwracają również uwagę na kolejny fakt związany z brakiem stałego monitoringu mediów społecznościowych. Jedynie 29 procent specjalistów komunikacji zadeklarowało, że regularnie monitoruje, co mówi się o ich marce na portalach społecznościowych. Niecała połowa osób biorących udział w badaniu, robi to sporadycznie.

Większość firm wciąż nie monitoruje mediów społecznościowych. Fot: ZFPR

– Rozrywka miesza się z biznesem. Można odnieść wrażenie, że do social mediów przyciągnęły specjalistów komunikacji głównie prywatne pozytywne doświadczenia. Świadczyć o tym może nieukrywana fascynacja portalami społecznościowymi, przy jednoczesnym niedostatku refleksji marketingowej – komentuje Jakub Antoszewski z Millward Brown SMG/KRC. Podkreśla również, że taka refleksja wraz z akceptacją zasad social mediów opartych na dialogu (w tym akceptacją negatywnych opinii) jest konieczna, aby działania marketingowe w tym środowisku były nie tylko skuteczne, ale i wiarygodne.

Pobierz raport:
“Media społecznościowe jako narzędzie PR”

Źródło: ZFPR

Czytaj więcej na SocialPress.pl


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu