Artykuł znajduje się poniżej reklamy

W świecie rozszerzonej rzeczywistości królują kody QR. To one zazwyczaj łączą przedmioty z informacjami o nich. Ale już w 2015 roku mogą zostać zdetronizowane.

Istnieje kilka metod umieszczania dodatkowych informacji o obiektach, które mogą być odczytane przez urządzenia mobilne. Najbardziej rozpowszechnione jest umieszczanie na obiekcie (lub obok niego) kodu QR. Ta metoda ma jednak kilka wad. W przypadku małych przedmiotów kod może zwracać na siebie więcej uwagi niż sam przedmiot, natomiast w przypadku dużych obiektów kod może być trudny do odnalezienia. Oprócz tego w kodzie QR może zmieścić się tylko niewielka ilość danych. Dlatego zazwyczaj zakodowany jest jedynie odnośnik do strony internetowej i odczytanie pełnej informacji wymaga dostępu do Internetu.

Informacja zakodowana w świetle

Na ostatnim Forum Fujitsu w Monachium została zaprezentowana nowa technologia, dzięki której można zakodować informacje o rzeczywistym obiekcie na nim samym. Cała informacja zawarta jest w świetle, którego kolor jest modulowany – ma bardzo szybkie, ale niewielkie zmiany. Sam przedmiot oczywiście nie musi świecić, źródłem światła może być na przykład LED, której wiązka skierowana jest na obiekt. Światło odbija się od przedmiotu i jeśli ktoś skieruje na niego obiektyw swojego urządzenia mobilnego, to to urządzenie może odcyfrować zawartą informację. Zmiany koloru światła są tak szybkie i tak niewielkie, że gołym okiem nie da się ich zauważyć, ale już dla urządzeń elektronicznych są wyraźnie widoczne. A ilość informacji, którą można w ten sposób przekazać, nie ma realnego ograniczenia.

Perspektywy dla marketingu

Jakie będą możliwości marketingowe tej technologii? Wszystko to, co oferuje nam kod QR, ale bez konieczności umieszczania kodu.


Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy

A więc na przykład informacja o produkcie znajdującym się na półce sklepowej, w przyszłości również połączona z szybką płatnością i zamówieniem dostawy. Albo informacje dla turystów, które są wyświetlane od razu w ich ojczystym języku i bez konieczności dostępu do Internetu. Twórcy rozwiązania proponują też mniej oczywiste rozwiązania: na przykład oświetlanie wykonawcy na koncercie w ten sposób, aby publiczność mogła od razu kupić i ściągnąć nagranie utworu, który jest wykonywany.

Kiedy będziemy mogli cieszyć się tą technologią? Już niedługo. Fujitsu zapowiada zakończenie wdrażania i komercjalizacji w 2015 roku.

Dokładny opis działania sposobu kodowania informacji w świetle odbitym od obiektu można przeczytać na stronie Fujitsu Laboratories Ltd..


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu