10 wskazówek na temat świątecznego e-mail marketingu

fot. shutterstock.com

fot. shutterstock.com

O czym pamiętać podczas planowania świątecznego mailingu? Co powinny zawierać wysyłane treści? Jak zdobyć nowych subskrybentów? Przedstawiamy 10 rzeczy o których nie można zapomnieć podczas tworzenia świątecznej kampanii.

Jako uważny marketer, powinieneś bowiem zachować czujność – na czas pomiędzy ostatnim tygodniem listopada, a drugim tygodniem grudnia przypada jeden z najbardziej gorących i efektywnych sprzedażowo okresów w ciągu roku. Przedświąteczny szał oznacza również natłok newsletterów w skrzynkach mailowych odbiorców, a co za tym idzie – konieczność walki o ich uwagę. Jak zaplanować świąteczny mailing, aby był efektywny?

Przedświąteczny szał oznacza również natłok newsletterów w skrzynkach mailowych odbiorców, a co za tym idzie – konieczność walki o ich uwagę. Jeśli więc nie chcesz, by Twoja kampania była dla klienta równie atrakcyjna co kolejne „Last Christmas” w radiu, sięgnij do naszej listy i dowiedz się, jak w 10 krokach stworzyć skuteczne, świąteczne kampanie e-mail marketingowe, które oczarują Twoich odbiorców.

1. Zdobądź nowych subskrybentów newslettera

Liczba klientów w większości sklepów w okresie przedświątecznym wzrasta. Wiąże się to oczywiście z intensywnymi poszukiwaniami prezentów dla naszych najbliższych. Dlatego też nie koncentruj się jedynie na sprzedaży swoich produktów obecnym klientom. Zrób wszystko, aby przyciągnąć do sklepu kolejne osoby i zatrzymywać nowo zainteresowanych odbiorców na dłużej. Dobrym pomysłem jest motywowanie do subskrypcji newslettera. W tym celu warto przeanalizować stronę pod kątem najczęściej odwiedzanych podstron i umieścić na nich przyciski umożliwiające rejestrację do newslettera, oferując przy tym np. rabat na pierwsze zakupy.
Nie zapominaj jednak o istniejących już subskrybentach. Pamiętaj przy tym, że nieaktualne informacje, wynikające z braku bieżącego pozyskiwania informacji na temat klientów oraz odpowiedniej segmentacji bazy, mogą skutecznie zmniejszyć ich zainteresowanie Twoją ofertą.

2. Zaskocz kreatywnym wyglądem

Zmorą okresu przedświątecznego jest gwałtowny wzrost liczby e-maili spływających do skrzynki odbiorczej. Jednak kreatywne, wpadające w oko kampanie mogą sprawić, że zostaniesz zauważony. Wykorzystując serię tematycznych quizów świątecznych, zachęcisz swoich subskrybentów do interakcji i pozostawania w kontakcie z Twoją marką. Jeżeli znasz ich imiona, wyślij maile ze spersonalizowanymi obrazami. Za przykład może tu posłużyć kampania skierowana do klientów Optivo. Zarówno treść, jak i grafika, zostały spersonalizowane imieniem odbiorcy. Dodatkowa personalizacja dotyczyła również nadawcy mailingu świątecznego. Dzięki odpowiedniej segmentacji bazy oraz zastosowaniu dynamicznych paragrafów szablonu newslettera, każda z wiadomości została opatrzona podpisem i zdjęciem opiekuna klienta.

optivo-xmas-mailing-pl-2015

3. Nie marnuj okazji

Rozpocznij swoją świąteczną kampanię w odpowiednim momencie. Połowa listopada jest dobrym czasem na rozpoczęcie pierwszych działań, wprowadzających naszych odbiorców w tematykę Bożego Narodzenia. Obserwując działania klientów Optivo z branży e-commerce możemy stwierdzić, że ponad 50% z nich rozpoczyna wysyłkę świątecznych kampanii mailingowych jeszcze przed 22 listopada. Można do tego wykorzystać takie okazje, jak Black Friday, Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy czy Dzień Św. Mikołaja.

4. Zawrzyj informacje o terminach dostawy

Poinformowanie subskrybentów o możliwych terminach dostawy produktów jest niezwykle istotne. Warto w tym przypadku poinformować ich o ostatecznej dacie na składanie zamówień z gwarancją dostawy przed Świętami.

W okresie przedświątecznym bardzo ważne jest informowanie klientów o statusie złożonego przez nich zamówienia. Dzięki e-mailom transakcyjnym, odbiorca nie będzie musiał zadawać sobie pytań: jaki jest status mojego zamówienia? Czy paczka została już do mnie wysłana? Czy na pewno dojdzie na czas? W momencie, gdy dostawa towaru przed świętami nie jest już możliwa, zaproponuj klientom inną opcję, np. voucher prezentowy. Stwórz zestaw atrakcyjnych wizualnie szablonów i przedstaw korzyści wynikające z obdarowania kogoś takim właśnie prezentem. Pamiętaj, aby były łatwe do personalizacji, wydruku czy też wysyłki online.

1-2

5. Stwórz serię mailingów

W celu zachowania spójności komunikacji, rekomendujemy stworzenie zautomatyzowanej serii świątecznych mailingów, spójnej pod kątem wyglądu i zawartości. Dobrym pomysłem może być tutaj wykorzystanie kalendarza adwentowego, odliczającego kolejne dni do świąt. Przygotuj wcześniej jego strukturę: zaplanuj wszystkie zniżki, konkursy oraz vouchery, a także stwórz ciekawą oprawę graficzną. Każdy dzień może prezentować inną ofertę.

Ciekawym pomysłem może być również prezentowanie w newsletterach kilku najbliższych ofert, zaplanowanych na nadchodzące dni. Dzięki temu – nawet, jeśli promocja zaplanowana na konkretny dzień nie zainteresuje subskrybenta – możemy przykuć jego uwagę inną ofertą i w ten sposób zachęcić do pozostania w kontakcie z marką, a także złożenia zamówienia.

2

6. Wejdź w skórę klienta

Okres przedświąteczny to dla każdego z nas bardzo intensywny czas, wypełniony przygotowaniami, poszukiwaniami prezentów, zakupami czy spotkaniami ze znajomymi. Spraw do załatwienia jest dużo, a czasu mało. Pomóż konsumentowi poprzez uproszczenie procesu składania zamówienia w swoim sklepie internetowym czy też sposobu dostarczania przesyłki. Warto zamieścić w newsletterze bezpośredni kontakt do działu obsługi klienta, który pomoże rozwiać ewentualne wątpliwości kupującego, a w przypadku możliwości odbioru osobistego – adres najbliższego sklepu stacjonarnego. Równie cenne okażą się prezentowane na stronie czy w newsletterach np. zestawienia świątecznych bestsellerów, lista życzeń, przekierowanie do zestawień prezentów dopasowanych pod kątem płci, wieku, hobby itd. Nawet małe zmiany mogą zapewnić Ci kolejnych, lojalnych klientów.

3-1

7. Mobile is a must

Konsumenci są zazwyczaj w ruchu, a poszukując najlepszych prezentów dla swoich bliskich, chętnie korzystają z urządzeń mobilnych, wykorzystując do tego każdą, możliwą okazję – w drodze do/z pracy czy też porównując ceny w sklepach stacjonarnych do tych, które proponują sprzedawcy internetowi. Zgodnie z danymi firmy Google, ilość wyszukiwań w kanale mobile związanych z zakupami wzrosła w zeszłym roku o 120% – aż 75% konsumentów zaczyna swoją podróż zakupową właśnie na swoich smartfonach. Raport Smartinsights wskazuje natomiast, że urządzenia mobilne generują w sumie 59% wszystkich sesji na stronach internetowych oraz odpowiadają za 37% przychodów sklepów internetowych. Istotną kwestią jest więc dostosowanie zarówno strony internetowej, jak i szablonu newslettera do urządzeń mobilnych. Nie zapomnij też o wstępnych testach dostarczalności oraz wyświetlania się wiadomości na różnych urządzeniach końcowych – w tak wzmożonym okresie sprzedażowym nie można sobie pozwolić na jakiekolwiek błędy czy problemy z odczytaniem e-maili.

8. Wykorzystaj potencjał cross-sellingu

Nie pozostawiaj konsumentów na pastwę losu. Zapobiegaj sytuacjom, w których klient zamawia produkt bez niezbędnych akcesoriów, na przykład baterii czy kabli. Poza rekomendacjami produktów komplementarnych, które na pewno zostaną docenione przez klientów, można również – w specjalnej cenie – zaoferować wybrane produkty w zestawach z innymi. Daje nam to również szansę na sprzedaż produktów, które pojedynczo mogłyby nie osiągnąć satysfakcjonującego poziomu sprzedaży.

9. Święta, święta, a po świętach?

Nie oszukujmy się, każdy z nas choć raz otrzymał prezent, który z jakiś powodów nie wywołał okrzyków zachwytu, czy choćby uśmiechu zadowolenia na naszej twarzy. Zdarza się również, że w ramach prezentu pod choinką znajdujemy kopertę z pieniędzmi, abyśmy mogli sami zrealizować nasze świąteczne marzenia. Niektóre z prezentów wymagają natomiast dokupienia przez obdarowanego produktów komplementarnych. Dlatego też błędem byłoby niewykorzystanie okresu pomiędzy Bożym Narodzeniem a Sylwestrem na przygotowanie ciekawej, angażującej kampanii e-mail marketingowej, skierowanej do użytkowników, którzy planują zrobić w tym czasie prezent samym sobie. Dzięki monitorowaniu aktywności użytkowników zarówno w newsletterze, jak i na stronie internetowej, można w prosty sposób przygotować kampanię, która będzie w pełni odpowiadać na zainteresowania naszego subskrybenta. Można również wysłać mailing promocyjny z najbardziej popularnymi produktami z ostatnich 12 miesięcy.

10. Testuj, testuj i jeszcze raz testuj

Pamiętaj, że skuteczne działania sprzedażowe oparte są na wnikliwej analizie działań, zarówno tych bieżących, jak i tych z poprzednich lat. Należy odpowiedzieć sobie na pytania: Jakie tytuły newslettera najbardziej zachęciły odbiorców do otwierania wiadomości? Które z zamieszczonych ofert okazały się prawdziwymi bestsellerami dla konkretnych grup docelowych? Jakie działania przyczyniły się do znacznego wzrostu sprzedaży? Wykorzystuj testy A/B tematu i treści wiadomości, stosuj symbole w tytule newslettera i sprawdzaj, jak reagują na nie odbiorcy. Dzięki analizowaniu wyników na bieżąco, będziesz mieć możliwość dokonania zmian w realizowanych w danym roku kampaniach, ale również wyciągniesz wnioski na przyszłość.

Nie daj się zaskoczyć

Już niedługo zaobserwujemy w sklepach wymianę dekoracji na tę świąteczną. I choć może nam się to wydawać odległe, Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami. Nie pozwól, aby zaskoczyło Cię niczym pierwszy śnieg drogowców. Biorąc pod uwagę fakt, że pierwsze kampanie świąteczne powinieneś zacząć realizować w połowie listopada, to ostatni moment na zaplanowanie bożonarodzeniowych działań sprzedażowych. Planuj działania, personalizuj kampanie, zaskakuj klientów nieszablonową kreacją i angażuj ich, zapraszając do wzięcia udziału w konkursach i quizach. Towarzysz swym subskrybentom w tym szczególnie gorącym, ale i magicznym okresie.

 

fot. Anita Wata

fot. Anita Wata

Autorka artykułu:

Anita Wata

Key Account Consultant w Optivo, an Episerver Company
Z branżą e-mail marketingową związana od 2012 roku. W Optivo odpowiedzialna głównie za rozwój klientów oraz consulting, a także działania marketingowe i PR. Prowadzi szkolenia oraz webinary. Członek grup roboczych IAB Polska i eCommerce Polska.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.