Kody QR przez długi czas wydawały się dobrym rozwiązaniem. Skanowanie ich ułatwiało szybkie dotarcie do ukrytej pod kodem treści. Czy wciąż przynoszą oczekiwane efekty?

O tym czym są kody QR, nie trzeba chyba zbyt wiele pisać. Są obecne dosłownie wszędzie i nawet jeżeli nikt nigdy nie korzystał z tego rozwiązania, to na pewno się z nim spotkał. Takie rozwiązanie zyskało bowiem zarówno wielu sympatyków, jak też przeciwników. Czy kody QR są już przeżytkiem? A może właśnie dostały drugą szansę?

Zastosowanie kodów QR

Kody QR znajdują swoje zastosowanie w każdej dziedzinie życia. Obecne są na przesyłkach pocztowych, na plakatach reklamujących wydarzenia, na lekach, w gazetach i wielu innych.

Powstają nawet książki, które zawierają kody QR, np. powieść Andrzeja Głowackiego “Archetyptura czasu”. Obok takich pozycji, możemy wyróżnić też te, w których treść i ilustrację możemy ingerować.

źródło: projekt-wbz.com.pl

 

Mimo wielu przeciwników, kody QR mają się zatem bardzo dobrze. Dzięki nim na pewno łatwiej jest firmom rozwijać swoje kampanie marketingowe, ponieważ za pomocą kodów QR firmy mogą “dopieszczać” swoich klientów unikatowymi ofertami. Istnieję również strony, które pozwalają wygenerować kody QR, co w rezultacie sprawia, iż ich liczba wzrasta.

Dlaczego uznawano je za porażkę?

Największym problemami z kodami QR jest przede wszystkim fakt, iż są one dość rzadko aktualizowane. W dodatku wielu ludzi zarzuca brak dostosowania kodów QR do rozwoju nowych technologii. Problemem był także fakt, iż użytkownicy telefonów komórkowych mieli słabe łącza internetowe.

Jednak dziś takie zarzuty względem kodów QR nie do końca mają sens. Jak podaje Beaconstac, obecnie prawie 90% osób korzystających z urządzeń mobilnych ma dostęp do szybkiego internetu. W dodatku z kodów QR korzysta aż 2,71 biliona użytkowników. Zatem nie jest to zapomniane rozwiązanie, a nawet z roku na rok wydaje się mieć coraz lepiej.

Oczywiście oprócz zwolenników, przybywa także przeciwników. Niestety żaden z przeciwników nie potrafi znaleźć na ten czas lepszego rozwiązania od kodów QR.

Wykorzystanie w marketingu kodów QR

Przede wszystkim kody QR są dobre nawet w marketingu offline. W dodatku rynek kodów QR gwałtownie rośnie. Wedle danych Juniper Research, do 2022 roku smartfony wykorzystają ponad 5,3 miliarda kuponów z kodem QR, a 1 miliard smartfonów uzyska do nich dostęp. Korzystamy z nich w restauracjach, na zakupach, a nawet w bibliotekach i to coraz częściej. Kody QR wciąż przynoszą zatem oczekiwane rezultaty, poza tym ciągle możemy kontrolować ile razy został on zeskanowany.

Dlatego też, reklamy ukryte pod kwadratowymi kodami jesteśmy w stanie dostrzec wszędzie. Co więcej, stały się tak popularne, iż zaczęto je uważać za  element krajobrazu. Tworzą się także wystawy, gdzie z konkretnych kodów QR robi się obrazy lub za ich pomocą można dotrzeć do sztuki.

źródło: hemediatedimage.com

Pomimo tego, iż kody QR nie są już najnowszym wynalazkiem, to wciąż nie wynaleziono nic, co mogłoby je zastąpić. To świetne narzędzie marketingowe, które może klienta zachęcić do współpracy, kupna, itd. Być może za kilka lat pojawi się coś, co będzie zamiennikiem i okaże się niezawodnym narzędziem marketingowym. Jednak na ten moment, to właśnie kody QR pozwalają konsumentom dotrzeć do treści w sposób łatwy, szybki i czasem bardzo działający na wszystkie zmysły.

Niecodzienne wykorzystanie kodów QR

Ciekawym rozwiązaniem z użyciem kodów QR jest chociażby wykorzystanie ich na bilbordach reklamujących konkretny produkt. Dodatkowo przy użyciu QR kodu pokazana jest również trasa jaką trzeba pokonać do sklepu, w której możemy dokonać zakupu. Z takiego rozwiązania skorzystała sieć sklepów Walmart i prawdopodobnie odnosi ona lepsze efekty niż, np. reklama internetowa. Rodzice przy użyciu kodów QR, mogą przejść do wirtualnego sklepu z zabawkami i się w nim rozeznać.

źródło: blog.beaconstac.com

Innym kreatywnym rozwiązaniem z użyciem kodów QR są kartki okolicznościowe. Ukryte w nich treści mogą być wówczas widoczne jedynie dla nas. nikt na pierwszy rzut oka nie pozna ani treści życzeń, ani zdjęcia na okładce. Kody QR mogą także tworzyć pewnego rodzaju obraz i odnosić nas do filmików o pasującej tematyce, itd.

O tym czy kody QR są dobry rozwiązaniem można dyskutować godzinami. Jednak to właśnie one zapewniają nam na ten moment wiele doznań i ułatwiają relacje oferującego usługi i klienta.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu