Najważniejszym celem dobrego CTA jest zachęcenie użytkownika do wykonania określonej akcji, czyli kliknięcia. O czym należy pamiętać wybierając jego formę?

Call To Action (CTA), czyli wezwanie do działania to link/przycisk, po kliknięciu którego użytkownik zostaje przeniesiony w miejsce docelowe, czyli np. na landing page lub kartę produktu w sklepie internetowym.

Takie wezwania do działania mogą przybierać różne formy – podkreślonego tekstu np. Czytaj więcej… lub graficznego przycisku np. Kup teraz!, Sprawdź! Przyciskowi CTA towarzyszy tekst, który jest wezwaniem do wykonania określonego działania np. do przeczytania całego artykułu (Czytaj więcej…), kupienia produktu (Kup teraz!), dokonania rezerwacji pokoju (Zarezerwuj teraz!), zapisania się do newslettera (Zapisz się!).

booking

Jakie powinno być dobre CTA?


Dobre call to action musi być chętnie klikane przez użytkowników, czyli przede wszystkim musi zwracać na siebie uwagę. Jak przygotować CTA, które przyciągnie uwagę odwiedzających stronę już od pierwszych chwil?

  • CTA musi być zauważalne, czyli musi rzucać się w oczy. Użytkownicy od razu powinni wiedzieć, że muszą w nie kliknąć i że zostaną przekierowani np. na stronę produktu. Można to osiągnąć powiększając rozmiar czcionki, podkreślając tekst (co sugeruje hiperłącze) i zmieniając jego kolor, albo stosując graficzny przycisk  z odpowiednią treścią w środku.
  • Wezwanie do działania musi się wyróżniać. Najłatwiej to osiągnąć wybierając kontrastujące ze sobą kolory: CTA w wyrazistym kolorze na tle jasnego tła.
  • CTA powinno być w pierwszej osobie liczby pojedynczej, czyli np. „Sprawdź teraz!”.
  • CTA musi od razu informować odbiorcę, gdzie zostanie przekierowany i co stanie się zaraz po kliknięciu np. Pobierz darmowy e-book.
  • CTA musi być odpowiedniej wielkości i dostosować się do różnej wielkości ekranów, na którym będzie wyświetlane.
  • CTA powinno być zwięzłe i zawierać konkretną informację. Zazwyczaj wykorzystuje się bardzo krótkie polecenia, składające się z maksymalnie trzech lub czterech słów. np. „Zamów już dziś”, „Wypróbuj za darmo”, „Dodaj do koszyka” itp.

play

mohito

Dlaczego warto używać CTA?

Wyraziste przyciski call to action sprawiają, że uwaga użytkowników  może zatrzymać się na nich na dłużej i zachęcić do wykonania działania np. przeczytania dalszej części artykułu lub dodania produktu do koszyka. Umieszczając jednoznaczne CTA zwiększamy szanse na to, że dana osoba zainteresuje się tym, co oferujemy na stronie internetowej np. przeczyta artykuł, obejrzy ofertę. Pamiętać trzeba, że przycisk call to action spełni swoje zadanie tylko w przypadku, gdy zostanie umieszony we właściwym miejscu np. wyodrębnianej sekcji menu lub na grafice. Nie sprawdzą się CTA umieszone w stopce strony, albo na końcu długiego artykułu, który wymaga przewijania.