Pozycjoner, specjalista ds. SEM/SEO, pracownik w dziale pozycjonowania stron www – bardzo różne określenia dla jednego z nowych zawodów robiących karierę na świecie i w Polsce. W praktyce osoba na tym stanowisku zajmuje się przede wszystkim optymalizacją stron www, tak, by strona była odpowiednio odczytywana przez specjalne roboty wyszukiwarek internetowych, a także dbaniem, aby dana strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Taki efekt to coraz ważniejsza potrzeba marketingowa firm posiadających strony internetowe.

Wbrew pozorom, pozycjonowanie nie jest prostym zadaniem – szczególnie, gdy pozycjoner zamierza trzymać się wytycznych Google i innych wyszukiwarek i pracować tak, by uniknąć miana spamera wyników. Oczywiście, po nabyciu podstawowej wiedzy z zakresu SEO kandydat na pozycjonera musi być na bieżąco obyty ze wszystkimi nowinkami technicznymi w sieci i wciąż trzymać rękę na pulsie.

Liczba narzędzi dostępnych w internecie wciąż rośnie, a stare rozwiązania zastępowane są przez nowe. Poza tym, wciąż zmieniają się standardy tworzenia stron www i kreacji reklamowych. Właśnie dlatego zawód pozycjonera jest bardzo wymagający. Jest to praca, która zmusza do ciągłego uczenia się i pozyskiwania zaktualizowanej, fachowej wiedzy. Ciągłe doskonalenie jednak się opłaca – praca ta stwarza duże możliwości rozwoju i świadomego budowania kariery na rynku pracy.

– Zawód pozycjonera ma również swojego ciemne strony, przynajmniej w niektórych firmach polegające na nie respektowaniu standardów panujących w branży i zasad ,,białego SEO”. W zawodzie tym – jak w każdym – możliwe jest działanie nieetyczne, z zakresu nieuczciwej konkurencji lub niezgodnego z przyjętymi normami wykorzystania wyszukiwarek – mówi Paweł Rybak, wiceprezes zarządu firmy Sunrise System zatrudniającej pozycjonerów. – Większość firm wystrzega się osób działających w ten sposób. Na dłuższą metę to nie tylko nieetyczne, ale przede wszystkim szkodliwe dla strony i nieopłacalne – dodaje Rybak.

Pozycjoner musi być osobą aktywną i szybko reagującą na zmieniające się warunki. Ważne jest natychmiastowe podejmowanie decyzji, ale również kreatywność. Znaczącą cechą w tym zawodzie jest również dobra organizacja pracy i umiejętność efektywnego odpoczywania po dniu pracy przed komputerem.

Wiele firm intensywnie poszukuje kandydatów na stanowisko pozycjonera. Mamy w tej niszy kadrowej przewagę ofert nad liczbą zdolnych kandydatów – po prostu brakuje wykształconych kadr. Jedną z firm, która prowadzi dużą rekrutację w związku z otwarciem nowego oddziału, jest Sunrise System z Poznania. Firma oferuje bardzo dobre warunki pracy, ale naprawdę dobrych kandydatów na stanowiska związane z SEO jest za mało.

Jak twierdzą przedstawiciele branży, może to wynikać ze złego wizerunku zawodu, wykreowanego przez zbyt wielu nieetycznych pozycjonerów. Często praca w najlepszym przypadku kojarzona jest z demoniczną wiedzą o zasadach działania Internetu i wyszukiwarek oraz ze spamem i działaniami na pograniczu hakerstwa. Jest to ciemna strona medalu – tzw. Black hat SEO, z którą nic wspólnego nie mają duże, szanujące się i przyjazne wobec klienta firmy pozycjonerskie. Z wizerunkiem tym walczą również organizacje branżowe.

Od kilku lat na znaczeniu zyskuje Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, którego członkowie w ramach grup roboczych opracowują standardy i zasady panujące wśród pozycjonerów i SEO/SEM menedżerów. Uczestnictwo w takich spotkaniach i konferencjach branżowych to również ważny element w kalendarzu pozycjonera. Ponieważ jakość wyników wyszukiwania to coraz bardziej pożądane dobro w biznesie, a wyszukiwarki są linią pierwszego kontaktu klienta z firmami, zawód pozycjonera zyskuje na randze. Kształcimy coraz większą liczbę informatyków – to zasób, który warto ukierunkować na pracę w branży SEO i SEM.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu