Twórz grupy w Google Analytics, żeby lepiej analizować ruch na stronie

fot. Agencja fotograficzna Fotochannels

fot. Agencja fotograficzna Fotochannels

Google wprowadza możliwość wyświetlania i porównywania statystyk w grupach. Z pewnością ułatwi to użytkownikom najpopularniejszego narzędzia statystycznego lepiej ukierunkowywać swoje działania i uzyskać lepsze rozeznanie odnośnie obecnego ruchu na swojej stronie.

W ramach grupowania zawartości stron możemy teraz stworzyć maksymalnie pięć tzw. Content Groupingów, a w każdym z nich niezliczoną ilość podgrup. Przykładowo jeżeli prowadzimy sklep odzieżowy możemy całość naszego sklepu skumulować w Content Groupingu nazwanym Dział odzieżowy. Następnie dzielimy go na dwie grupy Mężczyźni i Kobiety i dla każdej grupy przyporządkowujemy różne części garderoby. Na przykład Spodnie, Koszulki, Kurtki i Swetry. Dzięki temu Google Analystics pozwoli nam z łatwością porównać ruch na poszczególnych stronach i zainteresowanie poszczególnymi produktami. Pozwala także sprawdzić atrakcyjność strony, oferty oraz czy klienci kilkakrotnie wracają na naszą witrynę podczas danej sesji.

Jak tworzyć grupy?

Google udostępnia trzy sposoby. Według twórców można wybrać dowolny z nich. Mamy więc możliwość:

  1. Modyfikacji tracking code na każdej ze stron, którą chcemy zgrupować;
  2. Grupowanie na bazie fragmentu zawartości (extract), który bazuje na adresie URL lub tytule strony;
  3. Stworzenie reguły wskazującej strony do grupowania.

W przypadku wybrania kilku z nich automatycznie Google odczyta tę bardziej priorytetową według podanej wyżej hierarchii. Sprawdźmy jednak jak wygląda szczegółowe grupowanie w każdej z tych metod.

Tworzymy Content Grouping

  1. Klikamy Admin w panelu górnym Google Analytics.
  2. Używamy menu w kolumnie View.
  3. Wybieramy opcję Content Grouping.
  4. Klikamy Create New Content Grouping.
  5. Podajemy nazwę.
  6. Wybieramy metodę grupowania.

Sposób 1. (Tracking code)

  1. Pod opcję Tracking Code klikamy Enable Tracking Code.
  2. Upewniamy się, że opcja Enable… jest włączona.
  3. Wybieramy numery indeksów (1-5), żeby zidentyfikować nasze grupy.
  4. Klikamy Done.

Teraz, kiedy będzie modyfikować nasz tracking code używamy numerów (1-5), żeby zidentyfikować Content Grouping i nazw grup, żeby zidentyfikować Content Group:

analytics.js: ga('set', 'contentGroup<Index Number>', '<Group Name>');

ga.js: _gaq.push(['_setPageGroup', '<Index Number>', '<Group Name>']);

Sposób 2. (Extract)

Do wyboru mamy selekcjonowanie stron po adresie URL, tytule lub screen name. Klikamy Add extraction i wybieramy preferowany extract (Page URL, Page Title, Screen Name). Następnie łączymy poszczególne strony używające tzw. regex (regular expression). Przykładowo w prawym okienku tworzymy grupę: Page > /Men/(.*), następnie dodajemy wszystkie podgrupy zawierające słowo „shirts” używając regex, np. Page Title > (.*shirts).*

Na koniec klikamy Done.

Sposób 3. (Rule)

  1. Otwieramy edytor: Create a rule set.
  2. Wpisujemy nazwę grupy.
  3. W opcji Define rules wybieramy Page URL, Page Title lub Screen Name w zależności od preferencji.
  4. Definiujemy zgodnie z podanym kryterium, np. Page > contains > shirts.
  5. Korzystamy z opcji OR lub AND jeżeli chcemy zdefiniować dodatkowe kryteria.
  6. Klikamy Done.

Szczegółowy poradnik dostępny TUTAJ.

Co oznaczają statystyki?

Metryki pokazują Pageviews and Unique Views. Te pierwsze to całkowita liczba odwiedzin danej strony, te drugie to liczba unikatowych sesji, podczas których przeglądano zgrupowaną stronę. Jeżeli jeden klient podczas jednej sesji odwiedzi sprawdzaną przez nas witrynę 10 razy, to wskaźnik Pageviews wyniesie 10, a Unique Views 1.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.