O podsumowanie aktualnej kondycji rynku e-commerce pokusili się analitycy platformy handlowej Nokaut.pl. Ze zgromadzonych przez nich danych wynika, że obroty polskiego rynku handlu elektronicznego wyniosły w minionym roku niemal 23 mld złotych (dane za Centre for Retail). Obecnie już 70% polskich internautów dokonuje zakupów przez Internet.
Jakimi osiągnięciami może pochwalić się na tym polu Nokaut.pl? – W naszym serwisie codziennie dostępnych jest około 7 mln produktów oraz 13 mln ofert prezentowanych przez około 3500 sklepów – mówi Fabian Adaszewski, PR Manager Grupy Nokaut – Te dane pokazują, jak ważnym elementem polskiej gospodarki jest handel internetowy.
Dokonywanie zakupów w Sieci to jednocześnie wymierne korzyści w postaci zniżek. Dane opublikowane przez Nokaut.pl w grudniu 2012 r. pokazują, że oszczędności mogą sięgać aż 46%. Tak korzystne transakcje dotyczą w szczególności artykułów RTV i AGD.
Kupowanie w Sieci domeną mieszkańców dużych miast?
Inne ciekawe dane dotyczą geograficznego rozmieszczenia internetowych konsumentów. Okazuje się, że z porównywarki cenowej Nokaut.pl najczęściej korzystają mieszkańcy województwa mazowieckiego. Stanowią oni prawie 25% wszystkich odwiedzających. Za kolejnym miejscu uplasowało się województwo śląskie (13%). Ciężko tutaj mówić o zaskoczeniu, jeśli weźmiemy pod uwagę, że to właśnie te regiony mają najwięcej mieszkańców. Na kolejnych miejscach uplasowały się województwa: wielkopolskie, małopolskie i dolnośląskie. Łatwo zauważyć, że w każdym z wymienionych województw znajduje się jeden duży ośrodek miejski (Warszawa, Poznań, Kraków, Wrocław) czy nawet cała konurbacja (Katowice wraz z sąsiednimi miastami), co zdaje się potwierdzać tezę, że internetowymi konsumentami są przede wszystkim mieszkańcy dużych miast.
Najmniej aktywni byli mieszkańcy województw: opolskiego (1,4%), lubuskiego (1,4%) i podlaskiego (1,95%). Jak wskazuje Nokaut.pl, tak duże różnice w obrębie kraju wynikają między innymi z rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej oraz poziomu zamożności mieszkańców poszczególnych regionów, co jest w prostej linii pochodną poziomu urbanizacji. Nie sposób pominąć również kwestii migracji zarobkowej – biedniejsze województwa wyludniają się, a młodzi ludzie często szukają szczęścia właśnie w największych i najbogatszych miastach.
– Warto zwrócić uwagę na to, że zakupy internetowe są doskonałą szansą dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Często mieszkają oni daleko od dużych centrów handlowych, a co za tym idzie mają trudniejszy dostęp do atrakcyjnych cenowo produktów – tłumaczy Adaszewski. – Dla nich zakupy online mają szczególną wartość. Dużo szersza oferta oraz znacznie atrakcyjniejsze ceny w stosunku do lokalnego rynku to poważna przewaga sklepów internetowych – dodaje.
Polacy kupują smartfony, akcesoria do domu i ogrodu oraz odzież
Jakich produktów najczęściej szukali internauci w 2012 roku? Dane Nokaut.pl pokazują, że prym wiódł smartfon Samsung Galaxy SIII i9300. Zresztą, wśród dziesięciu najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę produktów najwięcej było właśnie nowoczesnych telefonów.
Co ciekawe, lista najchętniej wyszukiwanych produktów nie odzwierciedla popularności poszczególnych kategorii produktowych. Otóż okazało się, że pod tym względem najlepiej wypadły produkty przeznaczone do domu i ogrodu, a to z uwagi na bardzo szeroką ofertę (ponad 1,1 mln różnych produktów – najbogatsza kategoria w Nokaut.pl w 2012 r.). W obrębie tej kategorii największą popularnością cieszyły się meble sypialniane, narożniki oraz pościel.
Na kolejnym miejscu znalazła się kategoria „moda i styl”. Jej popularność wzrosła względem artykułów AGD czy elektroniki. Z czego to wynika? – Polacy kupują w sieci już nie tylko produkty z kategorii Dom i ogród, Sprzęt AGD czy Komputery ale coraz częściej ubrania oraz biżuterię – tłumaczy Fabian Adaszewski. – Minęły już czasy kiedy odzież musiała być przymierzona a materiał oraz jakość wykonania sprawdzone. Dziś ustawowa możliwość zwrotu lub wymiany towaru sprawia, że zakupy odzieży w Internecie mogą być równie atrakcyjne jak te w tradycyjnych sklepach. – kończy.
Poniżej infografika przygotowana przez Nokaut.pl.
Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!