Już w ubiegłym roku gigant z Mountain View zapowiedział poważne zmiany w algorytmie oceniającym strony internetowe, aby ustalić ich ranking w wyszukiwarce. Pojawią się one już w maju.

Czego możemy się spodziewać i jak przygotować na to swoją stronę?

Page Experience Signals

Google wprowadza nowy czynnik rankingowy nazwany Page Experience Signals. Już wiadomo, że będzie on oceniał jakość, szybkość i użyteczność stron internetowych. Na co w związku z tym należy zwrócić uwagę?

Główne elementy, na które kładzie nacisk wyszukiwarka to: Loading (LCP) – ładowanie, Interactivity (FID) – interaktywność oraz Visual Stability (CLS) – stabilność wizualna. Są to czynniki, które weryfikuje zestaw narzędzi analitycznych określanych jako Core Web Vitals. Wspomniane podstawowe wskaźniki internetowe oceniają czas ładowania się najcięższej zawartości (LCP), czas pierwszej możliwej interakcji użytkownika ze stroną (FID) i czas niezbędny na to, by ładowane elementy szablonu nie powodowały przesunięć zawartości strony na ekranie (CLS).

źródło: developers.google.com

Co jeszcze będzie uwzględniane po aktualizacji? Oprócz wspomnianych wyżej elementów istotne będą:

  • responsywność i dostosowanie witryn do urządzeń mobilnych,
  • bezpieczna zawartość strony www,
  • brak uciążliwych reklam i często wyskakujących okienek,
  • wartościowe, wiarygodne treści,
  • obecność protokołu https, oczywiście wraz z automatycznym przekierowaniem

Nie mniej ważny będzie także autorytet strony, a więc wartościowe linki prowadzące do strony, obecność w social media, pozytywna historia i moc domeny. Nie jest jednak tajemnicą, że Google będzie kładło coraz większy nacisk na użyteczną treść. W oficjalnym komunikacie wyraźnie napisano: A good page experience doesn’t override having great, relevant content, czyli dobre wrażenie, które robi strona nie zastąpi dobrej, trafnej treści. Tym samym Google daje do zrozumienia, że priorytetem jest doskonały content, a dopiero w drugiej kolejności optymalizacja strony.

Co więcej, od maja 2021 roku treści niezgodne z formatem AMP będą mogły być wyświetlane w dostępnej na urządzeniach mobilnych funkcji “Najważniejsze artykuły w wyszukiwarce”. Jak czytamy na stronie giganta, oznacza to, że każda strona spełniająca wymagania Polityki treści w Wiadomościach Google będzie kwalifikować się do wyświetlania, a wyniki ze stron wysokiej jakości będą miały wyższy priorytet, niezależnie od tego, czy są zaimplementowane za pomocą AMP czy innej technologii internetowej.

Google przetestuje również wskaźnik wizualny, który wyróżnia w wynikach wyszukiwania strony wysokiej jakości.

Co przyniesie nam Page Experience Signals?

Czy aktualizacja algorytmu mocno wpłynie na wyniki wyszukiwań? Zapewne zauważymy pewne wahania pozycji, jak dzieje się to przy każdej dużej modyfikacji implementowanej przez Google. Natomiast raczej nie będzie rewolucji. Nie ma jednak wątpliwości, że wprowadzane zmiany wymuszają poprawę standardów, czyniąc sieć bardziej przystępną dla jej użytkowników. I do tych zmian trzeba się dostosować.

Czy Twoja strona jest gotowa na zmiany w algorytmie?

Już tylko kilka tygodni zostało do czasu, kiedy Google wdroży zmiany. To ostatni moment, kiedy można zweryfikować, czy strona jest dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek i wdrożyć ewentualne poprawki. Z pomocą przychodzą liczne narzędzia, wśród nich Page Speed Insights, Google Mobile Friendly test, Web Dev Measure, Core Web Vitals czy też Lighthouse. Narzędzia te nie tylko przetestują witrynę pod kątem szybkości czy dostosowania do urządzeń mobilnych, ale też zidentyfikują błędy i podsuną rozwiązania, które pozwolą je wyeliminować. Warto z tych wskazówek skorzystać.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu