5 pierwszych kroków po uruchomieniu firmowej strony internetowej

fot. © Julien Eichinger - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © Julien Eichinger - bank zdjęć Fotolia.com

Gdy twoja firmowa strona WWW jest już oficjalnie uruchomiona, możesz zająć się dalszymi krokami, aby jeszcze bardziej ją rozwinąć i mieć z niej więcej korzyści. W niniejszym artykule zajmiemy się omówieniem pierwszych kroków, gdy już uruchomisz swoją firmową stronę internetową. Będzie to zainstalowanie i obsługa Google Analytics, optymalizacją SEO, integracja z social media, aktywacja newslettera, kampanie reklamowe AdWords i Facebook CPC.

1. Google Analytics
Jeśli chcemy coś poprawić musimy w pierwszej kolejności dowiedzieć się, co robimy źle. Google Analytics umożliwi ci analizę wszelkich działań na twojej witrynie. Z jego pomocą możesz zmierzyć np. wielkości sprzedaży, ile osób odwiedziło twoją stronę, na jakiej stronie byli poprzednio, czyli co ich skłoniło do zajrzenia właśnie do ciebie. Dodatkowo statystyki Google Analytics są całkowicie darmowe, co jeszcze bardziej skłania do zainteresowania się ich możliwościami.

Założenie konta Google Analytics jest bardzo proste. Są na to 3 sposoby, zależne od tego, czy posiadamy swoje konto Google AdWords lub dla innych usług Google, lub czy w ogóle nie posiadamy żadnego konta Google.

• W pierwszym przypadku, gdy mamy konto AdWords należy:
– zalogować się na swoje konto AdWords (https://adwords.google.pl)
– następnie z zakładki Narzędzia i Analizy wybrać Google Analytics. Tam na podstronie “Analytics: Rejestracja nowego konta” wypełniamy wszelkie dane dotyczące naszej strony internetowej.

– akceptujemy “Warunki korzystania” i klikamy “Utwórz nowe konto”
– przechodzimy na stworzoną stronę klikając w jej nazwę i przechodzimy do ustawień konta klikając w prawym górnym rogu ikonę w kształcie trybiku

– wybieramy “Kod śledzenia”
– do każdej podstrony internetowej, którą chcemy śledzić, kopiujemy i wklejamy przedstawiony w ramce kod HTML (wklejamy go na końcu treści swojej strony zaraz przed tagiem zamykającym ). W pierwszym podpunkcie wybieramy jedną z opcji w zależności, ile swoich domen chcemy śledzić.

– klikamy “Zapisz”, co zakończy cały proces tworzenia konta
– jeśli chcemy sprawdzić poprawność rejestracji, w zakładce “Kod śledzenia” sprawdzamy “Stan śledzenia” (po dodaniu kodu śledzenia do strony powinno to nastąpić w ciągu 24 h).

• W drugim przypadku, posiadania innego konta Google, należy:
– przejść na stronę http://www.google.pl/analytics i wybrać opcje „Zarejestruj się teraz”
– klikamy “Zacznij korzystać z Google Analytics”, po czym wypełniamy dane dotyczące naszej witryny
– dalsze kroki są bardzo podobne, jak w poprzednim przypadku, czyli akceptujemy “Warunki korzystania”, wklejamy kod śledzący do swojej strony i zapisujemy ustawienia.

• Jeśli nie posiadasz żadnego konta Google
Ze strony http://www.google.pl/analytics/ wybierz “zarejestruj się teraz”. Przekieruje cię to na stronę gdzie w prawym górnym rogu klikniesz “załóż nowe konto Google”. Po przejściu rejestracji, konto Google Analytics założysz tak jak w drugim przypadku.

Jak obsługiwać Google Analytics?
Na początku mapa interfejsu Google Analytics na pewno ułatwi nam poruszanie się na stronie.

Chcąc przeprowadzić analizę internetową należy skupić się na jej 3 ważnych etapach:
• określenie celów strony internetowej, np. nacisk na sprzedaż produktów, angażowanie internautów, cel informacyjny
• wyznaczenie wskaźników sukcesu witryny np. liczba użytkowników, którzy wzięli udział w konkursie na stronie
• przeprowadzenie analizy pod kątem celów i ich wskaźników.

Google Analytics pozwala nam tworzyć różnego rodzaju raporty. Jednak kilka z nich jest szczególnie ważnych i przydatnych:
• analiza źródeł ruchu internetowego
Pozwala nam ona określić, jakie kanały zdobywania ruchu internetowego są najbardziej efektywne i czy powinniśmy skupić na nich swoje dalsze działania.
• analiza treści
Pozwoli nam w przyszłości wybierać te treści, które są bardziej przyciągające dla użytkowników, na których nam zależy.
Aby sprawdzić, które z naszych podstron są najbardziej popularne i na których z nich spędzono najwięcej czasu wybieramy zakładkę „treść”, następnie „zawartość witryny” i „strony”.
• analiza realizacji celów
Pomaga określić, które źródła ruchu internetowego w największym stopniu przyczyniają się do realizacji celów naszej witryny. Najlepiej ją wykonać przez “Raportowanie niestandardowe”.

2. Optymalizacja SEO witryny
Na pewno zależy nam, aby internauci mogli łatwo wyszukać naszą stronę w Internecie. Optymalizacja SEO witryny (ang. Search Engine Optimization), zwana inaczej pozycjonowaniem, pozwala na zwiększanie widoczności naszej strony w wyszukiwarkach. Czynność ta polega na podlinkowaniu słów i fraz kluczowych do tekstu na danej stronie. Jest to zabieg stosunkowo długotrwały, może trwać kilka tygodni, miesięcy, a przy bardziej popularnych, przez co trudnych branżach, nawet lat. Może zniechęcać nas ten fakt oraz to, że ciężko zobaczyć miarodajne efekty z pracy pozycjonera. Google co jakiś czas przeprowadza zmiany w tzn. indeksie, czyli bazie danych wszystkich swoich linków. Oznacza to, że po takiej zmianie np. strona będąca w pierwszej dziesiątce na dane słowo kluczowe może już być znacznie niżej w rankingu lub wręcz odwrotnie. Pomimo tego warto zwrócić uwagę na pozycjonowanie. Proces ten nie polega jedynie na zwiększeniu pozycji w wyszukiwarce, ale również na wygenerowaniu liczniejszego ruchu na stronie www. Bez wątpienia nasza witryna stanie się przez to łatwiej dostępna dla internautów. Działania te możemy próbować amatorsko wykonać sami, ale lepszy wynik osiągniemy, jeśli zlecimy je firmie specjalizującej się w tego typu usługach. Posiadają oni własny zbiór linków i wiedzą jakie słowa kluczowe będą dla nas najbardziej trafne. Odnośnie kosztu serwisu to może się on bardzo wahać. Wszystko zależy od tego, ile sami możemy zainwestować w optymalizacje SEO. Zalecana minimalna kwota to 500 zł miesięcznie i nie warto zaprzątać sobie głowy tańszymi odpowiednikami, bo będą to działania bardzo nieefektywne w stosunku do naszych oczekiwań.

3. Integracja z social media (Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest, itd.)
Dziś każdy wie, że obecność w social media to konieczność, która odpowiednio zorganizowana generuje same korzyści. To, na którym z portali społecznościowych postanowimy zaistnieć, zależy od tego, gdzie znajdują się nasi odbiorcy docelowi i do czego danej platformy chcemy używać. Każda z nich ma inne funkcje i innych użytkowników. Jeśli zdecydujemy się na prowadzenie kilku kont w różnych serwisach społecznościowych, opłaca się zintegrować je razem i obsługiwać z jednego miejsca czyli tzn. dashboardu (przykładowo Hootsuite). Pozwoli nam to sprawniej monitorować i kontrolować konta, oraz oszczędzić czas publikując treści jednocześnie na kilku portalach.

Wszelkie nasze informacje mogą rozprzestrzeniać się tam samoistnie, wszystko to za sprawą ogromnej rzeszy ludzi, którzy poniekąd mogą przyczynić się do promowania naszej firmy. Integracja strony www z social media pozwoli niejednokrotnie na błyskawiczne przekierowanie użytkownika z platformy na naszą stronę www. Zamieszczając na nich link na swoją główną witrynę spowodujemy zatem zwiększenie na niej ruchu, czyli oddziałujemy też pozytywnie na pozycjonowanie strony.

4. Newsletter
Aby rozpocząć e-mail marketingu musimy zebrać listę kontaktów, do których będziemy wysyłać swoje promocyjne wiadomości. W tym celu należy zainstalować na swojej stronie formularz zapisu do newslettera. Zbieranie adresów e-mail to jednoczesne zbieranie danych osobowych, dlatego jest ono uregulowane prawnie ustawą o ochronie danych osobowych. Z tego powodu najlepiej jest robić to za pośrednictwem firmy, która się w tym specjalizuje jak np. GetResponse lub freshmail.pl. Po założeniu u nich swojego konta, najpierw wybieramy szablon formularzu zapisu (możemy go potem dowolnie edytować). Określamy, jakie dane mają nam udostępniać internauci. Może to być sam adres e-mail, ale też imię i nazwisko, wiek czy płeć. Pozwoli nam to lepiej targetować naszych odbiorców. Aby uniknąć fałszywych rejestracji można wprowadzić opcje potwierdzenia zapisu po kliknięciu linku w pierwszym wysłanym przez nas mailu.

Stworzony przez nas formularz zapisu posiada kod, który wklejamy na swoją stronę w miejscu gdzie ma się on pojawić. To, gdzie umieścimy na stronie nasz formularz ma wpływ na liczbę zapisujących się. Jeśli będzie on w słabo widocznym miejscu, nie dziwmy się, że nasza lista kontaktów będzie mała.
Wszystkie zapisane do newslettera osoby będą automatycznie zapisane w bazie naszego usługodawcy. Kontakty do swojej bazy newslettera możesz zbierać też poprzez bazę danych ze swoich innych kont lub wykupić dodatkowe bazy, aby zwiększyć ilość swoich potencjalnych odbiorców. Dodatkowo portale społecznościowe jak np. Facebook wprowadzają możliwość dodania aplikacji zbierającej kontakty do newslettera.

Prowadząc e-mail marketing ważny jest nie tylko kontent wiadomości. Należy też upewnić się, że wysyłany mail był automatycznie dostosowywany do wyświetlacza urządzenia, na którym będzie otwierany. Ponad 80% osób posiadających smartfony wykorzystuje je do sprawdzania swojej poczty. Nie traćmy wiec tych odbiorców.

5. Kampania reklamowa AdWords i Facebook CPC
Aby jeszcze bardziej zwiększyć grono osób zaglądających na twoją stronę można rozpocząć kampanię z wykorzystaniem reklam Google AdWords lub Facebooka. Ich koszt nie jest stosunkowo wysoki, co na początku naszego istnienia w sieci na pewno jest dla nasz ważne. Obie opierające się na opłatach typu CPC (cost per click) lub CPM (cost per immpesion). W opcji CPC koszt jest naliczany tylko za te reklamy, które zostaną kliknięte, a w CPM kwota płatności jest za 1000 wyświetleń danej reklamy. Dodatkowo, w każdym momencie możemy zatrzymać i wznowić wyświetlanie naszych reklam, co umożliwia nam całkowitą kontrolę nad naszymi płatnościami.

Reklamy AdWords to tzn. linki sponsorowane, które wyświetlają się w górnej części wyszukiwanych pozycji oraz na bocznej ścianie Google. Aby stworzyć swoją kampanię należy najpierw zalogować się na stronie AdWords przy użyciu swojego adresu Gmail lub innego adresu e-mail. Wybieramy swój dzienny budżet na reklamy (po jego przekroczeniu reklama nie będzie dłużej wyświetlana). Dodatkowo wybieramy słowa klucze, na które nasza reklama ma się wyświetlać. Może nam w tym celu pomóc narzędzie Google’a: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal. Proponuje ono powiązane frazy i pokazuje statystyki ich wyszukiwania. Po tym etapie przyjdzie czas na tworzenie naszej reklamy. Reklama składa się z nagłówka (max. 25 znaków ze spacjami), dwóch linii (35 znaków każda), wyświetlanego adresu (35 znaków) oraz docelowego adresu (1024 znaki). Gdy już wszytko będzie gotowe pozostaną nam jedynie kwestie finansowe. Mamy dwie opcje: płatność automatyczną (pobieraną z naszej karty kredytowej po 30 dniach korzystania z reklam) oraz płatność ręczną (płacimy zwykłym przelewem lub kartą kredytową zanim nasze reklamy zaczną być emitowane).

W przypadku kampanii reklamowych na Facebooku sytuacja jest bardzo podobna. Po zalogowaniu się na swoje konto przechodzimy przez 3 etapy:
1. Tworzymy swoją reklamę (25 znaków na tytuł, 135 na tekst reklamy, grafika 110x80px.)
2. Określamy jej odbiorców (np. konkretne miasto, płeć, wiek, zainteresowania)
3. Ustalamy sposób płatności i model rozliczeń (CPC lub CPM)
Po wdrożeniu wszystkich pięciu elementów do swojej strony na pewno w niedługim czasie nabierze ona rozpędu, a ty zyskasz jeszcze więcej nowych klientów.


Autorka artykułu:
Arletta Mędrzyk


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.