Optymalizacja treści pod wyszukiwanie głosowe
Wyszukiwanie głosowe to trend, którego nie można lekceważyć.
Wyszukiwanie głosowe to trend, którego nie można lekceważyć.
Z wyszukiwania głosowego można korzystać na wiele sposobów. Najłatwiejszy z nich to po prostu wydawanie poleceń głosowych bezpośrednio w wyszukiwarce. Ale opcji jest więcej. Można korzystać z aplikacji obsługujących wyszukiwanie głosowe. Tak właśnie działa między innymi Asystent Google. Co potrafi aplikacja, którą pobrało ponad 100 mln użytkowników?
Bot odpowiada na zadane pytania prowadząc dwustronną konwersację, wyszukuje informacje w sieci, uruchamia aplikacje, których potrzebujemy i znacznie więcej. I rzeczywiście użytkownicy wykorzystują te opcje! Wyniki przytoczone przez IAB Polska, wyraźnie pokazują, że badani korzystają z funkcji głosowych do obsługi nawigacji, do wyszukiwania informacji w internecie i do sterowania funkcjami telefonu. Jak zatem odpowiedzieć na ten stale popularyzujący się trend, jakim jest wyszukiwanie głosowe?
Zasadniczo optymalizacja strony pod wyszukiwanie głosowe nie odbiega mocno od optymalizacji standardowej. Audyt techniczny, wyeliminowanie błędów, optymalizacja wewnętrznych linków, publikacja treści wysokiej jakości i inne tego typu działania to podstawa. To nad czym trzeba się pochylić to analiza słów kluczowych. Przede wszystkim znaczenie zyskują frazy long tail. Jednak na tym nie koniec.
Trzeba też zwrócić uwagę na to, że użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego zadają pytania w sposób charakterystyczny dla naturalnego wypowiadania się. Oznacza to, że wypowiadają więcej słów niż byliby skłonni napisać. Z drugiej strony zadawane pytania są bardzo często bardzo konkretne i precyzyjne, a nasze treści muszą na nie trafnie odpowiadać! Z czym wiąże się to w praktyce? Przede wszystkim z tym, że teksty powinny nabrać naturalnego, bliskiego konwersacji stylu.
Poza pytaniami jak?, kto?, kiedy?, w wyszukiwaniu głosowym pojawia się dużo pytań związanych z lokalizacją. Gdzie znajdę…? Gdzie kupię? Pokaż najbliższy… itd. Zatem bardzo ważne jest poprawne oznaczenie lokalizacji firmy, publikacja wirtualnych wizytówek i kładzenie nacisku na pozycjonowanie lokalne.
Oto co się stanie, gdy zapytamy wyszukiwarkę o najbliższy hotel:
Z kolei na pytanie gdzie mogę kupić żwirek dla kota? Asystent Google odpowiada udało mi się znaleźć kilka miejsc typu sklepy w pobliżu!
Większość wyszukiwań głosowych odbywa się za pośrednictwem smartfonów. Jest to zrozumiałe, bo opcja ta jest szczególnie wygodna gdy idziemy ulicą, jedziemy samochodem i zawsze wtedy, gdy nie mamy warunków do wygodnego i bezpiecznego przeglądania internetu. Tymczasem wystarczy nacisnąć ikonkę mikrofonu. Z kolei w momencie, gdy siedzimy przed komputerem dużo łatwiej jest nam operować klawiaturą i myszką. Poza tym wyszukiwanie głosowe w miejscu pracy lub nauki może być kłopotliwe i krępujące. Skoro więc z opcji voice search najczęściej korzysta się na urządzeniach mobilnych, to przystosowanie strony do mobile jest w tym wypadku kluczowe. Szybkość ładowania witryny, przyjazny interfejs czy też właściwe skalowanie grafik i tekstów to absolutne minimum.
Pozostaje pytanie czy należy całkowicie zmieniać strategię optymalizacji strony pod wyszukiwanie głosowe? W tym momencie nie ma takiej potrzeby, ale biorąc pod uwagę kierunek rozwoju Google i innych wyszukiwarek, warto mieć ten trend na uwadze i powoli wprowadzać odpowiednie zmiany. Tym bardziej, że dostosowanie strony pod wyszukiwanie głosowe nie wymaga jej zupełnego przemodelowania. Za to bez wątpienia pozwoli wyprzedzić konkurencję w walce o klienta.
Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!
Send this to a friend