W związku z rosnącą świadomością ekologiczną w naszym kraju, każda osoba pracująca w marketingu powinna również taką posiadać. Jakich błędów unikać? Czy można poprowadzić swoje kampanię i wypuścić takie produkty, aby uniknąć wpadek?

Czym jest eko-marketing?

W wielu źródłach możemy przeczytać, iż eko-marketing to przede wszystkim próba zrozumienia zmian zachodzących w naszym środowisku. Niestety, taka definicja nie jest wystarczająca. Wdrażanie ekologii do marketingu to przede wszystkim podjęcie poważnej decyzji o próbie zmiany myślenia naszej marki. Musimy zacząć dostrzegać wszystko, co nas otacza, co produkujemy, a nawet z kim współpracujemy.

Wprowadzając eko-marketing do swoich działań, potrzeba dużo cierpliwości, przemyślanych działań i myślenia o wszystkich detalach. Wszystko do momentu, aż stanie się on codziennością.

Ekologia a technologia

Jakikolwiek rodzaj ekologii związany jest również z rozwojem nowych technologii. Te zaś, jak wielu z nas wie, nie zawsze są przyjazne środowisku. Dlatego tak ważna w szerzeniu i promocji działań o charakterze ekologicznym jest także produkcja.

Potencjalny klient nie zaufa marce, który szczyci się dbałością o środowisko, jeżeli firma znajduje się obok wielkiego wysypiska śmieci, albo współpracuje z marką testującą swoje produkty na zwierzętach. Zanim zdecydujemy się wejść w środowisko “zielonych”, przyjrzyjmy się na początek technologii. Sprawmy, aby samochody, którymi się poruszamy i dowozimy nasze produkty, nie wyrządzały szkód. Na rynku jest obecnie wiele pojazdów “eco friendly”, promujmy też dojeżdżanie rowerem do miejsca pracy, korzystajmy z odnawialnych źródeł energii. Ładowarki na prąd, zamieńmy na te, które działają pod wpływem światła słonecznego. Być może niebawem stanie się to codziennością, gdyż już dziś zarówno Google, jak i Apple twierdzą, że chcą w przyszłości czerpać jedynie ze źródeł odnawialnych. Poza tym, korzystanie z rozwiązań jakimi są, m.in. panele solarne, możemy również zaoszczędzić sporo pieniędzy w stosunku roku.

O czym warto pamiętać wprowadzając eko-marketing?

Najwłaściwsza wydawałaby się odpowiedź: “o wszystkim”. Jednak my, wypunktowaliśmy dla Was kilka najważniejszych kwestii:

  • Technologia

O technologii pisaliśmy już trochę wyżej. Jednak jest ona jednym z najistotniejszych elementów bycia eko. Wszystko dlatego, iż podczas powszechnie znanych metod produkcji, generujemy ogromną ilość odpadów różnego typu. W dodatku, jeżeli nasza firma korzysta z wielu urządzeń technologicznych – lampy solarne mogą być dobrym rozwiązaniem. Co prawda, nie jest ono tanie, ale na pewno dość szybko się zwróci, ponieważ zniwelujemy kwotę na rachunku za prąd.

Twórzmy sprzęty na długie lata, a nie kilka miesięcy. Poprzez swoje działania, w tym również rozwiązania technologiczne, powinieneś zachęcić konsumenta do tego, aby on również spojrzał łaskawym okiem na środowisko.

  • Produkt

Przede wszystkim należy obiektywnie stwierdzić czy to, co możemy zaoferować klientowi rzeczywiście jest ekologiczne. Jeżeli tak, testujmy go w sposób humanitarny, bez narażania zdrowia zwierząt czy ludzi.

Jeżeli sam dostrzegasz, że coś nie jest zgodne z zasadami wyznawanymi przez “zielonych”, to konsumenci również to dostrzegą. postaraj się wówczas zmienić to w miarę swoich możliwości. Ewentualnie zaznacz na opakowaniu, że z roku na rok, próbujecie zmieniać się na lepsze w kwestii środowiska naturalnego.

źródło: nanowosmieci.pl
  • Opakowanie

Nie mamy na myśli tu wyłącznie plastiku i lakierowanych opakowań tekturowych. Czasem nawet najmniejszy element opakowania może okazać się kością ekologicznej niezgody. Zwróć uwagę na najmniejsze detale. Zastanów się z jakich surowców zostało wykonane opakowanie, a nawet jaką metodą był ten surowiec pozyskiwany. Przemyśl także kwestię zabezpieczenia produktu przed otwarciem, uszkodzeniem, etc. Jeżeli Twoje opakowanie jest w 100% wykonane z naturalnych materiałów, ale oprócz tego owinięte zostało folią – cała ekologia na nic.

Powtarzamy raz jeszcze – każdy detal ma znaczenie!

Dobry przykład opakowań wykonanych z kartonu uzyskanego z recyklingu daje firma Resibo. Opakowania tej firmy są ładne i niemalże w 100% ekologiczne.

źródło: admonkey.pl
  • Współpraca i eko-marketing

Jeżeli Twój produkt jest już ekologiczny – nie zepsuj tego złą współpracą. Wybierając firmy, influencerów i dziennikarzy – postaraj się, aby swoim wizerunkiem nie zaprzeczali promowanym przez Ciebie wartościom. Dowiedz się czy postawa i treści, które prezentują są zgodne z wcześniej założonym przez Ciebie planem.

Przykładem influencera walczącego o ekologię, a także budującego rezerwat przyrodniczy na rzece Bug jest Łukasz Długowski, który prowadzi blog mikrowyprawy.com.pl/blog.

źródło: instagram.com/mikrowyprawy
  • Udział w akcjach promocyjnych

Ten punkt łączy się z poprzednim. Jednak, dając przykład innych – stań się dobrym wzorcem. Bierz udział w akcjach proekologicznych, kampaniach społecznych, a nawet organizuj wydarzenia wspierające działania na rzecz ochrony środowiska. Dzięki temu nie tylko Twoja firma zacznie szerzyć pozytywne postawy względem natury, ale także zyskasz wiarygodność w oczach klientów.

Oczywiście podczas takich eventów, postaraj się, aby serwowane przez Ciebie gadżety również miały charakter ekologiczny, a jeżeli planujesz rozdawanie ulotek – niech zostaną wykonane z materiałów, które można poddać recyklingowi.

źródło: sklep.ekologiczna-torba.pl
  • Unikaj wpadek

Nie, nie dla wszystkich jest to oczywiste. Wiele firm odnotowało spadek w sprzedaży poprzez wpadkę w kwestii ekologii – nawet tworząc kampanie proekologiczne!

To oczywiście tylko nieliczne z punktów, na które powinieneś zwracać uwagę. Jednak na pewno są najistotniejsze. Dzięki tym krokom wprowadzenie eko-marketingu stanie się rzeczywistością.

Wpadki w kampaniach proekologicznych znanych marek

  • Żywiec Zdrój

Co prawda w tej kampanii marketingowej nie tylko dostało się samej marce, co Martynie Wojciechowskiej, która jest ich ambasadorką. W jednym ze swoich słynnych wpisów na mediach społecznościowych, podróżniczka napisała o zaletach plastiku. Została oczywiście za to zbojkotowana przez internautów.

źródło: wiadomosci.wp.pl

Jeżeli mowa o samej Wojciechowskiej, to już nie jest jej pierwsza wpadka, gdyż reklamuje ona także kosmetyki firm: Pantene, Origins, L’Oreal, które są testowane na zwierzętach. Można to łatwo sprawdzić, wchodząc między innymi na raport organizacji PETA.

Trzeba jednak przyznać, że producent wody mineralnej Żywiec Zdrój, wyszedł z tej opresji, chociażby poprzez wydanie oświadczenia na temat planów o ograniczeniu produkcji plastiku do minimum.

  • Coca-Cola

Wpadkę ekologiczną zaliczyli także producenci napoju gazowanego Coca-Cola. Nie tak dawno, koncern postanowił rozesłać puste butelki do influencerów, dziennikarzy i znanych osobowości. Do butelki została dołączona prośba o wyrzucenie butelki do odpowiedniego pojemnika. Niestety akcja spotkała się z dużym sprzeciwem, a swoją opinię na ten temat wyraziła również organizacja GreenPeace.

źródło: facebook.com

Na screenie możemy również zauważyć początek komentarza, w którym Coca-Cola tłumaczy, że ich intencje zostały odebrane zupełnie inaczej niż zakładali. Jednak trudno uwierzyć w proekologiczne intencje marki, która jest na czele tych firm, które generują najwięcej plastikowych odpadów.

  • Viva

Kolejną nieudaną próbą, jest wydanie czasopisma “Viva” w edycji ekologicznej. Niestety problem tkwi w tym, że jako czasopismo luksusowe, także ten egzemplarz wydany został na papierze lakierowanym. Do tego wydania został dołączony dodatek, a to wszystko zostało otoczone plastikowym opakowaniem. Mimo tego, czasopismo stara się być proekologiczne o czym świadczy chociażby zakładka na ich stronie internetowej.

źródło: viva.pl

Warto również w tym miejscu przypomnieć kampanię, o której było głośno. Powstała ona przy współpracy czasopisma “VIVA” i IQ marketingu.

Udane kampanie w eko-marketingu

  • IKEA

Na pochwałę zasługuje także IKEA. Jej działania ekologiczne maja swoje odbicie w każdym działaniu. Wiele fabryk wyposażonych jest w panele słoneczne, a produkcja plastikowych opakowań ma całkowicie zniknąć. W dodatku otwierają się na recykling, także swoich produktów. W dodatku wszystkie działania proekologiczne, to właśnie jedna ze strategii marki, którą dumnie nazwali: “People&Planet Positive”.

źródło: kompan.pl

IKEA, to dobry przykład marki, która nie tylko chce edukować w kwestii ekologii, ale także staje się dobrym przykładem, z którego inne marki mogą czerpać.

  • Burberry

Ta marka również zasługuje na uznanie w kwestii ekologii. Daje dobry przykład innym markom odzieżowym, jak również firmom wytwarzającym produkty w nadmiarze. Marka Burberry wysyła również rzeczy, które się nie sprzedają do recyklingu, a zatem wytwarza je z materiałów, które się do tego nadają. Dodatkowo, nie tak dawno zrezygnowali oni również z produkcji futer naturalnych. Jak czytamy w czasopiśmie Viva, firma ta powołała nawet nowy oddział do spraw ekologii i zamierza zamienić plastik na ekologiczne odpowiedniki. Zdecydowanie ta firma, uznaje metodę małych kroczków, którą my również polecamy na początek.

Dlaczego warto troszczyć się o środowisko?

Oprócz pozytywnej opinii konsumentów i niewątpliwych korzyści płynących z polityki proekologicznej, istnieje jeszcze jeden aspekt – nasze dobro. O tym, w jak negatywny sposób działają odpady z plastiku, ubrań i paliw, nie trzeba dużo pisać. Codziennie jesteśmy zalewani zdjęciami, gdzie plastikowa słomka zabija jakieś zwierze lub dusi się w jednorazowej reklamówce.

Nasze działania marketingowe, jak również te wewnątrz firmy, które wpływają na jakoś usług, środowiska i powietrza – na pewno przyniosą korzyści w każdym aspekcie naszego życia. Wystarczy wdrożyć drobne zmiany – efekty przyjdą szybciej niż myślimy!


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu