Piłkarskie Mistrzostwa Świata w Brazylii zdominowały Facebooka – taki wniosek płynie z lektury czerwcowych Fanpage Trends od Sotrender. Skutki mundialowej gorączki widać na kilku płaszczyznach facebookowej rzeczywistości.
Obama jak Suarez
Nie znaczy to jednak, że polscy facebookowicze nie dostrzegali innych wydarzeń. Do takich należały z pewnością Dzień Dziecka oraz wizyta prezydenta Stanów Zjednoczonych Baracka Obamy podczas obchodów 25-lecia pierwszych wolnych wyborów po upadku socjalizmu. 1 czerwca co piąty post nawiązywał do święta wszystkich dzieci. Z kolei tydzień, w którym amerykański prezydent przyleciał do Polski rozpalił użytkowników Facebooka tak samo, jak niedawny mundialowy „wyczyn” Luisa Suareza.
M jak Mundial
Przede wszystkim jednak internautów rozpalały emocje futbolowe. W czerwcu branża sportowa po raz pierwszy zanotowała więcej zaangażowanych użytkowników (1,4 mln) niż profile związane z muzyką (1,2 mln). Słowo „Mundial” znalazło się w ponad 4-ech tysiącach wpisów opublikowanych od inauguracji Mistrzostw, a hashtag #Mundial2014 był drugim najczęściej używanym w czerwcu. Ponadto wskaźnik Interactivity Index stron związanych z piłką nożną był w minionym miesiącu 2-krotnie wyższy niż w przypadku pozostałych stron.
Jak odnotowują twórcy Fanpage Trends, na sukces profili sportowych pewien wpływ miały też występy naszych tenisistów podczas londyńskiego Wimbledonu, a także początek przedsezonowych przygotowań Justyny Kowalczyk.
Czerwiec obfitował w… fuzje i przejęcia
Miniony miesiąc przyniósł również kilka kolejnych przypadków połączenia polskich fanpejdży światowych marek z globalnymi profilami. Jak to często bywa, tego typu „fuzje” znajdują odbicie w różnej maści rankingach – Pepsi dzięki połączeniu z globalnym profilem awansowało o 217 miejsc w rankingu najbardziej angażujących marek; liczba fanów National Geographic wzrosła o 68% i dzięki temu fan page awansował o 4 pozycje w rankingu stacji telewizyjnych (obecnie na 14. miejscu); największym beneficjentem okazała się jednak Nutella, której liczba fanów w wyniku połączenia wzrosła o 191%, a jej profil dzięki temu awansował aż o 16 miejsc w kategorii Żywność. Sukcesy Nationa Geographic i Nutelli widać zresztą na czerwcowej infografice od Sotrender – wraz z profilem Warner Bros. Polska były to profile, które – teoretycznie – „pozyskały” najwięcej fanów w ubiegłym miesiącu.
Oczywiście jak przypomina Sotrender – połączenie polskiego profilu z globalnym odpowiednikiem nie gwarantuje samych wzrostów, bowiem scenariusz może ułożyć się odwrotnie. Wszystko zależy od tego, czy liczba polskich fanów przepisywanych z profilu międzynarodowego do polskiego przewyższy liczbę zagranicznych fanów odpisywanych z polskiego na międzynarodowy profil.
Książęce uważne jak nigdy
Niespodzianką może być ranking najbardziej „uważnych” marek, czyli tych, które reagowały na największy odsetek postów publikowanych przez użytkowników na ich tablicach. Tym razem zwyciężyła marka piwa Książęce, ze 100-procentową skutecznością. Tuż za nią uplasowały się heyah i Netia.
Doskonałe statystyki z maja, jeśli chodzi o szybkość odpowiedzi, utrzymał Plus. Wynik 2 minuty 56 sekund jest wprawdzie nieznacznie gorszy niż ten z poprzedniego miesiąca, ale to wciąż poniżej granicy 3-ech minut. Za plecami lidera status quo – T-Mobile oraz Play 4U.
Czerwcowe podsumowanie najważniejszych wydarzeń na polskim Facebooku do przeczytania na blogu Sotrender, a pełne Fanpage Trends z minionego miesiąca dostępne tutaj.
Poniżej czerwcowa infografika od Sotrender.
Czytaj na następnej stronie:
Czerwcowe Sotrender Research Insight
Co się wyświetla, a co angażuje?
Czerwcowa edycja Fanpage Trends to również kolejna odsłona analizy Sotrender Research Insight. Po raz kolejny pod lupę wzięto wpływ zmian w facebookowym algorytmie filtrowania treści na zasięg i zaangażowanie generowane przez poszczególne typy wpisów. Analizie poddano 12 tysięcy postów opublikowanych w czerwcu na 300 polskich profilach, z których każdy liczył co najmniej tysiąc fanów.
Jakie wnioski płyną z analizy? Z punktu widzenia zasięgu organicznego (ściślej mówiąc, organiczny sensu stricto oraz wirusowy), najefektywniejsze były statusy tekstowe, bowiem docierały do liczby użytkowników odpowiadającej blisko 20% ogólnej liczby fanów. Nieco słabiej pod tym względem wypadły wpisy zawierające linki, natomiast najsłabiej – posty ze zdjęciami.
Zupełnie inaczej prezentowały się statystyki w przypadku płatnego zasięgu, bowiem pod tym względem to właśnie zdjęcia wypadły zdecydowanie najlepiej, a statusy tekstowe – najgorzej. Nieźle wypadły również sponsorowane posty wideo. Cóż to oznacza? Być może to, że administratorzy dużo chętniej decydują się na promowanie wpisów ze zdjęciami. Jest to tym bardziej możliwe, że…
Zdjęcia to najbardziej angażujące posty na Facebooku
Różnica między poziomem zaangażowania generowanego przez posty opatrzone obrazkiem czy fotografią, a pozostałymi typami wpisów jest bardzo duża. W przypadku zdjęć, statystycznie dwóch na stu użytkowników, którym wyświetlony został taki post, wykonało jakąkolwiek aktywność. Pozostałe typy postów zanotowały 4-krotnie słabszy wynik. Nie dziwi zatem, że zdjęcia mocno zyskują dzięki płatnemu zasięgowi.
Poza tym, warto zauważyć, że zdjęcia niezmiennie pozostają najchętniej publikowanymi treściami na facebookowych profilach. Spośród wszystkich 12 tysięcy wpisów przeanalizowanych w ramach czerwcowego Sotrender Research Insight, aż 40% stanowiły właśnie różnej maści wpisy obrazkowe.
Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!