W zderzeniu z nagraniami wideo, atrakcyjnymi wizualnie grafikami i przyciągającymi uwagę tekstami – podcasty wydają się stać na straconej pozycji. Nic bardziej mylnego. W podcastach drzemie ogromny potencjał. Wystarczy go odkryć!

Choć podcasty są rozrywką znaną już od kilku lat, to wciąż nie cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony marketerów. Właśnie dlatego tylko nieliczne badania marketingowe są im poświęcone. Badaniem traktującym o podcastach, o którym warto wspomnieć, jest sonda zrealizowana na zlecenie Storytel w 2018 roku. To z niej dowiadujemy się, że co piąty użytkownik internetu w wieku od 19 do 49 lat deklaruje, iż słucha podcastów przynajmniej raz w miesiącu. Oznacza to, że mamy do czynienia z kilkoma milionami osób, którym taka forma odbioru treści nie jest obca! Badanie pokazało też, że im młodsi słuchacze, tym większe zainteresowanie podcastami. Słuchają ich dla rozrywki oraz w celach edukacyjnych. Ponadto najchętniej sięgają po nie mieszkańcy dużych miast. To sprawia, że podcasty są doskonałym sposobem na dotarcie do wielu odbiorców, niejednokrotnie z bardzo wąskich grup.

Fenomen podcastów

Ogromną zaletą podcastów jest fakt, że konsumpcji treści w formie audio nie trzeba poświęcać się w pełni, jak choćby podczas lektury artykułu. Tym samym można słuchać nagrania prowadząc samochód, sprzątając, gotując, biegając i wykonując wiele innych, codziennych czynności. Jednak co ciekawe, to że można ich słuchać niejako „przy okazji” paradoksalnie sprawia, że przyciągają one uwagę odbiorców na o wiele dłużej niż teksty czy wideo i bardzo angażują. Podcasty są też bardziej osobiste, a marka zyskuje ludzką twarz. Emocje słyszane w głosie nagrywającego, charakterystyczny styl komunikacji i charyzma wzbudzają zainteresowanie i szybko zapadają w pamięć.

Warto wziąć pod uwagę wykorzystanie podcastów we własnej strategii marketingowej także dlatego, że jest to narzędzie komunikacji nie wyeksploatowane w takim stopniu jak inne media. W Polsce wciąż konkurencja na tym polu jest stosunkowo mała, więc można się przebić i zostać zauważonym. W dodatku warto pamiętać, że to nie tylko narzędzie ściśle content marketingowe – dzięki podcastom można budować pozytywny wizerunek marki oraz pozycję eksperta w branży, można tworzyć własną społeczność, angażować do współpracy gości, pozyskiwać sponsorów i wiele więcej. A to wszystko stosunkowo niewielkim kosztem i nakładem pracy oraz czasu.

Świetny podcast w kilku krokach

Chcąc wykorzystać podcasty w komunikacji marketingowej trzeba pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim, tak jak w przypadku wszystkich treści, trzeba zadbać by nagrania były wartościowe. Nachalne lokowanie produktu z pewnością się nie sprawdzi, choć oczywiście podcasty mogą być narzędziem sprzedażowym. Dlatego trzeba przeanalizować potrzeby odbiorców, wybrać ciekawy temat, zrobić dokładny research i przygotować plan. Kolejny krok to realizacja nagrania. Wysoka jakość dźwięku to podstawa. Liczy się też dobry montaż.

Mając wysokiej jakości nagranie można przystąpić do dystrybucji i promocji. Trzeba się postarać, by znalazło się ono w aplikacjach i wyszukiwarkach, takich jak choćby serwis Spotify, Google Podcast, Apple Podcasts, w mediach społecznościowych, a nawet na YouTube. Wiele osób decyduje się na umieszczenie podcastów właśnie tam, wraz ze statycznym obrazem. To dobre rozwiązanie, gdyż wielu użytkowników internetu traktuje YouTube jako odtwarzacz mediów, nie zawsze skupiając się na obrazie. Chcąc zaskarbić przychylność odbiorców należy również dbać o regularność publikowania kolejnych nagrań. Dobrym pomysłem jest też zapraszanie do udziału w nagraniach gości. Bez wątpienia przyciągnie to nowych odbiorców.  Oczywiście o jakości podcastów świadczy wartość przekazywanych treści, dopasowanych do oczekiwań słuchaczy oraz ich przystępna, atrakcyjna forma prezentacji. Czy to się udaje należy na bieżąco weryfikować, mierząc efekty pracy. Pewne jest jednak, że warto postarać się podbić serca słuchaczy.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu