Loterie i konkursy to skuteczne narzędzie marketingowe. Zawiłości prawne mogą jednak skutecznie zniechęcić do organizacji loterii. Bezpiecznym rozwiązaniem jest skorzystanie z certyfikowanej aplikacji.

Loteria to teoretycznie proste narzędzie służące do zaangażowania konsumentów i zwiększenia sprzedaży. Ludzie uwielbiają uczestniczyć w takich akcjach i czekać na łut szczęścia przy losowaniu. Dzięki temu dobrze zorganizowana loteria z atrakcyjnymi nagrodami to murowany sukces. Niestety (dla organizatorów) przeprowadzenie loterii wcale nie jest proste. Nie wystarczy, że „sierotka” wylosuje z koszyka nazwiska zdobywców nagród. Każde losowanie musi spełniać szczegółowe wymagania określone w ustawie o grach hazardowych. Szczegóły ustawy często się zmieniają (czasem w trybie pilnym, jak przy słynnej aferze hazardowej) i osobie nie będącej prawnikiem trudno jest nad tymi zmianami nadążyć. Ostatnia nowelizacja ustawy o grach hazardowych miała miejsce na początku tego roku. Na organizatorów loterii czyhają zatem kruczki i niuanse prawne. Czy należy więc porzucić myśl o takiej akcji promocyjnej? Niekoniecznie. Z pomocą może przyjść technologia informatyczna. Zanim przejdziemy do opisu takiego rozwiązania, zastanówmy się, kiedy w ogóle warto o tym pomyśleć.

Czy to loteria czy to konkurs?

Jak rozróżnić, czy to co organizujemy to konkurs czy gra losowa? Kryterium jest bardzo proste. Jeśli na którymkolwiek etapie akcji występuje element losowy, to mamy do czynienia z grą losową i musimy stosować się do ustawy. Jeśli natomiast o wygranej decydują wyłącznie umiejętności uczestników i ocena jury, to jest to konkurs i ustawą nie musimy się przejmować. Na przykład jeśli zadaniem uczestników jest coś narysować i wygrywa ta osoba, której rysunek najbardziej spodoba się jury to mówimy o konkursie. Ale jeśli z wybranych przez jury dziesięciu najlepszych rysunków losowany jest zwycięzca głównej nagrody, to zabawa jest już grą losowa. Zatem zarówno jeśli mamy „czystą” loterię, jak i konkurs z elementami losowymi, musimy pamiętać o obostrzeniach ustawy.

Aplikacja losująca

Pomocą w organizacji loterii promocyjnej może być aplikacja losują, taka jak mQube firmy Digital Virgo. Jest to program komputerowy, który jest częścią systemu do obsługi loterii. Jego działanie z punktu widzenia organizatora jest proste. Z danych uczestników, zapisanych na serwerze lub w pliku na lokalnym dysku, aplikacja losuje zwycięzców. Następnie zapisuje listę w pliku lub na serwerze. Może też automatycznie wysłać do wylosowanych osób SMS-y lub e-maile.

To co jest najważniejsze i na co trzeba uważać przy wyborze systemu losującego dzieje się pomiędzy załadowaniem listy wszystkich uczestników a otrzymaniem listy zwycięzców. To oczywiście losowanie. Ważne jest aby używany algorytm – generator liczb losowych – spełniał wymagania, czyli mówiąc krótko, żeby losowanie było naprawdę losowe. Bez tego taki program nie mógłby zostać użyty do przeprowadzenia loterii. W przypadku mQube losowość jest wystarczająca i aplikacja spełnia wymagania ustawy, czego dowodem jest to, że uzyskała certyfikat i rejestrację w dwóch różnych urzędach celnych na potrzeby trwających aktualnie loterii.

Jak widać programiści i technologie informatyczne nie tylko ułatwiają nam codzienne życie. W pewnym zakresie mogą rozwiązywać również problemy prawne.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu