Czym są retatgeting i remarketing? Jaka jest między nimi różnica? Co mają ze sobą wspólnego?

Szukając definicji remarketingu i retargetingu nietrudno o prawdziwy zawrót głowy! Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że terminy te są mieszane i używane zamiennie, nawet przez ekspertów z branży, choć nie do końca słusznie. Przyszedł więc czas, aby jasno odpowiedzieć na pytanie, czym jest remarketing, a czym retargeting, czym się od siebie różnią i w jakich aspektach są do siebie podobne.

Retargeting

Oglądałeś jeansy w sklepie internetowym, a potem widzisz je niemal na każdej stronie, na którą wchodzisz? To właśnie retargeting. Najprościej mówiąc jest to wykorzystanie reklamy displayowej, którą wyświetla się w różnych miejscach tym, którzy mieli kontakt z naszą stroną internetową oraz oferowanymi przez nas produktami lub usługami. Retargeting ma na celu zaangażowanie klienta po początkowej interakcji.

Dlaczego zazwyczaj nazywamy takie działania remarketingiem? Wszystkiemu winne jest Google. Program reklamowy Google Ads mianem remarketingu określa wszystkie działania wykorzystywane w celu powtórzenia kreacji reklamowych tym użytkownikom, którzy mieli do czynienia z naszą firmą. W ramach kampanii remarketingowej, która powinna być nazywana kampanią retargetingową, Google umożliwia statyczne i dynamiczne dopasowywanie kreacji reklamowych.

Kampanie retargetingową można uruchomić nie tylko w sieci reklamowej Google, ale też na Facebooku.

Remarketing

Czym zatem jest remarketing? Remarketingiem powinniśmy określać działania mające na celu nakłonienie dotychczas pozyskanych klientów do ponownych zakupów lub powtórnego skorzystania z usług i w tym celu najczęściej wykorzystuje się pocztę e-mail.

Nie należy jednak mylić remarketingu realizowanego z pomocą maila z e-mail targetingiem! E-mail targeting jest bowiem jednym ze sposobów na dotarcie do anonimowych użytkowników, którzy opuścili naszą witrynę bez dokonania akcji.

Grupa docelowa kampanii remarketingowych i retargetingowych

Korzystając z retargetingu naszym celem będzie powtórne dotarcie do osób, które odwiedziły naszą witrynę, ale nie wykonały oczekiwanej przez nas akcji i na przykład porzuciły koszyk. Tym samym jeszcze nie stały się naszymi klientami.

Remarketing jest skierowany do osób, które już są naszymi klientami i musimy im o sobie przypomnieć. Szczególnie ważne jest utrzymanie najlepszych klientów, którzy generują największe zyski. Warto sprawić, by zostali oni stałymi klientami.

źródło: shutterstock.com

Zalety retargetingu

Korzystanie z retargetingu pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy zainteresowali się naszą marką lub ofertą, ale z jakiegoś powodu nie zrealizowali konwersji. W ten sposób możemy maksymalnie wykorzystać ruch dostarczany na naszą witrynę. W dodatku możemy oddziaływać na niezdecydowanych klientów, którzy mają problem z podjęciem decyzji zakupowej.

Realizując kampanię retargetingową w oparciu o zachowania na stronie możemy precyzyjnie docierać z przekazem reklamowym do poszczególnych użytkowników. Dzięki temu mamy unikalną możliwość dokładnego personalizowania reklam.

Retargeting pozwala m.in.:

  • maksymalnie wykorzystać budżet reklamowy
  • zamykać sprzedaż
  • personalizować reklamy

Dobrze zrealizowana kampania retargetingowa to błyskawiczne działanie. Baner reklamowy powinien pojawić się niemal natychmiast, tak aby zapewnić potencjalnemu klientowi dodatkowy bodziec do dokonania zakupów.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że działania retargetingowe wpływają pozytywnie na wzmocnienie świadomości marki. Pojawiające się reklamy śledzące tworzą wrażenie dużej rozpoznawalności.

źródło: shutterstock.com

Korzyści płynące z remarketingu

Zapominanie o obecnych klientach jest ogromnym błędem wielu firm. Tymczasem zachęcenie „starego” klienta do ponownych zakupów jest o wiele łatwiejsze (i tańsze), niż pozyskanie nowego. Dlatego klientom, szczególnie tym, którzy zapewniają firmie najwyższe zyski, powinniśmy się regularnie przypominać.

Remarketing pozwala poinformować dotychczasowych klientów o nowych produktach i usługach, a także o promocjach. Podjęte działania umożliwiają nam także wykorzystanie potencjału cross-sellingu. Dobrym pomysłem jest rekomendowanie produktów w oparciu o dotychczasową historię zakupów.

Remarketing umożliwia m.in.:

  • pozostawanie w kontakcie z klientami
  • generowanie dodatkowego ruchu na stronie
  • sprzedawanie kolejnych produktów

Pamiętajmy, że dotychczasowi klienci, oczywiście jeśli poprzednie doświadczenia zakupowe były pozytywne, mają już zaufanie do naszej marki i oferowanych produktów lub usług. Ponadto są to osoby, które należą do grupy docelowej, do której kierujemy naszą ofertę. Nie możemy więc o nich zapominać.

Skutecznie przeprowadzone działania remarketingowe pozwolą wypracować lojalność klientów, a nawet pozyskać ambasadorów marki.

Remarketing i retargeting – pierwsze kroki

Decydując się na poprowadzenie kampanii retargetinowej z wykorzystaniem Facebooka należy umieścić na swojej stronie tzw. Piksel Facebooka, czyli fragment kodu, który pozwoli zidentyfikować wśród użytkowników portalu osoby, które trafiły na daną witrynę. Korzystając z mechanizmów dostępnych w Google Ads należy analogicznie umieścić tag remarketinowy w witrynie lub w aplikacji mobilnej.

Kolejny krok to analiza zebranych informacji i stworzenie grup odbiorców na ich podstawie. Dzięki temu możemy precyzyjnie skierować reklamy do osób, które wyświetlały konkretne podstrony. Możemy też zawęzić grupę w oparciu o inne dane, na przykład kryteria demograficzne.

W przypadku remarketingu (kierowanego do dotychczasowych klientów) również powinniśmy podzielić odbiorców według odpowiednich kryteriów. Możemy brać pod uwagę czas, kiedy poszczególni klienci dokonywali u nas zakupy, jaką wartość miały ich transakcje i wiele innych czynników.

Ostatni krok zarówno w przypadku remarketingu, jak i retargetingu, to przygotowanie ciekawych kreacji reklamowych i uruchomienie kampanii.

Podsumowanie

Zarówno remarketing, jak i retargeting mają wspólne cele i wykorzystują podobne metody działania. Choć trafiają do różnych grup odbiorców, to powinny funkcjonować równolegle i spójnie. Nie ma wątpliwości, że warto stosować obie strategie, aby w pełni wykorzystywać szanse na zwiększenie sprzedaży.