Artykuł znajduje się poniżej reklamy

Infografika to narzędzie marketingowe typu must-have. Dysponujemy coraz większymi ilościami danych, które odbiorcom trudno przyjąć w formie opisowej. Zobacz, jak skutecznie przekazać je obrazem.

Treści wizualne cieszą się niesłabnącą popularnością. Spędzamy godziny na Instagramie, kartkujemy gazety, oglądając same zdjęcia, a zamiast zagłębiać się w rozwlekłe raporty, wolimy rzucić okiem na kilka wykresów. Dużo łatwiej, niż czytać, jest nam po prostu patrzeć, bo obrazy rozumiemy od razu. 93% całej komunikacji człowieka to komunikacja niewerbalna – obrazy, ale też gesty, mimika, całe nasze otoczenie – więc tak naprawdę nie ma w tym nic zaskakującego. Skuteczność komunikacji obrazkowej potwierdzają m.in. badania neurologów z MIT, którzy odkryli, że odkrył, że mózg potrafi przetwarzać nawet takie obrazy, które widzimy bardzo krótko – wystarczy mu 13 milisekund.

Dlaczego lubimy infografiki?

Specjaliści od marketingu lubią infografiki przede wszystkim za skuteczność. Na ten efekt składa się kilka cech. Ułatwiają odbiór i zapamiętanie informacji, przyciągają uwagę i są chętnie udostępniane. Infografiki są też uniwersalne – można przedstawiać na nich procesy, porównania, cykle, zależności, zmiany w czasie, rozłożenie geograficzne i wiele innych danych. Czy można wyobrazić sobie lepszy sposób na przekazanie konsumentom swoich komunikatów?

Jak stworzyć dobrą infografikę?

Wybierz temat

Każda firma dysponuje danymi, którymi warto się podzielić.


Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy

W sieci jest również mnóstwo branżowych raportów, na których można oprzeć swoją infografikę. Jeśli nie możesz się zdecydować, zbierz na liście wszystkie propozycje lub zrób burzę mózgów z zespołem. Pamiętaj o najważniejszym – efekt ma zadowolić nie tylko Ciebie, ale też grupę Twoich odbiorców. Odpowiedz sobie więc na 3 kluczowe pytania:

  1. Kto szuka informacji na ten temat i czym te osoby się zajmują?
  2. Jakie efekty chcesz osiągnąć za pomocą tej publikacji?
  3. Co odbiorcy mają zrobić z infografiką, gdy już się z nią zapoznają?

Wybierz dane

Bardzo możliwe, że na początku wszystko będziesz uważać za niezbędne. Zastanów się wtedy, które informacje są ściśle związane z wybranym na początku zagadnieniem. W głównej mierze stawiaj na konkrety i nie odbiegaj od tematu, ale zostaw też miejsce na smaczki lub zaskakującą ciekawostkę. W zbieraniu danych będę pomocne:

Zainspiruj się

W Internecie można znaleźć mnóstwo przykładów, które pozwolą Ci odnaleźć własny styl. Przyglądaj się układom elementów, analizuj treści, szukaj niestandardowych rozwiązań.

Z infografikami dobrze radzi sobie np. serwis Pracuj.pl – w ich wykonaniu są proste i pradzo przejrzyste:

źródło: pollub.pl

Przykładem bardzo wyróżniającej się infografiki może być ta od Digit – aplikacji automatyzującej oszczędzanie:

źródło: columnfivemedia.com

Infografiki możesz wykorzystać również z przymrużeniem oka – jak autor analizy faz księżyca za pomocą… ciastek Oreo:

źródło: visual.ly

Zaprojektuj

Prace graficzne to kluczowy element, jednak wcale nie musisz być mistrzem Photoshopa, aby stworzyć estetyczną infografikę. Możesz skorzystać z bezpłatnych narzędzi online, które pozwalają złożyć ją z gotowych, edytowalnych elementów. Intuicyjne narzędzia online to np.:

  • Piktochart (narzędzie stricte do infografik i prezentacji)
  • Canva (uniwersalne narzędzie do wielu rodzajów grafik z duża bazą szablonów)
  • Crello (alternatywa dla Canvy)
  • Beam (błyskawiczne tworzenie wykresów)
  • Pixel Map Generator (narzędzie do ilustrowania danych geograficznych)

Trzymaj się zasady, że ma być prosto i przejrzyście, ale bez nudy. Zwróć szczególną uwagę na wielkość fontu oraz długość gotowej grafiki – nikt nie lubi wytężać wzroku ani scrollować w nieskończoność.

źródło: toastdesign.co.uk

Podaj źródła

Podawanie źródeł zawsze działa korzystnie – podkreśla profesjonalizm, potwierdza wiarygodność i pokazuje uznanie dla czyjejś pracy. Najlepiej, jeśli tytuły lub linki podasz na samym dole – w wyróżniającej się kolorem stopce.

źródło: entrepreneur.com


Hieroglify, mapy, plakaty, szyldy, znaki drogowe czy symbole na metkach ubrań potwierdzają, że komunikacja graficzna jest obecna w życiu człowieka na co dzień i od tysięcy lat. Przybiera coraz to nowe formy, ale jest pozostaje tak samo użyteczna i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić. Wykorzystaj w marketingu to, że wszyscy jesteśmy wzrokowcami.