Internet pełni bardzo ważną rolę w procesie poszukiwania informacji o produktach spożywczych, a także w procesie podejmowania decyzji o zakupie. Wspiera wiedzą dostępną online, pomaga wyszukiwać oraz porównywać oferty i cechy produktów, jak również ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących konkretnego zakupu. Oprócz poszukiwania informacji, badani często dzielą się z innymi zdobytą wiedzą: przesyłają linki, dyskutują na forach oraz komentują reklamy.

Źródła wiedzy o produktach spożywczych

Respondentami byli internauci, którzy kupują produkty spożywcze i mają wpływ na zakupy dokonywane w gospodarstwach domowych. Są oni nabywcami i konsumentami bardzo szerokiej gamy produktów, w tym także dietetycznych i tzw. zdrowej żywności. Większość z nich wymienia internet na pierwszym miejscu wśród źródeł informacji na temat produktów spożywczych (72%). W następnej kolejności wskazywano reklamę, znajomych i rodzinę (dwie trzecie) oraz dołączane do produktu informacje i ulotki (ponad połowa).

Poszukiwane informacje o produktach spożywczych

Internauci żywo interesują się nie tylko samymi produktami spożywczymi, ale także innymi zagadnieniami związanymi z tym tematem – interesują ich przepisy i porady kulinarne (76%), zdrowe odżywianie i diety (64%) a także składniki pokarmowe (60%).

Najczęściej poszukiwane w internecie materiały o żywności to porady dotyczące zdrowego odżywiania (wymieniane przez prawie trzy czwarte osób szukających informacji o produktach spożywczych). Rzadziej wymieniano opisy produktów, nowości oraz promocje (około 60 %), a także testy produktów i informacje o cenach (nieco ponad połowa).

Biorąc pod uwagę konkretne produkty, internauci najczęściej poszukują informacji na temat kawy i herbaty (47%), zdrowej żywności (44%) oraz napojów/soków/wody (42%). Stosunkowo rzadko szukają natomiast informacji na temat pieczywa (16%) oraz słonych przekąsek (20%), produktów typowo impulsowych. Informacje o mocniejszych alkoholach i o piwie wyraźnie bardziej interesują mężczyzn. Tylko 8% badanych zadeklarowało, że nie szuka informacji o artykułach spożywczych w Internecie.

Rola internetu w zakupach produktów spożywczych

Generalnie, strony www o żywności/produktach spożywczych cieszą się zainteresowaniem badanych – co dziesiąty deklarował, że odwiedza je codziennie, zaś co trzeci kilka razy w tygodniu.

Internet ma także duży wpływ na sam zakup. Dla co trzeciej badanej osoby jest kanałem nabycia (szczególnie kawy/herbaty, zdrowej żywności i droższych alkoholi). Z odpowiedzi respondentów wynika ponadto („zdecydowanie tak” oraz „tak”), że internet pełni bardzo istotną rolę w procesie poszukiwania i dzielenia się informacjami o artykułach spożywczych (prawie trzy czwarte badanych) i planowaniu zakupu (prawie połowa). Z punktu widzenia producentów żywności i ich obecności w sieci, duże znaczenie ma także informacja, iż w oczach badanych internet jest dobrym miejscem, aby dowiadywać się o nowościach w ofercie, a informacje o artykułach spożywczych powinny być jak najszerzej obecne w Internecie (dwie trzecie respondentów).

Źródło: pbi.org.pl


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu