Infografika to narzędzie marketingowe typu must-have. Dysponujemy coraz większymi ilościami danych, które odbiorcom trudno przyjąć w formie opisowej. Zobacz, jak skutecznie przekazać je obrazem.

Treści wizualne cieszą się niesłabnącą popularnością. Spędzamy godziny na Instagramie, kartkujemy gazety, oglądając same zdjęcia, a zamiast zagłębiać się w rozwlekłe raporty, wolimy rzucić okiem na kilka wykresów. Dużo łatwiej, niż czytać, jest nam po prostu patrzeć, bo obrazy rozumiemy od razu. 93% całej komunikacji człowieka to komunikacja niewerbalna – obrazy, ale też gesty, mimika, całe nasze otoczenie – więc tak naprawdę nie ma w tym nic zaskakującego. Skuteczność komunikacji obrazkowej potwierdzają m.in. badania neurologów z MIT, którzy odkryli, że odkrył, że mózg potrafi przetwarzać nawet takie obrazy, które widzimy bardzo krótko – wystarczy mu 13 milisekund.

Dlaczego lubimy infografiki?

Specjaliści od marketingu lubią infografiki przede wszystkim za skuteczność. Na ten efekt składa się kilka cech. Ułatwiają odbiór i zapamiętanie informacji, przyciągają uwagę i są chętnie udostępniane. Infografiki są też uniwersalne – można przedstawiać na nich procesy, porównania, cykle, zależności, zmiany w czasie, rozłożenie geograficzne i wiele innych danych. Czy można wyobrazić sobie lepszy sposób na przekazanie konsumentom swoich komunikatów?

Jak stworzyć dobrą infografikę?

Wybierz temat

Każda firma dysponuje danymi, którymi warto się podzielić. W sieci jest również mnóstwo branżowych raportów, na których można oprzeć swoją infografikę. Jeśli nie możesz się zdecydować, zbierz na liście wszystkie propozycje lub zrób burzę mózgów z zespołem. Pamiętaj o najważniejszym – efekt ma zadowolić nie tylko Ciebie, ale też grupę Twoich odbiorców. Odpowiedz sobie więc na 3 kluczowe pytania:

  1. Kto szuka informacji na ten temat i czym te osoby się zajmują?
  2. Jakie efekty chcesz osiągnąć za pomocą tej publikacji?
  3. Co odbiorcy mają zrobić z infografiką, gdy już się z nią zapoznają?

Wybierz dane

Bardzo możliwe, że na początku wszystko będziesz uważać za niezbędne. Zastanów się wtedy, które informacje są ściśle związane z wybranym na początku zagadnieniem. W głównej mierze stawiaj na konkrety i nie odbiegaj od tematu, ale zostaw też miejsce na smaczki lub zaskakującą ciekawostkę. W zbieraniu danych będę pomocne:

Zainspiruj się

W Internecie można znaleźć mnóstwo przykładów, które pozwolą Ci odnaleźć własny styl. Przyglądaj się układom elementów, analizuj treści, szukaj niestandardowych rozwiązań.

Z infografikami dobrze radzi sobie np. serwis Pracuj.pl – w ich wykonaniu są proste i pradzo przejrzyste:

źródło: pollub.pl

Przykładem bardzo wyróżniającej się infografiki może być ta od Digit – aplikacji automatyzującej oszczędzanie:

źródło: columnfivemedia.com

Infografiki możesz wykorzystać również z przymrużeniem oka – jak autor analizy faz księżyca za pomocą… ciastek Oreo:

źródło: visual.ly

Zaprojektuj

Prace graficzne to kluczowy element, jednak wcale nie musisz być mistrzem Photoshopa, aby stworzyć estetyczną infografikę. Możesz skorzystać z bezpłatnych narzędzi online, które pozwalają złożyć ją z gotowych, edytowalnych elementów. Intuicyjne narzędzia online to np.:

  • Piktochart (narzędzie stricte do infografik i prezentacji)
  • Canva (uniwersalne narzędzie do wielu rodzajów grafik z duża bazą szablonów)
  • Crello (alternatywa dla Canvy)
  • Beam (błyskawiczne tworzenie wykresów)
  • Pixel Map Generator (narzędzie do ilustrowania danych geograficznych)

Trzymaj się zasady, że ma być prosto i przejrzyście, ale bez nudy. Zwróć szczególną uwagę na wielkość fontu oraz długość gotowej grafiki – nikt nie lubi wytężać wzroku ani scrollować w nieskończoność.

źródło: toastdesign.co.uk

Podaj źródła

Podawanie źródeł zawsze działa korzystnie – podkreśla profesjonalizm, potwierdza wiarygodność i pokazuje uznanie dla czyjejś pracy. Najlepiej, jeśli tytuły lub linki podasz na samym dole – w wyróżniającej się kolorem stopce.

źródło: entrepreneur.com


Hieroglify, mapy, plakaty, szyldy, znaki drogowe czy symbole na metkach ubrań potwierdzają, że komunikacja graficzna jest obecna w życiu człowieka na co dzień i od tysięcy lat. Przybiera coraz to nowe formy, ale jest pozostaje tak samo użyteczna i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić. Wykorzystaj w marketingu to, że wszyscy jesteśmy wzrokowcami.