Artykuł przygotowany przez Netizens

Google Analytics w wersji offline? Netizens przygotowało case study systemu MovStat, który może sprawdzić się doskonale w event marketingu.

Cel – analizuj zachowanie klienta

Analiza danych to ostatnio gorący trend w świecie technologii. Większość firm skupia się jednak na rozwijaniu systemów opisujących ruch w internecie, zapominając o tym, że wciąż większość naszego życia spędzamy w świecie offline. Tymczasem technologię można wykorzystać do badania ruchu i zachowania klientów nie tylko w sieci. Czujne oko kamery, połączone z oprogramowaniem MovStat, daje możliwość przedstawienia trendów panujących w konkretnym miejscu i czasie. To z kolei może stanowić spore ułatwienie dla managerów w planowaniu strategii sprzedażowej czy marketingowej. Rozwiązanie stworzone przez software house Netizens, może być wykorzystywane w branży retail, podczas dużych imprez targowych, na dworcach, lotniskach czy w punktach obsługi i galeriach handlowych, gdzie analiza zachowania klientów pomaga w podejmowaniu kluczowych decyzji.

źródło: materiały Netizens

Realizacja

MovStat to system analizujący anonimowe dane o przemieszczaniu się osób w miejscach publicznych. System dostarcza informacje zbliżone wartością do tych, które między innymi dzięki Google Analytics, mogą uzyskać właściciele serwisów internetowych. Samo rozwiązanie bazuje na obrazach z kamer, które następnie są konwertowane w twarde liczby. Obrazy te są zawsze analizowane w czasie rzeczywistym, bezpośrednio w miejscu badania i nie są nigdzie przechowywane. Od razu zostają przetworzone na liczby, które są wysyłane na serwer i trafiają do panelu klienta, który jest dostępny z poziomu strony www. Tam dane przybierają już postać statystyk, w formie intuicyjnych oraz miłych dla oka wizualizacji.

Dane można przeglądać w różnych okresach, wybierając całe miesiące, czy poszczególne dni tygodnia albo przedziały godzinowe. Rozwiązanie oparte jest na środowisku programistycznym Visual Studio 2015 oraz języku programowania C++. Instalację całego systemu poprzedza wizja lokalna, której celem jest dokładne poznanie infrastruktury badanej powierzchni oraz możliwości montażowych.

Retail i punkty obsługi klienta


Zwłaszcza w handlu MovStat dostarcza wiele pomocnych danych. Prezentuje między innymi główne ścieżki zakupowe klientów, wskazuje najpopularniejsze punkty w sklepie, mierzy interakcje klienta z ekspozycją, towarami czy na żywo analizuje kolejki. Niezwykle istotne są także analizy – czasu spędzanego przez pracowników przy kasach albo efektywności materiałów reklamowych na terenie sklepu na podstawie informacji o liczbie klientów, którzy odwiedzili dany stand. Posiadając takie powiadomienia, managerowie mają szansę lepiej zaplanować infrastrukturę i customer experience, zarządzać personelem, zweryfikować jakość obsługi klienta czy szybciej i na bieżąco reagować na pojawiające się wyzwania.

źródło: materiały Netizens

Odpowiednia interpretacja zgromadzonych statystyk płynących z MovStata może mieć również wpływ na funkcjonowanie punktów obsługi klienta. Chodzi między innymi o dostosowanie liczby konsultantów do potrzeb, czyli liczby klientów w wybranych dniach tygodnia i godzinach albo poprawę szybkości obsługi klientów na podstawie bieżącej informacji o długości kolejek. Wartością dodaną jest także identyfikacja “zmarnowanych szans”, czyli klientów, którzy weszli do POK, ale od razu wyszli, być może z powodu zbyt długiej kolejki i zbyt małej liczby konsultantów.

źródło: materiały Netizens

Zastosowanie w Katowice Airport

W Katowice Airport, MovStat korzysta z dziesięciu kamer umieszczonych w strefie kontroli bezpieczeństwa terminalu B. Pięć obiektywów skierowano na kolejki, a pozostałe na bramki przy kontroli pasażerów. Pracownicy lotniska na bieżąco otrzymują informacje m.in. o tym, jaki jest średni czas obsługi pasażerów, ilu już obsłużono, jaka jest średnia długość kolejek i przede wszystkim, jaka liczba osób oczekujących na lot ustawiła się w konkretnej kolejce. To daje możliwość monitorowania ruchu pasażerów na lotnisku w najbardziej intensywnych momentach, na przykład w czasie porannych lotów oraz odpowiednie przygotowanie personelu przed “szczytem”.

Na katowickim lotnisku MovStat działa od ponad roku. W tym czasie zapisał już ponad 75 milionów pojedynczych informacji dotyczących ruchu pasażerskiego w terminalu B, co przełożyło się na ponad 10 GB danych.

źródło: materiały prasowe

Event marketing

O tym, jak moc statystyk działa w praktyce, można było przekonać się także podczas targów CEBIT w Niemczech, czyli jednej z największych imprez branży IT. Kamery połączone z systemem MovStat, obserwowały stoisko województwa śląskiego przez cały czas trwania wydarzenia. Na podstawie zebranych danych można było stwierdzić m.in ile osób przeszło tuż obok niego i w jakich godzinach ruch ten był największy. System wskazał też, które strefy są bardziej atrakcyjne dla odwiedzających. Posiadając taką wiedzę, już po pierwszym dniu targów można było ustalić, co należy zmienić, aby przyciągnąć do siebie jeszcze większą liczbę gości w kolejnych dniach.

źródło: materiały prasowe
źródło: materiały prasowe

Eventowy charakter systemu wykorzystywany był również podczas innych dużych imprez. A do takich z pewnością można zaliczyć konferencję Partner Strategy Conference, która co roku gromadzi kilkuset gości Microsoftu. Podczas jednej z edycji wydarzenia system analizował m.in.: odsetek spóźnialskich, zagęszczenie gości w sali podczas konferencji i na after party czy długość kolejek samochodów do świateł przy hotelu. Dzięki znajomości tych danych organizatorzy mogli usprawnić przebieg całej imprezy, co z kolei przełożyło się na zadowolenie gości. Jak widać, posiadanie statystycznych informacji staje się tak samo istotne przy eventowych przestrzeniach, jak od dawna jest już w świecie wirtualnym.

źródło: materiały prasowe

Przewidzieć dokładne zachowania klientów czy uczestników eventu to marzenie specjalistów zajmujących się marketingiem i promocją niemal w każdej branży. Przy prowadzeniu jakiejkolwiek kampanii trudno liczyć tylko na intuicję oraz doświadczenie, warto postawić na twarde dane. Statystyka i płynące z niej liczby mogą wydawać się nudne, ale potrafią odpowiedzieć na wiele pytań jeszcze przed podjęciem konkretnych działań. Analizy statystyczne dostarczone przez MovStat pozwalają wyciągać dokładne wnioski i przede wszystkim racjonalniej planować budżet. Rozwiązanie daje również możliwość – w czasie rzeczywistym – reagować na skuteczność kampanii marketingowej czy działań promocyjnych prowadzonych w świecie offline. Należy pamiętać – jak mawiał klasyk – statystyka nie kłamie. Kłamią jedynie statystycy.