Technologie ubieralne jako nowość w świecie marketingu, drony służące nie tylko jako środek transportowy, ale także jako nośniki danych oraz ciągle wrastające zwyczaje multiscreeningowe połączone z wykorzystaniem ich w akcjach marketingowych przez firmy – to najczęściej powtarzające się trendy na rozpoczęty już rok w świecie marketingu. A więcej prognoz na 2015 rok możecie przeczytać w poniższym zestawieniu.

Katarzyna Choińska, Senior Media Planner – Codemedia

Katarzyna_ChoinskaTechnologie marketingowe, rozwiązania techniczne i innowacje, które mają szansę stać się “motorami marketingowymi” w 2015 roku:

W 2015 roku warto obserwować zjawisko internetu przedmiotów (z ang. IoT – Internet of Things). Zasługuje ono na szczególną uwagę co najmniej z trzech powodów:
1. Mnogość kombinacji kojarzonych urządzeń.
2. Skala – przydatność i powszechność wykorzystania.
3. Potencjał reklamowy.

Aplikacje umożliwiające komunikację między urządzeniami coraz śmielej wkraczają w życie codzienne. Przykładem tego są sprzęty gospodarstwa domowego i technologie poświęcone zdrowiu (np. deska do krojenia Prep Pad, widelec HAPIfork, opaska na sen NeurOn polskiego start-up`u Intelclinic, pojemnik GlowCap). O powszechności ich wykorzystania w przyszłości zadecyduje przydatność i rzeczywista poprawa jakości życia. Rozwiązania usilnie dążące do zaspokojenia potrzeb, które nie istnieją, prawdopodobnie przetrwają tylko na półce gadżetów. Korzyści związane z internetem przedmiotów to przede wszystkim usprawnianie, kontrola i bardzo obszerna wiedza o nas i otaczającym nas świecie, począwszy od żywotności i awaryjności sprzętów, a skończywszy na stanie naszego zdrowia, zanieczyszczeniu środowiska lub zużyciu energii. O ile duże wolumeny danych mogą być wykorzystywane w szlachetnym celu tj. poprawa zdrowia, oszczędność czasu i pieniędzy, o tyle stanowią też zagrożenie dla prywatności. Wyzwaniami, które towarzyszą zjawisku są przede wszystkim bezpieczeństwo przechowywania danych i ochrona przed niepowołanymi podmiotami.
Z punktu widzenia potencjału reklamowego, internet przedmiotów ma szansę z jednej dostarczać niezwykle granularną i dokładną wiedza na poziomie jednego konsumenta, z drugiej zaś ma szansę stać się nowym nośnikiem reklamowym (tak, jak już istniejące beacony). Zjawisko ma szansę na szersze marketingowe zastosowanie jeszcze w tym roku.

Jakie nowe sposoby mierzenia efektywności marketingowej mogą pojawić się lub upowszechnić się w 2015 roku:

Mimo, że co roku mamy do czynienia z rokiem mobile, uważam, że nie nastąpi on nigdy. Znajdujemy się o krok dalej. 2015 będzie rokiem poświęconym multiscreeningowi i rozwojowi technologii umożliwiającej mierzenie wpływu działań pomiędzy ekranami. Paradygmat oparty na podziale kanałów na online i offline przestaje być adekwatny. Coraz większa współkonsumpcja ekranów rodzi potrzebę multiplatformowej komunikacji, która integruje wszystkie dotychczas odseparowane środowiska w jedno wspólne. Jedynym właściwym sposobem mierzenia efektywności staje się łączenie wpływu działań telewizyjnych z aktywnością w Internecie zarówno za pośrednictwem komputera, smartfona czy tabletu.

Technologia i innowacja marketingowa, z której chciałabym skorzystać w 2015 roku to:

Drony – póki co najczęściej wykorzystywane jako kamery albo środek transportu w logistyce. Marketingowo zaistniały min. w kampanii Audi, w Dominos Pizza jako Domicopter. Mogą posłużyć także jako nośnik reklamy zewnętrznej. Drony wciąż budzą wiele skrajnych emocji, zarówno tych pozytywnych jak i pesymistycznych. Niepokój budzą wątpliwości, czy technologia ta powinna być wykorzystywana na użytek cywilny w sposób nielimitowany przez wszystkich, czy i w jakim stopniu powinna być kontrolowana. Możliwość szerszego wykorzystania dronów w celach marketingowych będzie z pewnością uzależniona od bezpieczeństwa danych, które są za ich pomocą gromadzone.

Piotr Wójcicki, Business Development Director – Gordo

Piotr-Wojcicki_Agencja-GordoTechnologie marketingowe, rozwiązania techniczne i innowacje, które mają szansę stać się „motorami marketingowymi” w 2015 roku:

W bieżącym roku będziemy obserwowali dalszy intensywny rozwój technologii mobilnych. Coraz więcej konsumentów będzie odchodziło od mediów tradycyjnych (prasa drukowana, telewizja) na rzecz tego co oferuje internet w wydaniu mobile. Multiscreening stanie się powszechny. Programy telewizyjne chcąc zatrzymać widzów będą ich angażowały poprzez aplikacje. Technologia mobilna będzie odgrywała również coraz większe znaczenie w handle. Upowszechni się wykorzystanie funkcji jakie daje smartfon do oglądania produktów, czy samego procesu płacenia.
W marketingu coraz większe zastosowanie będą miały beacony i geolokalizacja. Konsumenci będą oczekiwali spersonalizowanych komunikatów reklamowych, ofert dostosowanych do ich stylu życia, dziennej aktywności. Produkty z kategorii “internet of things” zaczną cieszyć się większą popularnością. Dodatkowo coraz chętniej będą kupowane smartwatche i drony.

Jeśli chodzi o innowacje to warto obserwować szczególnie dwa sektory. Pierwszym jest wszystko co jest związane z bankowością. Już teraz Polska jest liderem, jeśli chodzi o innowacje jakie mamy w sektorze finansowym. Myślę, że kolejnym krokiem będzie “eksport” naszych rozwiązań zagranicę, a ponadto jestem przekonany, że w 2015 roku pojawi się jeszcze kilka nowości, czy nastąpi upowszechnienie pewnych rozwiązań np. BLIK. Drugim sektorem jest wszystko co jest związane ze zdrowiem. Mam tu na myśli: medycynę, farmację, fitness, dietetykę, a także szeroko rozumiany zdrowy styl życia. Pacjenci coraz chętniej będą korzystali z wideokonsultacji, aplikacji mierzących dzienną aktywność, fazy snu itp. Nadal też będzie rozwijała się moda na slow food.

Jakie nowe sposoby mierzenia efektywności marketingowej mogą pojawić się lub upowszechnić się w 2015 roku:

Marki jeszcze bardziej będą skupiały się na konsumencie. Będzie miało miejsce dalsze kształtowanie z nim bliskich relacji. Myślę, że stopniowo konsultant z BOK przestanie być obcą “Panią/ Panem”, a stanie się “kolegą” danego konsumenta. Ta relacja zagwarantuje lepsze dotarcie do młodszego targetu. Marki w jeszcze większym stopniu postawią na badanie doświadczeń konsumenta z korzystania z ich produktów, czy usług. Marketerzy przestaną liczyć ROI pojedynczych akcji marketingowych. Znaczenia nabierze liczenie zwrotu z inwestycji w znaczeniu długofalowym, czyli przyciągnięcie konsumenta, a także jego utrzymanie w kontrze do tego jakie przychody generuje dla marki w jednostce czasu. Dodatkowo dalej będą rozwijały się sposoby mierzenia efektywności działań z social mediów i ich porównywanie.

Technologia i innowacja marketingowa, z której chciałbym skorzystać w 2015 roku to:

Żyjemy w czasach liczb. Big data przestaje być już tylko zbitką słów. Marketerzy coraz częściej zastanawiają się jak wykorzystać dane nt. swoich konsumentów, które o nich posiadają. Ciekawym przykładem może by aktywność Amazon, który na tyle poznał swoich klientów, że testowo zaczyna do nich wysyłać książki, których nie zamawiali ale które wg jego danych mogą interesować klientów. Myślę, że firmy, które zaproponują odpowiednie algorytmy, rozwiązania wykorzystujące wiedzę o konsumencie mogą w najbliższym okresie odnieść olbrzymi sukces. Sam chętnie bym przetestował system, który lepiej pozwoli mi zarządzać wiedzą na temat swoich Klientów.

Jeśli chodzi o bieżącą technologię, to w zeszłym roku Apple wprowadził do swoich smartfonów aplikację “Zdrowie”, która umożliwia monitorowanie kroków użytkowników, tętna i snu. Samsung oferuje już szereg tak zwanych urządzeń nadających się do noszenia, które również pozwalają ludziom do monitorowania ich codzienne ruchy. Jestem przekonany, że tego typu rozwiązania będą rozwijały się bardzo dynamicznie i zaczynał zyskiwać coraz większą ilość użytkowników.

Osobiście chciałbym przetestować inteligencje soczewki kontaktowe z funkcją mierzenia poziomu cukru we krwi. Produkt, który stworzyli wspólnie Google i Novartis. Obecnie korzystam z rozwiązania, dzięki któremu mój glukometr za pomocą technologii bluetooth przesyła wyniki do pompy podającej insulinę. Jeśli soczewki mogły by same monitorować poziom cukru, bez konieczności wykonywania nakłuć, uważam, że komfort życia wielu diabetyków by się znacznie podniósł.

Mateusz Sobieraj, Media Director & Partner Mediaverse – Think Effective

SAMSUNG CSCTechnologie marketingowe, rozwiązania techniczne i innowacje, które mają szansę stać się “motorami marketingowymi” w 2015 roku:

Patrząc na ostatnie doniesienia i premiery z CES 2015, nasuwałoby się stwierdzenie, że w obecnym roku mocno na znaczeniu zyskają wszelkie urządzenia z cyklu wearable i technologii ubieralnych. Można by tutaj wymieniać szereg urządzeń jak: opaski na rękę, które pomogą Ci w treningu, sporcie, smartwatche z funkcjonalnościami do wyświetlania powiadomień, dostępem do muzyki, prognozą pogody, lokalizacją GPS, po sterowanie samochodem, okulary, elementy biżuterii, a nawet całe interaktywne ubrania i wiele innych ciekawych gadżetów. Na pewno trend będzie się rozwijał, nie sądzę natomiast by zdominował 2015, musimy jeszcze poczekać, by oprócz samych urządzeń producenci znaleźli dla nich konkretne, trafiające do szerszej grupy docelowej sposoby zastosowań, usprawnili kompatybilność.
Rozwój technologii użytkowej daje natomiast marketerom ważne narzędzie – dane jakich dostarczają urządzenia mobilne wykorzystywane przez Użytkownika i to właśnie one moim zdaniem staną się “motorem marketingowym”, paliwem dla prowadzonych kampanii reklamowych.

Coraz precyzyjniejsze dane o zachowaniu, upodobaniach, demografii, zbierane zarówno ze świata online jak i offline (np. wizyty i zakupy w sklepie stacjonarnym, aktywność w ramach klubu zakupowego, lokalizacja, tryb życia, modele urządzeń itd.) – wszystko to pozwoli na bardzo dokładną analizę i personalizację przekazu reklamowego, a następnie wyświetlenie go użytkownikowi na właściwym urządzeniu, we właściwiej formie i odpowiednim etapie consumer journey.

Jakie nowe sposoby mierzenia efektywności marketingowej mogą pojawić się lub upowszechnić się w 2015 roku:

Uważam, że kolejny rok, a nawet lata upłyną w kierunku coraz precyzyjniejszego monitoringu kampanii online, oddziaływania na offline i to na kilku płaszczyznach. Z jednej strony na pewno będziemy obserwowali rozwój wskaźników i metodologii badań przy kampaniach brandingowych, content marketingowych, tych które mają znaczenie w pierwszej fazie cyklu zakupowego u Klienta, które zaszczepiają w nim znajomość marki, potrzebę posiadania produktu, a ich efekty są długoterminowe.

Kolejnym etapem na pewno będzie monitoring multichannel i sprawdzanie z coraz większą dokładnością, które kanały komunikacji, w jaki sposób i jak silnie wpływają na decyzje zakupowe konsumentów, a także jaki udział w ramach atrybucji konwersji można im przypisać. Na pewno musi także „podgonić” analityka ruchu z urządzeń mobilnych, które mimo, że rok mobile nigdy nie nadszedł, są coraz chętniej wykorzystywane przez użytkowników i zaczynają odgrywać ważny element na ścieżce prowadzącej do konwersji.

Dalszy krok to właśnie połączenie informacji o zachowaniu użytkownika w sieci jak przeglądane produkty, zainteresowania, demografia, z pozostałymi danymi jakie posiadamy na jego temat: historia zakupowa, wizyty w sklepie, udział w klubie zakupowym i chętnie kupowane produkty w sklepach tradycyjnych, informacje na temat urządzeń i aplikacji z których korzysta.

Technologia i innowacja marketingowa, z której chciałbym skorzystać w 2015 roku to…

W roku 2015 chciałbym jeszcze bardziej zgłębić i przetestować możliwości dynamicznie personalizowanej reklamy video, gdzie treść spotu automatycznie dopasowuje się do danych na temat Użytkownika. Reklama video online zyskuje coraz większą popularność i ogromnie cieszy fakt, że marketerzy coraz bardziej świadomie do niej podchodzą, biorą pod uwagę inną specyfikę medium jakim jest Internet w porównaniu to tradycyjnej TV.

Równie ciekawym wyzwaniem byłoby właśnie przeprowadzenie kilku zintegrowanych akcji cross-channel łączących ze sobą zarówno poszczególne kanały komunikacji online/offline, jak i rozbudowaną analitykę pozwalającą na obserwację wyników i bieżącą optymalizację podjętej strategii.

Agnieszka Lekszycka, Marketing Manager – Shoplo.com

Agnieszka-LekszyckaTechnologie marketingowe, rozwiązania techniczne i innowacje, które mają szansę stać się “motorami marketingowymi” w 2015 roku:

Myślę, że takich motorów będzie kilka.

Po pierwsze, dalej znacząco rosnąć będzie rola personalizacji w marketingu. Z jednej strony, dzięki coraz większej ilości danych na temat konsumentów, możliwe staje się kierowanie do nich dopasowanych komunikatów, które odpowiadają ich oczekiwaniom. Z drugiej strony, sami klienci, mając do wyboru tysiące rozwiązań czy produktów, oczekują, że firmy dostarczą im dokładnie tego, czego potrzebują. Personalizacja staje się więc koniecznością, która może przynieść pozytywne efekty nie tylko w kontekście sprzedaży, ale i budowania relacji z konsumentami.

Druga rzecz to z pewnością upowszechnianie korzystania z marketing automation. Trend ten wiąże się także z opisaną wyżej personalizacją. Marketerzy, zbierając maksimum informacji o potencjalnych i obecnych klientach, mogą dokonywać ich segmentacji i kierować do nich dynamiczne wiadomości, skrojone pod ich potrzeby. Co więcej, dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym, cały ten proces może zachodzić automatycznie.

Kolejny trend to ogromna rola omnichannelu. Wbrew wielu predykcjom, rosnące znaczenie e-commerce, m-commerce i świata online wcale nie doprowadziło do spadku znaczenia offline’u – zamiast tego zmieniło jego rolę. Każdy skuteczny marketer musi w 2015 r. być świadomy, że aby odnieść sukces, musi umiejętnie łączyć kanały online i offline. Będzie to z pewnością coraz prostsze dzięki kolejnym technologiom takim jak beacony czy wearable technology, które umożliwiają swobodny przepływ między tymi dwoma światami. W związku z tym, coraz częstszym zjawiskiem będzie kupowanie produktów w sklepach stacjonarnych za pośrednictwem smartfonów czy innych urządzeń mobilnych.

Trend ten z kolei prowadzi do kolejnego kluczowego aspektu w marketingu w 2015 r., czyli konieczności przystosowania pod kątem mobile’u. Strony w RWD to już nie możliwość, ale konieczność. Konsumenci coraz częściej kupują czy przeglądają internet cross-device, rozpoczynając np. na smartfonie, a kończąc na komputerze stacjonarnym. Kluczowe staje się więc nie tylko dostosowanie do urządzeń mobilnych, ale także wdrażanie rozwiązań reklamowych dedykowanych dla nich. Jeszcze w 2014 roku badanie Nielsena pokazało, że konsumenci więcej czasu spędzają w internecie z poziomu mobilnego niż PC (34 vs. 27 godzin tygodniowo).

Jakie nowe sposoby mierzenia efektywności marketingowej mogą pojawić się lub upowszechnić się w 2015 roku:

Na pewno coraz więcej wskaźników będzie pojawiać się w kontekście content oraz social media marketingu. O ile marketerzy przez lata nauczyli się dokładnie analizować efekty tradycyjnych form online’u (email marketing, display, SEM, itd.) wypracowując wskaźniki mówiące o kliknięciach czy konwersjach, o tyle monitorowanie skuteczności bardziej nowoczesnych form marketingu staje się trudniejsze. W związku z tym, że coraz większą rolę w promocji zaczyna odgrywać content i social media, które działają mocno wizerunkowo i służą w dużej mierze budowaniu relacji, w ich przypadku standardowe wskaźniki nie sprawdzają się. Stąd, można przewidywać, że w 2015 roku będą pojawiać się nowe mierniki, bardziej przystające do zmieniających się form czy kanałów marketingowych.

Technologia i innowacja marketingowa, z której chciałabym skorzystać w 2015 roku to:

Technologia, z której chciałabym skorzystać w 2015 roku to mPOS czyli rozwiązania umożliwiające wykorzystanie smartfonów czy tabletów do przyjmowania płatności bezgotówkowych.

Paulina Krasnopolska – Director of Communications JLL

krasnopolskaTechnologie marketingowe, rozwiązania techniczne i innowacje, które mają szansę stać się “motorami marketingowymi” w 2015 roku:

“Motorami marketingowymi” w 2015 roku będą wszystkie rozwiązania związane z marketing automation i wykorzystaniem licznych już technik oferowanych przez portale społecznościowe (np. Sales Navigator na LinkedIn), które już stają się bardzo ważnymi metodami pozyskiwania i utrzymywania klientów.

Jakie nowe sposoby mierzenia efektywności marketingowej mogą pojawić się lub upowszechnić się w 2015 roku:

W tym aspekcie najważniejsze będzie wszystko to, co związane będzie z mierzeniem aktywności w portalach społecznościowych (np. UTM tracking). Coraz bardziej efektywne mierzenie aktywności w social media jest już przymusem. Pozwala to na dokładne zaplanowanie rozwoju strategii marketingowych.

Technologia i innowacja marketingowa, z której chciałabym skorzystać w 2015 roku to:

Stackla – bardzo przydatna również we wzmocnieniu komunikacji wewnętrznej i podczas konferencji.Polecam wszystkim, którzy na co dzień mierzą się z takimi zadaniami.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu