Tylko martwe ryby płyną z prądem. Tak się robi skuteczny email marketing

fot. © patpitchaya - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © patpitchaya - bank zdjęć Fotolia.com

Za nami trzecia edycja konferencji „Mail My Day”, odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie marketerów na specjalistyczną wiedzę email marketingową. Segmentacja i personalizacja, marketing mobilny i content email marketing to główne trendy w email marketingu według branżowych specjalistów.

Email marketingowa potęga

W czasach ślepoty bannerowej i bombardowania użytkownika komunikatami reklamowymi, marketerzy mają coraz trudniejsze zadanie w dotarciu do grupy docelowej. 97% polskich internautów korzysta z poczty i 75% z nich sprawdza ją codziennie. Email marketing pozwala na wywołanie efektu synergii, który potęguje efekty działań marketingowych prowadzonych w różnych kanałach. Jak przebić się w gąszczu informacji, zainteresować użytkownika i zbudować jego lojalność? Wciąż najlepszą odpowiedzią jest: personalizacja.

Paweł Sala z FreshMaila zwraca uwagę na segmentowanie i targetowanie bazy. Konsument staje się coraz bardziej świadomy i wymagający. Zwykłe „Witaj Piotrze” już nie wystarczy, aby wzbudzić w nim zaufanie. Użytkownik ma coraz bardziej ograniczony czas i wyższe wymagania. Jeśli marketer pomoże mu w przystępny i nienachalny sposób rozwiązać problem, można spodziewać się zadowolenia i wierności marce. Nieocenionym narzędziem jest targetowanie behawioralne, które pozwala stworzyć tzw. „persony” i dotrzeć do ściśle wyselekcjonowanej grupy docelowej, targetując nie tylko pod względem demografii, ale także zainteresowań, geolokalizacji czy urządzenia, na którym mail jest odbierany. Korzyści z takiej komunikacji są obustronne: zadowolony klient i szczęśliwy marketer. Czego chcieć więcej?

Aby utrzymać jak największą efektywność warto znać działanie algorytmu Google. Sala zwracał uwagę na „higienę bazy”. A przyczyniają się do niej takie akcje email marketingowe, w wyniku których użytkownik:
• Otwiera maila, a nie usuwa go bez czytania
• Po otwarciu maila klika w przyciski „call-to-action”
• Odpowiada na maila, jeśli nadawca stworzy mu taką możliwość
• Przenosi maila do innego folderu w swojej skrzynce, co oznacza, że treść jest dla niego interesująca
• Forwarduje maila do innego użytkownika.

Takie działania użytkownika pozwalają algorytmowi Google ocenić, że kampania prowadzona jest na wysokim poziomie. W przeciwnym razie maile trafiają do SPAMu, z którego ciężko się wydostać.

Bądź tam, gdzie Twój konsument

Barbara Stawarz z Content King poświęciła swoje wystąpienie inbound marketingowi. Przekonywała, że proces budowania lojalności klienta jest długofalowy a błędem wielu marketerów jest oczekiwanie szybkich efektów zerojedynkowych: reklama produktu = zakup. Jakościowa komunikacja, dopasowana do kontekstu i bogata w treść, buduje zdecydowanie większą i długofalową lojalność klienta. Podczas każdej decyzji zakupowej dochodzi do tzw. „zerowego momentu prawdy”, w którym klient zderza informacje pozyskane od nas z opiniami dostępnymi w sieci. Naszym zadaniem jest, aby kontekst i content działały na naszą korzyść.

Eyetracking prawdę Ci powie

Michał Madura z Edisondy przedstawił wyniki badania eyetrackingowego, które na podstawie analizy wzroku badanych pozwoliło wyciągnąć wnioski, dotyczące skuteczności poszczególnych elementów mailingu:
• Nawyki powstałe w trakcie nauki przekładają się na odbiór maili – wiadomości czytane są od lewej strony
• Prawo wielkich liczb – dane wpisane za pomocą liczb arabskich bardziej przykuwają wzrok
• Układ – boksy z co najmniej 3 kolumnami są najbardziej skuteczne
• Wzmocnienie przekazu – najważniejsze informacje należy wyróżnić większą czcionką, kolorem lub przyciskiem call-to-action
• Inwestycja w twarze – ze względu na ślepotę bannerową w kampaniach reklamowych warto wykorzystywać twarze, gdyż są transkulturowymi przekazami, oddającymi uniwersalne emocje.

W drugiej połowie czerwca na naszym portalu będziecie mogli zobaczyć wyniki najnowszego badania eyetrackingowego, badającego, m.in. kroje pisma, teksty vs. grafikę oraz co ma wpływ na scrollowanie.

Mobile (r)evolution

Email przestaje być kojarzony tylko i wyłącznie z urządzeniami stacjonarnymi. Liczba użytkowników smartfonów w Polsce wzrasta progresywnie i równomiernie prawie we wszystkich kategoriach wiekowych. Oznacza to, że możliwości marketingu mobilnego praktycznie w każdym segmencie rynku mają tendencję wzrostową. Aby kampania email marketingowa była skuteczna musi spełnić szereg wymogów, m.in. związanych z wyglądem samego maila (zgodnie z zasadą user-centered design). Responsywny design dostosowany do urządzeń mobilnych pozwoli na poprawę jakości doświadczenia współczesnego użytkownika. Elementem decydującym jest również jakość bazy, którą operujemy i sposób, w jaki nią zarządzamy.

Monika Mikowska, mobee dick jeszcze jakiś czas temu określała siebie „jestem mobi”, obecnie mówi o sobie „jestem cyborgiem”. Mobilność ma 2 twarze. – Możemy pracować w dowolnym miejscu i dowolnej porze, ale łatwo tym samym zatracić balans między pracą z życiem prywatnym – przyznaje.

W 2015 średnia liczba otrzymanych i wysyłanych maili w ciągu dnia wynosi 108,7 milionów, a prognoza na 2018 rok wynosi 139,4 miliona (źródło: Radicati Group). 63% użytkowników sprawdza maile służbowe podczas weekendu. Dla 74% użytkowników pierwsza czynność, jaką wykonują o poranku to sprawdzenie maila, a dla 56% użytkowników to ostatnia czynność, jaką wykonują przed snem (źródło: My.com, E-mail usage research, July 2014).

Mikowska podsunęła uczestnikom konferencji kilka wskazówek jak znaleźć sposób na technologiczny nałóg:
1. Wypisz się z niepotrzebnych newsletterów.
2. Prowadź komunikację firmową przez inne kanały.
3. Usuń klienta poczty ze swojego ekranu głównego na telefonie.
4. Wyłącz notyfikacje w aplikacjach pocztowych i społecznościowych.
5. Powstrzymaj się przed sprawdzaniem maili wieczorami i w weekendy.
6. Na noc włączaj tryb samolotowy.

Roman Łoziński z Ars Thanea przekonywał, że najbardziej skuteczne przekazy reklamowe zakotwiczone/zanurzone są w naszym potocznym języku, który często pozbawiony jest stylistyki i składni i pełny jest skrótów bo konsumenci to zwykli ludzie i tak właśnie chcą być traktowani.

Głównymi trendami w email marketingu wskazanymi przez prelegentów nadal jest segmentacja i personalizacja odbiorców, content email marketing i mobile marketing.

Więcej o konferencji na mailmyday.pl.

Fotorelacja z konferencji


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.