Usługa pozycjonowania stron internetowych nie jest nowością na rynku, a mimo to wokół niej krąży wiele błędnych przekonań. Można usłyszeć, że dobra treść sama się obroni, że linkowanie wystarczy, by zapewnić wysokie pozycje w wyszukiwarce, a nawet, iż pozycjonowanie jest… nielegalne. Jak jest naprawdę?

Faktem jest, że pozycjonowanie to złożony proces, który ma zapewnić danej stronie www wysokie miejsca wśród organicznych wyników wyszukiwania, dla konkretnych zapytań, czyli słów kluczowych. Strategia SEO obejmuje długofalowe działania, które opierają się o staranną optymalizację strony internetowej oraz przemyślane i właściwie zaplanowane linkowanie.

Najczęściej rozpatruje się pozycjonowanie przez pryzmat Google, gdyż to z tej wyszukiwarki korzysta ponad 95% Polaków i 73% użytkowników internetu w skali globalnej, natomiast wyszukiwarki takie jak Baidu, Bing, Yahoo!, Yandex i DuckDuckGo odgrywają marginalną rolę. Tylko czy Google lubi pozycjonowanie?!

White hat SEO

Każda wyszukiwarka internetowa dąży do tego, by wyświetlać użytkownikom internetu jak najlepsze wyniki wyszukiwania. Dlatego w cenie są strony dostarczające wartościowe i aktualne treści, zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa, przyjazne użytkownikom, szybko ładujące się i dopasowane do urządzeń mobilnych. Zatem wszystko to, co wpływa korzystnie na jakość strony, jest mile widziana i nie wiąże się z żadnym ryzykiem.

Optymalizowanie strony www zgodnie z wytycznymi Google dla webmasterów określa się jako white hat SEO. Wśród zalecanych działań jest między innymi optymalizacja meta tagów, struktury nagłówków i adresów URL, optymalizacja prezentacji tekstu, zastosowanie rozwiązań w zakresie UX (ang. User Experience), optymalizacja szybkości ładowania strony, naturalne linkowanie wewnętrzne, eliminowanie błędów z kodu strony, używanie obrazów HTML i atrybutu alt itp. Tego typu działania podejmuje każda profesjonalna agencja trudniąca się pozycjonowaniem i każdy solidny pozycjoner.

Niestety pozycjonowanie strony na bazie white hat SEO wymaga cierpliwości i szeroko zakrojonych działań, dlatego niektórzy chcąc szybkich efektów niskim kosztem decydują się na metody z zakresu black hat SEO.

Black hat SEO

Jak już wiesz, metody white hat SEO mają na celu zadbanie o potrzeby użytkowników internetu, co po pewnym czasie przekłada się na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Wymaga to systematycznej, ciężkiej pracy. Black hat SEO to całkowite przeciwieństwo. Potrzeby użytkowników internetu niespecjalnie się nie liczą, a uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarkach ma zagwarantować wykorzystanie sposobów, które przechytrzą algorytmy Google lub innych wyszukiwarek.

Dlatego black hat SEO opiera się na takich metodach jak upychanie słów kluczowych, maskowanie treści, nadużywanie danych strukturalnych, zastosowanie ukrytych przekierowań 301, ukrywanie treści i linków, nieuczciwe pozyskiwanie linków itd. Bazując na black hat SEO nie trzeba dbać o jakość treści i użyteczność strony, gdyż istotne jest tylko to, by oszukać roboty wyszukiwarki.

Zapewne zgodzisz się, że nie trzeba być specjalistą od pozycjonowania, by dostrzec, że tego typu działania, choć niekiedy skuteczne, są całkowicie niezgodne z oczekiwaniami wyszukiwarek, które chcą dostarczać internautom najlepsze treści. Dlatego stosując black hat SEO trzeba liczyć się z karami – obniżeniem pozycji w rankingu, a nawet z całkowitym usunięciem strony www z indeksu Google.

White hat SEO czy black hat SEO?

Kilkanaście lat temu stosowanie black hat SEO mogło mieć sens. Dziś jednak algorytmy wyszukiwarek są na tyle zaawansowane, że bez trudu radzą sobie z identyfikowaniem stron z treściami niskiej jakości, nieprzyjaznych dla użytkowników oraz mających nienaturalny profil linków, pochodzących ze słabej jakości źródeł. Dlatego nie warto stawiać na nieuczciwe sposoby na szybkie pozycjonowanie, a także nawiązywać współpracę z pozycjonerami, którzy zdają się ignorować politykę Google. Tylko white hat SEO może zapewnić dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, bez ryzyka i przykrych konsekwencji nieprzemyślanych działań.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu