Raport opublikowany przez eMarketera przygotowała firma konsultingowa Acend2. Badanie przeprowadzono w lutym 2013 r. wśród profesjonalnych marketerów zajmujących się sektorami B2B (Business to Business) i B2C (Business to Customer).
„Chcemy angażować naszych klientów”
Jako priorytet na 2013 r. największy odsetek ankietowanych wskazał na angażowanie klientów. W przypadku B2C odsetek ankietowanych, którzy wskazali tę odpowiedź wyniósł ponad 50%. Na drugim miejscu stawiano generowanie ruchu na stronie internetowej. Tego zdania była prawie połowa respondentów zajmujących się sektorem B2C. Z kolei dla marketerów, którzy skupiają się na kontakcie z innymi firmami bardziej niż dla tych odpowiedzialnych za relacje z konsumentami liczył się zasięg contentu oraz tworzenie leadów handlowych. Nieco mniejszy priorytet wśród obydwu grup marketerów dawano pozycjonowaniu w wyszukiwarkach.
Jak korzystać z social media?
Marketerów zapytano również o najefektywniejsze sposoby wykorzystania mediów społecznościowych w zaplanowanych strategiach. Najczęściej przewijającą się odpowiedzią było tworzenie artykułów i blogowanie. Marketerzy zajmujący się relacjami B2B często wskazywali także na tworzenie raportów badawczych. W przypadku marketingu B2C był to bardzo niewielki odsetek (8%).
Z kolei dla marketerów nakierowanych na konsumenta drugim najskuteczniejszym sposobem jest wykorzystywanie wtyczek społecznościowych w postaci przycisków takich jak „Lubię to”, „+1” czy „Udostępnij”. Sektor B2C większą wagę przykłada również do prowadzenia kont firmowych w serwisach społecznościowych oraz prowadzenia kampanii reklamowych w social media.
Jedna trzecia marketerów w obydwu grupach wskazała także na tworzenie contentu wideo lub dźwiękowego jako efektywny sposób wykorzystania social media.
Brak ludzi odpowiedzialnych za content
A które elementy strategii najtrudniej wprowadzić w życie? Te same, które wskazywano jako najefektywniejsze: tworzenie contentu wideo/audio, przygotowywanie raportów badawczych oraz tworzenie artykułów.
Jako powód problemów w osiąganiu celów marketingowych najczęściej podawano ograniczenia kadrowe (42%), co ma szczególne znaczenie zwłaszcza w przypadku tworzenia contentu. 40% respondentów wskazało na trudności w dokładnym pomiarze zwrotu z inwestycji (ROI) w social media.
Ruch na stronie i ranking w wyszukiwarce to nadal główne mierniki sukcesu
Zapytani o to, na które mierniki efektywności patrzą w pierwszej kolejności, marketerzy wskazali na ruch na stronie internetowej (60%). Zaletą jest to, że jest łatwo mierzalny i dokładny. Inny przykład to pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Jak widać w przypadku mierników efektywnościowych marketerzy w dalszym ciągu są internetowymi tradycjonalistami.
Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!