Na przestrzeni ostatnich lat tworzenie świątecznych reklam stało się prawdziwą sztuką i wyścigiem nie tylko pomysłów, ale i technologii. Jakie formaty warto wykorzystać, by wygrać w marketingowej rywalizacji?

Dziś dobry pomysł to już za mało. Aby wyróżnić się w tłumie marketingowych komunikatów, których w okresie bożonarodzeniowym jest szczególnie dużo, potrzeba czegoś więcej. Wykonanie, format i zastosowane rozwiązania technologiczne są czynnikami, które decydują o sukcesie. Jak więc stworzyć świąteczną reklamę, która zadziała?

Video

Już nie wyobrażamy sobie grudnia bez ciepłych, sympatycznych reklam video. Dla wielu z nas stały się już częścią popkultury, a nowych kreacji wyczekujemy niemal jak kolejnych odcinków ulubionego serialu. Co zrobić, by stanąć w szranki z Allegro, lotniskiem Heathrow czy siecią John Lewis?

Przepis teoretycznie jest prosty. Wzruszająca, radosna historia z drobnym elementem zaskoczenia zdaje się łączyć wszystkie głośne w ostatnich latach reklamowe kreacje. Pamiętaj, że Boże Narodzenie to czas, gdy ludzie bardziej, niż głową, myślą sercem, więc uderz w czułe struny. Nie bój się salw śmiechu ani łez wzruszenia – to najlepsze reakcje, jakie można sobie wymarzyć. Oto kilka dobrych przykładów:

Chatboty

Chatboty na dobre zadomowiły się już w strategiach komunikacji wielu marek. Czasem spełniają rolę automatycznego biura obsługi albo pomagają poznać ofertę, a czasami są intrygującą ciekawostką, której użytkownicy poświęcą nieco więcej zainteresowania niż zwykłemu banerowi. Zimowego chatbota można wykorzystać do pomocy w świątecznych przygotowaniach. Jeśli spełni oczekiwania użytkowników, pozytywne wrażenie na długo zostanie w ich pamięci.

Dobrym przykładem jest czat z LEGO Santa, który krok po kroki pomaga znaleźć najlepszy zestaw klocków dla każdego dziecka:

LEGO – Christmas Ad-Bot Campaign from S4M Paris on Vimeo.

W innym kierunku poszła marka Marks & Spencer. Ich Christmas Concierge doradza w sprawach kulinarnych i służy pomocą w planowaniu świątecznego menu:

Zaskakujący outdoor

Reklama outdoorowa to nie tylko billboardy i plakaty. W czasach, gdy nowe technologie, takie VR, AR czy Internet of Things towarzyszą nam na każdym kroku, wprost nie można nie wykorzystać ich w twórczy sposób np. podczas świątecznej kampanii. Tak, jak kilka lat temu Coca-Cola, która wywołała radość niejednej osoby czekającej na miejski autobus:

Sieć restauracji TGI Fridays wpadła natomiast na pomysł, by zabrać swoich gości w wirtualną podróż psim zaprzęgiem, bez odchodzenia od stolika:

Miłą niespodziankę zrobiła swoim fanom również marka Carlsberg, choć tutaj technologii było niewiele:

Świąteczne reklamy to komunikaty bardzo podatne na zostanie viralem. Każdego roku Internet w tym samym czasie obiega kilkanaście najlepszych, które stają się prawdziwym hitem zimowych miesięcy. Może i Ty wykorzystałeś któreś rozwiązanie w tym roku lub w przyszłym w nowy sposób zawalczysz o uwagę odbiorców?